باراباس ذکر شده در کتاب مقدس که بود؟
باراباس ذکر شده در کتاب مقدس که بود؟
از باراباس در هر چهار انجیل سخن به میان آمده: زندگی او با زندگی مسیح هنگام محاکمۀ عیسی تلاقی می کند.
عیسی در مقابل پونتیوس پیلاتوس، فرماندار رومی که قبلاً عیسی را از هر اتهامی که سزاوار مرگ باشد بی گناه اعلام کرده بود، ایستاده بود (لوقا 23: 15). پیلاتوس که میدانست عیسی را بدون شنیدن هر گونه دفاعیه ای محکوم کرده بودند و «رؤسای کاهنان او را از راه حسد تسلیم کرده بودند»، به دنبال راهی بود که در حالی که صلح را حفظ می کند، عیسی را تبرئه کند. پس پیلاتوس به جماعت حاضر پیشنهاد یک انتخاب را داد: آزادی عیسی یا آزادی باراباس، جنایت کار معروفی که «به سبب شورش و قتلی که در شهر واقع شده بود» در زندان بود (لوقا 23: 19).
آزادی یک زندانی یهودی قبل از عید فصح در آن زمان مرسوم بود (مرقس 15: 6). فرماندار رومی به عنوان حسن نیّت نسبت به یهودیانی که بر آن ها حکومت می کرد، یک جنایت کار را در آن روز مورد عفو قرار می داد. انتخابی که پیلاتوس در برابر آن ها قرار داد، نمیتوانست واضحتر باشد: یک قاتل حرفه ای و شورش گری سرشناس که بی شک گناهکار بود، یا یک معلم و معجزهگر که بی گناهی او کاملاً مشهود بود. جمعیت، باراباس را انتخاب کردند تا به جای عیسی برای آن ها آزاد شود.
به نظر می رسد پیلاتوس از اصرار جمعیت مبنی بر آزاد شدن باراباس به جای عیسی، شگفت زده شد. فرماندار چنین اظهار داشت که اتهامات علیه عیسی بیاساس هستند (لوقا 23: 14) و سه بار از جمعیت خواست تا در این مورد انتخاب عاقلانه ای بکنند (آیه های 18-22). «اما ایشان با فریادهای بلند اصرار ورزیدند که مصلوب شود و در نهایت فریاد ایشان و رؤسای کاهنان غالب آمد (آیۀ 23). پیلاتوس باراباس را آزاد کرد و عیسی را تسلیم کرد تا تازیانه بزنند و مصلوبش کنند (آیۀ 25).
در برخی از نسخههای انجیل متی 27: 16-17، از باراباس به عنوان «عیسی باراباس» (به معنای «عیسی، پسر ابا [پدر]») یاد شده است. اگر باراباس نیز «عیسی» خطاب می شد، این پیشنهاد پیلاتوس، مسئولیت جمعیت را از نظر روحانی سنگین تر می کرد. انتخاب میان عیسی، پسر پدر یا عیسی، پسر خدا بود. با این حال، از آن جایی که بسیاری از نسخههای خطی حاوی نام «عیسی بارباس» نیستند، نمیتوانیم با اطمینان کامل بگوییم که این نام باراباس بوده است.
داستان باراباس و رهایی او از محکومیت، قرینه ای قابل توجه با داستان هر ایمانداری است. ما در برابر خدا مقصر و مستحق مرگ بودیم (رومیان 3: 23 و 6: 23الف). اما به علت عدم توانایی ما، عیسی به جای ما انتخاب شد تا بمیرد. او که بی گناه بود، مجازاتی را که ما به حق سزاوار آن بودیم، متحمل شد. ما نیز مانند باراباس این اجازه را یافتیم که بدون هر گونه محکومیتی آزاد شویم (رومیان 8: 1). و عیسی «یک بار جان خود را برای گناه کاران فدا کرد تا ما را به حضور خدا بیاورد.»(اول پطرس 3: 18)
پس از آزادی، چه بر سر باراباس آمد؟ کتاب مقدس در این مورد سکوت می کند و تاریخ سکولار در این مورد کمکی به ما نمی تواند بکند. آیا او به قتل و شورش خود همچنان ادامه داد؟ و یا سرانجام مسیحی شد؟ آیا او اصلاً تحت تأثیر تبادلی که بین او و مسیح صورت گرفت قرار داشت؟ خدا می داند. اما این انتخاب هایی که برای باراباس ذکر شد، در اختیار همۀ ما است. آیا با قدردانی از آن چه مسیح برای ما انجام داد، تسلیم خدا می شویم؟ یا این که از این بخشش رایگان چشم پوشی می کنیم و دور از خدا به زندگی خود ادامه می دهیم؟
برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org
ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |