پاسخ به اسلام

عیسی یا محمد؟ مقایسه ای میان بنیانگذاران دو مذهب بزرگ جهان: تنبیه گناهکارانی که خواهان بخشش و توبه بودند

5/5 - (2 امتیاز)

تنبیه گناهکارانی که خواهان بخشش و توبه بودند

عیسی مسیح:

در یوحنا 8: 2-11

سحرگاهان ، عیسی باز به صحن معبد آمد. در آنجا مردم همه بر وی گرد آمدند، و او نشسته ، به تعلیم ایشان پرداخت ، در این هنگام ، علمای دین و فریسیان ، زنی را که در حین زنا گرفتار شده بود آوردند، و او را در میان مردم به پا داشته، به عیسی گفتند: " استاد ، این زن در حین زنا گرفتار شدهاست. موسی در شریعت به ما حکم کرده که این گونه زنان سنگسار شوند. حال ، تو چه می گویی؟" این را گفتند تا او را بیازمایند و موردی برای متهم کردن او بیابند. اما عیسی سر به زیر افکنده ، با انگشت خود بر زمین می نوشت ، ولی چون آنها همچنان از او سوال می کردند ، عیسی سر بلند کرد و بدیشان گفت: " از میان شما ، هر آن کس که بی گناه است، نخستین سنگ را به او بزند." و باز سر به زیر افکنده ، بر زمین می نوشت. با شنیدن این سخن ، آنها یکایک ، از بزرگترین شروع کرده ، آنجا را ترک گفتندو عیسی تنها به جا ماند، با آن زن که در میان ایستاده بود. آنگاه سر بلند کرد و به او گفت :" ای زن ، ایشان کجایند؟ هیچ کس تو را محکوم نکرد؟" پاسخ داد: " هیچ کس ، ای سرورم ." عیسی به او گفت: " من هم تو را محکوم نمی کنم . برو و دیگر گناه مکن."

محمد:

 برگرفته از حدیث ( سنن) ابی داوود:

" بُرَیده گفت: " زنی از غامد نزد پیامبر آمده گفت: " من مرتکب زنا شده ام " ، او جواب داد: " برگرد ". زن برگشت و روز دوم بار دیگر نزد او آمد و گفت : " شاید می خواهید مرا مانند ماعز بن مالک برگردانید. به الله قسم، من حامله هستم ." او پاسخ داد : " برگرد ". او برگشت و روز بعد دوباره پیش او آمد و پیامبر به او گفت: " برگرد تا وقتی که کودک را بدنیا بیاوری." او برگشت. وقتی کودک را به دنیا آورد ، طفل را نزد او آورد، و گفت: " این است! من او را بدنیا آوردم." او پاسخ داد: " برگرد، و او را شیر ده تا زمانی که از شیر بازداشته شود." وقتی که او را از شیر گرفت، در حالی که طفل چیزی در دستش برای خوردن داشت، نزد او آورد. پس از آن طفل را به یکی از مردان مسلمان که او ( پیامبر) برای زن حکم کرده بود، دادند. پس گودالی برای زن حفر شد، و او دستور داد تا آن زن را سنگسار کنند. خالد یکی از افرادی بود که به طرف او سنگ پرتاب کرد. او سنگی به طرفش پرتاب کرد. هنگامی که قطره ای از خونش به گونه اش چکید، او را کتک زد. پیامبر به او گفت: " آرام، خالد. قسم به آنکه روح من در دستانش قرار دارد، این زن به حدی توبه کرده است، که اگر شخصی به اشتباه کاری کرده بود و تا این حد توبه می کرد، بخشوده می شد." پس حکم کرد و برایش دعا کرد و زن به خاک سپرده شد."

توضیح:

در اینجا شاهد اختلاف شدیدی میان برخورد عیسی مسیح و محمد هستیم. هنگامی که عیسی با زن زانیه روبرو شد، او را محکوم نکرد  وبه او فرمان داد تا برود و دیگر گناه نکند. عیسی مسیح به او فرصتی برای نجات و رستگاری داد، یعنی نمونه ای واقعی از محبت و بخشش.

چه بسیارند افرادی که به روشهای اشتباه زندگی کرده اند، اما پس از سالها، موفق به تغییر جهت زندگی شان شده اند و نه تنها خود عوض شده اند بلکه دیگران را نیز برای تغییر مسیر زندگی شان کمک کرده اند. عیسی این فرصت را به آن زن بخشید. بر طبق شریعت موسی، یهودیان می توانستند این زن را سنگسار کنند، اما محبت و رحمت عیسی والاتر از شریعت عمل کرد.

برخورد محمد بسیار متفاوت بود. در آغاز او  سعی داشت تا زن زناکار را نادیده بیانگارد. آن زن گناه خود را به او اعتراف کرد، اما او از شنیدن سخنانش و رسیدگی به درخواست او مرتباً امتناع می ورزید و در عوض او را برگردانید. و این رفتار سه بار تکرار شد. محمد سه بار از رسیدگی به این وضعیت سر باز زد! نهایتاً پس از اعتراف مکرر آن زن، محمد مجبور شد تا با گناه این زن برخورد کند. او به زن اجازه داد تا کودک خود را به دنیا آورد و به او شیر بدهد تا زمانی که آن طفل از شیر بازداشته شود و احتمالاً این مسئله از یک تا سه سال طول کشیده باشد. پس از گذراندن این مّدت نهایتاً محمد حکم مرگ او را صادر کرد.

این زن نه تنها اعتراف به گناه کرد، بلکه توبه نیز کرد. او تبدیل به مادری خوب برای نوزادش شده بود و در جامعه اش فردی با مسئولیت بود. آیا محمد نمی توانست این زن را ببخشد در حالی که گناهکاران متفاوت دیگری را مورد عفو قرار داده بود و از خطاهای آنها چشم پوشی کرده بود؟ او حتی اشخاصی را که بعضی از اعضای خانواده او را به قتل رسانده بودند به شرط اینکه شهادت دهند که او رسول خداست و تنها یک خدا وجود دارد، بخشید اما نتوانست با این زن با ترحم و دلسوزی برخورد کند. او متوجه این مسئله نبود که این زن روش زندگی خود را تغییر داده و از فرزند خود به طور شایسته مراقبت کرده است و کاری صحیح را پیش گرفته بود اما کوته نظری محمد باعث مرگ این زن شد.

محمد حتی با او بر اساس شریعت یهود رفتار نکرد. مطابق شریعت موسی، شخص زانی می بایست سنگسار شود. محمد این کار را نکرد بلکه به زن اجازه داد تا چندین سال به زندگی خود ادامه دهد. هر گاه وقفه زمانی تولد طفل را نیز به حساب آوریم، محمد صبر کرد تا این زن به نوزادش شیر بدهد تا وقتی که از شیر بازداشته شود. مطمئناً در آن زمان دایه های دیگری بودند تا به این کودک شیر دهند. محمد با این وضعیت در حد توان خود (یا بهتر است بگوییم در ناتوانی خود) برخورد نمود و هر روز به اختراع قوانین دلخواه خود، در حالی که به حیات خود ادامه می داد، می پرداخت!

نوشته: سیلاس

برگرفته از وب سایت: www.answering-islam.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO