مدافعین ایمان مسیحی

مدافع برجسته معاصر مسیحی: دکتر جان لنوکس

5/5 - (2 امتیاز)

جان کارسون لنوکس (John Carson Lennox) (متولد 1943) یک ریاضیدان ازاهالی ایرلند شمالی است که متخصص تئوری مجمع، فیلسوف علوم و نیز مدافع ایمان مسیحی است. ایشان استاد بازنشسته ریاضی و عضو بازنشسته در ریاضیات و فلسفه علوم در دانشکده گرین تمپلتون در دانشگاه آکسفورد می باشند و همچنین عضو وابسته به دانشکده علوم تجاری سایید هستند.

اوایل زندگی 

جان لنوکس در هفتم نوامبر سال 1943 در ایرلند شمالی به جهان آمد و در شهر آرماق  مکانی که پدرش مغازه ای داشت ، بزرگ شد. او در دانشکده سلطنتی آرماق شرکت کرد و دانشجوی رتبه بالای افتخاری در دانشکده امانوئل کمبریج شد، جایی که او در آخرین سخنرانی های سی. اس. لوئیس که در باره شاعر مشهور جان دون بود شرکت جست. لنوکس درجات کارشناسی هنر و دکترای فلسفه را به همراه پایان نامه مرکزیت و دگرگونی گروههای قابل حل متعلق به 1970 را از دانشگاه کمبریج کسب کرد. او همچنین به درجه دکترای علوم از دانشگاه کاردیف به علت تحقیقات خود نائل آمد و نیز دارای دکترای علوم در ریاضیات از دانشگاه آکسفورد و کارشناس هنر در علم زیست شناسی کرداری در دانشگاه ساری (Surrey) می باشد.

حرفه و شغل

بعد از اتمام دوران دکترای خود، جان لنوکس به کاردیف واقع در ویلز، نقل مکان کرد و در آنجا دانشیار استاد ریاضیات در دانشگاه ویلز در شهر کاردیف شد. لنوکس همچنین رشته های علوم و مذهب را در دانشگاه آکسفورد تدریس می کند. در طول 29 سال دوران زندگیش در شهر کاردیف، او یک سال را در دانشگاه های وورزبورگ ، فرایبورگ (همکار اَلکساندر فان هومبولدت)، و وین و به طور فراگیر در اروپای شرقی و غربی، روسیه و آمریکای شمالی به تدریس ریاضیات مشغول بود و در عین حال به دفاع از ایمان  مسیحی و تفسیر و تشریح کتب مقدس مسیحی می پرداخت.

لنوکس کتابهای بسیاری در رابطه با علم ، مذهب و اخلاق تألیف کرده است. از آخرین آثار او می توان: انسان حقیقی بودن (2018) مصمم به ایمان داشتن؟ (2018) وحرکت برخلاف جریان (2015) را نام برد. عناوینی که در سال 2019 منتشر خواهند شد عبارتند از: یافتن حقیقت نهایی، یوسف و آیا علم می تواند بیانگر همه چیز باشد؟

او بیش از 70 مقاله در ارزیابی و سنجش مسائل ریاضی منتشر کرده است و همچنین به همراه نویسنده ای دیگر دو رساله در مطالعات دقیق به همراه جزئیات، دررشته ریاضی در دانشگاه آکسفورد به رشته تحریر در آورده است و به عنوان مترجم ریاضیات روسی مشغول به کار بوده است.

او در کشورهای مختلف به عنوان شخصی آکادمیک در کنفرانسها به سخنرانی پرداخته که بسیاری از سفرهای ایشان به اتحاد جماهیر شوروی  شامل آنها نیز می شود. در مارچ سال 2012 او مجری برنامه مصاحبت لِنت (دوره چهل روزه پیش از رستاخیر مسیح) در کانال رادیویی بی بی سی چهار بود. لِنوکس همچنین در مباحثات و تبادل نظرات وِریتاس در باره رابطه علم و مذهب، وجود خدا، شک و نیز مسئله رنج و شرارت سخنرانی ها کرده است. به علاوه همه اینها، او از افراد برجسته مرکز بحث و تبادل نظر ترینیتی می باشد که یک مرکز غیر انتفاعی مسیحی جهت تربیت رهبران در تأثیرگذاری بر پویایی و طراوت فرهنگی می باشد.

مناظره ها

لنوکس در مناظره های عمومی بسیاری برای دفاع از ایمان مسیحی شرکت کرده است که از آن قبیل می توان بحثهایی با کریستوفر هیچنز، مایکل شرمر، ریچارد داوکینز، لورنس کراس، پیتر اتکینز ، ویکتور ستنجر، مایکل تولی ، استفان لاو، و پیتر سینگر را نام برد.

·       در اکتبر سال 2007 ، لنوکس با ریچارد داوکینز در دانشگاه آلاباما در بیرمینگهام، در باره نظریات داوکینز در کتابش تحت عنوان توهم الهی، مناظره داشت. این بحث و مناظره برای میلیونها نفر در سراسر جهان از طریق وسایل ارتباط جمعی پخش شد و وال استریت ژورنال به آن با عنوان “یک مکاشفه در آلاباما: مناظره ای عمومی در اثبات وجود خدا” اشاره کرد.

·       لنوکس و داوکینز در آوریل سال 2008 در دانشکده ترینیتی آکسفورد بار دیگر در مناظره دیگری شرکت جستند تا موارد بررسی نشده از مناظره توهم الهی را که باقی مانده بود گسترش دهند.

·       در 9 اوت سال 2008، لنوکس با کریستوفر هیتچنز در جشنواره بین المللی دینبورو در اسکاتلند به مباحثه در باره این سؤال پرداختند که: آیا اروپا می بایست تاریخ مذهبی خود را کنار بگذارد و به خداناباوری نوین خوش آمد بگوید.

·       در 23 اوت سال 2008 ، لنوکس با مایکل شرمر در مرکز گردهمایی وسلی در سیدنی استرالیا در باره مبحث اثبات وجود خدا به بحث و مناظره پرداخت.

·       ودر 21 اکتبر سال 2008 ، لنوکس بار دیگر با داوکینز در موزه تاریخ طبیعی  دانشگاه آکسفورد  به بحث و مناظره نشست یعنی در همان مکانی که در سال 1860 مناظره تکامل در میان توماس هنری هاکسلی و ساموئل ویلبرفورس صورت پذیرفت. عنوان این مناظره: “آیا علم خدا را دفن کرده است؟” بود. اما نشریه اسپِکتِیتر آن را “دور دوم هاکسلی – ویلبرفورس” نامید.

·       در 3 مارس سال 2009، لنوکس دومین مناظره خود را با هیتچنز در دانشگاه سامفورد در بیرمینگهام آلاباما، برای پاسخ به سؤال: “آیا خدا عظیم است” انجام داد. در این مناظره اعتبار برخی از ادعاهای هیتچنز در کتاب خود با عنوان: “خدا عظیم نیست” مورد ارزیابی قرار گرفت.

·      در ژوئیه سال 2011 ، مناظره ای میان لنوکس با پیتر سینگر در ساختمان شهرداری ملبورن استرالیا با عنوان :”آیا خدایی وجود دارد؟” صورت پذیرفت.

زندگی شخصی                                                                                                       

لنوکس به زبانهای انگلیسی ، روسی ، فرانسوی، و آلمانی مسلط است. همسر او ” سَلی” نام دارد و دارای سه فرزند و چندین نوه است. او برادری به نام گیلبرت لنوکس دارد، که از مشایخ کلیسای گلِن اَبی در شهر گلنگورملی می باشد. خواننده معروف کریستین گِتی برادرزاده جان، یعنی دختر گیلبرت می باشد.

برگرفته از ویکی پدیا

ترجمه: اِلما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO