کتاب مقدس

بر اساس کتاب مقدس، در بارۀ یوحنای تعمید دهنده چه می دانیم؟

رای بدهید

بر اساس کتاب مقدس، در بارۀ یوحنای تعمید دهنده چه می دانیم؟

موعظۀ یوحنای تعمید دهنده در چهار انجیل ذکر شده است (متی ۳: ۱-۱۲، مرقس ۱: ۱-۸، یوحنا ۱: ۶-۸ و ۱۹-۲۸) اما لوقا شرح مفصل این موعظه را ارائه می دهد.

داستان دوران کودکی و جوانی یوحنای تعمید دهنده به صورتی گذرا در یک جمله خلاصه شده است (۱: ۸). او از اجتماع گریزان بود و به تنهایی در بخش دریای مرده که بیابانی دهشتناک بود، به سر می برد.

او از همان دوران کودکی به این حقیقت پی برده بود که رویداد مهمی که در طی قرون متمادی، بسیاری منتظر وقوع آن بودند، به زودی اتفاق می افتاد و او خود پیشرو و منادی آن بود.

چنان که از کوه نبو نظری به اطراف اندازیم، شاهد منظره ای خواهیم بود که موسی به آن تحت عنوان سرزمین موعود نظر انداخت و با دیدن آن به مسیح موعود اشاره کرد. از این منطقه، رود اردن نیز قابل مشاهده است که یوشع از میان آن عبور نمود و همچنین شهر اریحا که دیوارهای آن به فرماندهی یوشع فرو ریخت. این منطقه همان جایی است که عاموس نبی گلۀ خود را به چرا می برد و در آنجا رؤیای ظهور پادشاهی از نسل داود را می دید که بر همۀ امتها فرمانروایی خواهد نمود. از این جا شهر کریت نیز که در کنارۀ آن ایلیا توسط کلاغ ها تغذیه شد، قابل مشاهده است. یوحنای تعمید دهنده در آنجا بر اتفاقاتِ تاریخ، تفکر و تعمق می نمود و می دید که تاریخ در حال رسیدن به اوج خود است، پس برای دعوت خود انتظار می کشید.

یوحنای تعمید دهنده می دانست که او همان ایلیای عهد عتیق نیست ولی آن ایلیایی است که در پیشگویی های عهد عتیق به او اشاره شده است (۱: ۱۷، متی ۱۱: ۱۴، ۱۷: ۱۰-۱۳؛ ملاکی ۴: ۵؛ یوحنا ۱: ۲۱). با توجه به این موضوع از عادات و سبک لباس پوشیدن ایلیا الگو می گرفت.

خوراک یوحنای تعمید دهنده ملخ و عسل وحشی بود (متی ۳: ۴)، ملخ ها از قدیم الایام به عنوان غذا مصرف می شدند. ملخ را معمولاً سرخ می کردند و یا این که در حالی که که در زیر نور آفتاب خشک می شد، به صورت آجیلِ برشته مورد مصرف قرار می گرفت. طعم این غذا تقریباً شبیه طعم میگو است.

هنگامی که یوحنای تعمید دهنده ۳۰ سال داشت خدا او را دعوت به خدمت کرد. در آن زمان، قوم خدا زیر یوغ ظالمانۀ رومی ها زندگی سختی سپری می نمودند و نالۀ شکایت در میان آنان شنیده می شد. اما ندای بلند این گوشه نشین بیابان که آمدن نجات دهندۀ موعود را خبر می داد، شوکی در اجتماع آن زمان ایجاد نمود.

او در بخش تحتانی رود اردن به مقابل اریحا، در یکی از مناظر اصلی آن ناحیه یعنی دروازۀ اصلی شهر اورشلیم ایستاده، به موعظه پرداخت.

عصارۀ پیغام او «توبه» بود. موعظۀ او نتیجۀ موفقیت آمیزی داشت. سیل جمعیت از نواحی مختلف برای شنیدن پیغام او سرازیر شد و عدۀ کثیری به جهت گرفتن تعمید جلو آمدند (متی ۳: ۵). حتی هیرودیس نیز با خوشحالی حاضر به شنیدن پیغام یوحنای تعمید دهنده بود (مرقس ۶: ۲۰). یوسفوس می نویسد «او نفوذ عظیمی بر مردم داشت تا حدی که حاضر به اجرای فتوای او بودند».

او آنانی را که مشتاق توبه بودند، به تعمید دعوت می کرد. همان چیزی که بایستی قبل از تعمید مسیحی نیز رعایت شود.

یوحنای تعمید دهنده در اوج شهرت خود بود که عیسی را نیز تعمید داد و او را به عنوان مسیح موعود معرفی نمود. با آمدن عیسی، مأموریت یوحنای تعمیددهنده خاتمه یافت و از صحنه خارج شد. او باعث بیداری قوم شده بود و آن ها را برای ظهور پسر خدا آماده ساخته بود. یوحنای تعمید دهنده کار خود را به تکمیل رسانده بود.

او مدت چندین ماه به موعظه و تعمید دادن ادامه داد و به بخش شمالی یعنی عینون نقل مکان کرد (یوحنا ۳: ۲۳)

یوحنای تعمید دهنده یک سال پس از تعمید عیسی، توسط هیرودیس به زندان افکنده شد. انگیزۀ هیرودیس در این عمل، صرفاً ارضاء هوس همسر شریرش بود (متی ۱۴: ۱-۵). این واقعه در اوایل مأموریت عیسی در منطقه یهودیه به وقوع پیوست (متی ۴: ۱۲، یوحنا ۳: ۲۲، ۴: ۳۵).

محل زندانی شدن یوحنای تعمیددهنده نام برده نشده است. اما به نظر می رسد که او در مکاروس، واقع در شرق دریای سیاه یا طبریه، واقع در کرانۀ غربی دریاچۀ جلیل زندانی بوده است. هر دوی این مکان ها محل استقرار هیرودیس بودند. سر او در دومین عید فصح از تن جدا شد (متی ۱۴: ۱۲-۱۳، یوحنا ۶: ۴).

شک و تردید یوحنای تعمید دهنده تعجب آور است (متی ۱۱: ۳). او با اطمینان شهادت مثبت و قطعی مبنی بر این که عیسی بره و پسر خداست ارائه داده بود (یوحنا ۱: ۲۹-۳۴). اما حالا در پشت درهای بستۀ زندان و در میان دیوارهای سیاه چال به دیدۀ شک به این موضوع می نگریست. عیسی اعمالی را که یوحنای تعمیددهنده از مسیح موعود انتظار داشت، انجام نداده بود. یحیی انتظار داشت تا مسیح همچون فرمانروایی سیاسی، حکومتی برای خود اعلام کند. گویا خدا همۀ بخش های ملکوت خود را بر یوحنای تعمید دهنده مکشوف نساخته بود. حتی شاگردان نیز در فهم این مطلب کند و آهسته بودند.

نظر به این که یوحنای تعمیددهنده مأموریت خود را کمی قبل از تعمید عیسی آغاز نموده بود پس معلوم می شود که طول مدت خدمت او در حدود یک سال و نیم بود. او ۳۰ سال را در عزلت، یک سال و نیم را نیز در موعظه بین عموم بسر برد و پس از آن یک سال و ۴ ماه را در زندان سپری نمود، سپس از صحنه خارج شد. این کل اطلاعاتی است که از زندگی شخصی که پیش از مسیح راه را برای آمدن او هموار می نمود در اختیار داریم. شهادت عیسای مسیح در مورد او این بود که «از اولاد زنان بزرگتری از یوحنای تعمید دهنده برنخاست» (متی ۱۱: ۱۱). لازم به ذکر می باشد که یوحنای تعمید دهنده معجزه ای انجام نداد (یوحنا ۱۰: ۴۰).

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO