زندگی روزمره مسیحیمشتاقان انجیل

مشخصات تولد نو چیست؟

رای بدهید

مشخصات تولد نو چیست؟
«اگر کسی از سرِ نو مولود نشود، ملکوت خدا را نمی‌تواند دید» (یوحنا ۳:۳)

۱-تولد نو با تولد بشری متفاوت است و با خواهش تن و خواهش مردم به وجود نمی‌آید. این تولد از خدا است (یوحنا ۱۳:۱).

۲- تولدی است از آب و روح. آب می‌تواند اشاره به کلام خدا یا تعمیدآب باشد (افسسیان ۲۶:۵). تولد از کلام خدا و روح یعنی تولدی است که با مکاشفۀ کلام خدا از طریق روح خدا رخ داده است.

۳- برای شخصی که از نو مولود شده حداقل حقایقی چون قربانی و خداوندی عیسای مسیح و گناهکار بودن شخص برایش مکاشفه شده است و در نتیجه به رستاخیز مسیح نیز ایمان دارد (رومیان ۹:۱۰).

۴- یکی از مشخصات شخص تازه مولود شده این است که مشتاق شیر است و از همان دقایق اول با اشتیاق شدید به مطالعۀ کلام خدا می‌پردازد (اول پطرس ۲:۲).

۵- چنین شخصی علاقه‌ای به گناه ندارد و به گناه ادامه نمی‌دهد (اول یوحنا ۹:۳).

۶- مانند هر طفلی از رَحِم مادر علاقۀ عاطفی خاصی نسبت به والدینش دارد. کسی که بالآخره از نو مولود خواهد شد پیش از تولد نو پیوسته علایق خاصی به عیسی یا صلیب او یا سخنانی از کلام خدا در او وجود داشته است. کسانی مانند کرنیلیوس و خواجه سرای حبشی نمونه‌های بارز آن هستند (اعمال رسولان فصل ۱۰ و ۲۶:۸-۳۹).

۷- شخصی که از نو مولود شده، هنوز به بلوغ نرسیده و نباید انتظار تغییر کامل او را داشت، اگرچه بعضی تغییرات در چنین شخصی مشهود است. او شروع به حرکت به سوی بلوغ و تغییر نموده است و هنوز شیر می‌خورد و توان خوردن خوراک سنگین را ندارد (عبرانیان ۱۲:۵و۱۳).

۸- چنین شخصی نزد نور می‌آید تا اعمال او که به یاری خدا انجام شده آشکار شود و از نور ترسی ندارد. طفلی که به دنیا می‌آید وارد دنیای نورانی می‌شود (یوحنا ۲۱:۳).

۹- چنین طفلی در پادشاهی خدا مولود شده و دیگر متعلق به پادشاهی تاریکی نیست و از محکومیتی که در پادشاهی تاریکی است رهایی یافته است (رومیان ۱:۸و یوحنا ۱۸:۳).

۱۰- ابدیتِ این طفل از لحظۀ زاده شدن در پادشاهی خدا ضمانت شده است. او از هم‌اکنون صاحب حیات جاودانی است و دیگر هلاک نخواهد شد (اول یوحنا ۱۲:۵و۱۳) و وعدۀ حیات جاودانی برای او وعدۀ نسیه نیست بلکه از همان لحظۀ اول تولد نو شامل حال چنین شخصی است.

نوشتۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO