سؤالات در مورد خداسؤالات کاربرانمقاله های استاد علی خیراندیش

چرا شخص پدر و پسر در تثلیث اقدس با لفظ مذکر توصیف می شوند ولی به روح القدس در اصل زبان یونانی با لفظ خنثی اشاره می شود؟

رای بدهید

در مورد پاسخ به این پرسش ابتدا باید روح القدس را به خوبی شناخت و اشتباه و سوء تفاهمی که در این رابطه وجود دارد شناسایی نمود. دوم این که امری صحیح نیست که مشکلات زبان شناسی وگرامری یا linguistique را به ماهیت وشخصیت روح القدس تعمیم دهیم.

اول از همه پاسخ این است که روح القدس انرژی نیست که او را از نظر ماهیت خنثی نامید.

بر اساس آیات بسیار کتاب مقدس روح القدس از تمام ویژگی های شخصی برخوردار است. او دارای تفکر و احساس و اراده می باشد و اینها از شاخص های ویژۀ یک شخصیت می باشد.

دوم: ازنظر زبان شناسی یا ترمینیولوژی خداشناسی، برای خدا به طور روشن لفظ مذکر در نظر گرفته شده  و در دو عهد قدیم و جدید از ضمیر مذکر برای خدا استفاده شده و به عنوان مثال واژۀ یهوه، الوهیم، ادونای ….. همۀ آنها مذکر هستند.

اما باید به تفاوت های زبان شناسی نیز توجه خاص کرد. عنوان استفاده شده  برای روح که به یونانی pneuma گفته می شود، به تنهایی خنثی می باشد وعنوان روح در زبان عبری ruach است که مؤنث می باشد. در این مورد به پیدایش 1: 2 می توان اشاره کرد.

اما توجه داشته باشید که عنوان یک واژه در گرامر زبان یونانی یا عبری در کتاب مقدس ماهیت وشخصیت اصلی آن را پنهان نمی کند چرا که به هر حال روح القدس خدا است واز نظر ذات با پدر و پسر یکی می باشد.

پاسخ از استاد علی خیراندیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO