پاسخ به اسلامکتاب افسانۀ معجزات قرآن

کتاب افسانۀ معجزات قرآن: فصل اول، معجزات علمی- نقدی بر مسئلۀ طبقات آسمان (قسمت هفدهم)

رای بدهید

کتاب افسانۀ معجزات قرآن: فصل اول، معجزات علمی- نقدی بر مسئلۀ طبقات آسمان

(قسمت هفدهم)

طبقات آسمان

أَلَم تَرَوا کَیفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا وَجَعَلَ القَمَرَ فِیهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمسَ سِرَاجًا.

آیا نمی نگرید خداوند چگونه هفت آسمان را طبقه طبقه آفرید و ماه را در آن ها نور و خورشید را چراغ فروزان قرارداد؟ (نوح، 15-16).

جو بالای زمین که به آن اتمسفر گفته می شود از هفت لایۀ متفاوت تشکیل شده. این هفت لایۀ به ترتیب عبارتند از:

1- تروپوسفر 2- استراتوسفر 3- ازونسفر 4- مزوسفر 5 – یونسفر 6- ترموسفر 7- اگزوسفر

آخرین لایه از این لایه های هفت گانه یعنی اگزوسفر ده هزار کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد. البته نظریه های مختلفی در مورد تقسیم بندی تعداد این لایه ها وجود دارد این تقسیم بندی یکی از آن هاست.

معجزه تراشان معتقدند منظور از هفت آسمان طبقه طبقه در قرآن، همین لایه های جو زمین است و آن را یک معجزۀ علمی می دانند. با هم این مسأله را بررسی می کنیم تا اشکالات این موضوع آشکار شود.

بشر به دلیل اینکه عدد هفت را عددی مقدس می دانست این عدد را بر بسیاری از پدیده های هفت آسمان، هفت زمین و …. اعتقاد طبیعت نسبت می داد از قبیل: هفت دریا، هفت کشور. هفت گانه بودن آسمان ها برای اولین بار از بابلیان نشأت گرفت و رفته رفته به دیگر ملت ها سرایت کرد.

(پاورقی 20): واژۀ هفت کشور در محاورات مردم امروز نیز در قالب هفت دولت و هفت مملکت مشاهده می شود. مثال می گویند فلانی از هفت مملکت آزاد است.

اگر به کتاب ها، افسانه ها و فرهنگ های ملت های دیگر از بودایی گرفته تا شینتو، کنفوسیوس و … نگاه کنید نظیر همین حرف ها را در باورهای آنان نیز خواهید یافت. از میان تمام این هفت ها که بشرهای ابتدایی به آن قائل بودند سه موردشان در قرآن ذکر شده. (آسمان، دریا، زمین) بشر از قدیم می پنداشت هفت زمین در جهان وجود دارد و آسمان های دنیا هفت عدد هستند. بالطبع همین بشر، تعداد دریاها را نیز هفت عدد می دانست چنان چه قرآن نیز بر همین باور است(سبعه البحر.لقمان، 27) و این در حالی است که دریاهای بی شماری روی زمین وجود دارد. حتی اگر تخفیف قائل شویم و بگوییم منظور قرآن از دریا، اقیانوس می باشد باز هم نمی شود زیرا زمین فقط پنج اقیانوس دارد:

1- اقیانوس آرام 2- اطلس 3- هند 4- منجمد شمالی 5 – منجمد جنوبی

اشکال اول

هفت دریا، هفت آسمان و هفت زمین، همگی انعکاس باورهای خیالی و ابتدایی بشر در قرآن می باشند و تعبیر هفت آسمان به لایه های جو زمین مطلبی است که هرگز نمی تواند منطقی باشد زیرا در این صورت، آسمان فقط 10 هزار کیلومتری زمین می شود و همان اشکالی پیش می آید که در مبحث سقف محفوظ اشاره کردیم.

اشکال دوم

در بحث علمی لایه های اتمسفر، تنها یک آسمان وجود دارد که از هفت لایه تشکیل شده ولی چیزی که قرآن می گوید هفت آسمان است که به صورت طبقه در طبقه روی هم قرار گرفته اند. اگر کسی بگوید «خداوند هفت رنگین کمان آفرید» احمقانه است که ما بگوییم معنای حرف او این است که رنگین کمان از هفت رنگ تشکیل شده. تعبیر قرآن تمام آسمان لایتناهی را شامل می شود نه این که قسمتی از آسمان را. لایه های هفت گانۀ جو زمین در واقع جزوی از زمین و حومة آن محسوب می شوند و اطلاق آسمان به آن ها هرگز نمی تواند صحیح باشد.

اشکال سوم

اعتقاد به هفت گانه بودن آسمان ها چیزی نیست که فقط در قرآن باشد بلکه هزاران سال قبل از قرآن، تمام مردم بر همین باور بوده اند و این قضیه آن قدر بین مردم مشهور و مسلم بود که حتی خود قرآن بارها گفته اگر از همان بت پرستان بپرسید هفت آسمان را چه کسی آفریده خواهند گفت االله.

وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَن خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَألارضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ.

اگر از کافران بپرسید چه کسی آسمان ها را آفریده خواهند گفت الله. (لقمان،  25)

پاورقی 21): آسمانها در این آیه به صورت جمع گفته شده و این نشان می دهد منظور، آسمانهای هفت گانه می باشند زیرا اگر منظور قرآن این نبود آن را به صورت مفرد (السماء) استفاده می کرد. هر وقت قرآن آسمان ها را به شکل جمع استفاده می کند منظورش آسمان های هفت گانه می باشد ولی هرگاه آن را به صورت مفرد می آورد منظورش آسمان اول است که به زمین نزدیک تر می باشد که ابرها درآن قرار دارند و باران نیز از آن جا به زمین می آید و حتی به خیال قرآن جایگاه ستارگان نیز در همین آسمان اول است.

آیة 25 لقمان که مشابهات فراوانی در دیگر سوره ها دارد ثابت می کند حتی بت پرستان نیز تعداد آسمان ها را هفت عدد می دانستند. حال اگر مثل آقایان معجزه تراش هفت آسمان را هفت لایۀ اتمسفر بدانیم بت پرستان لایه های اتمسفر را از کجا می شناختند؟ 1400 سال پیش، اعراب جاهل و دور از تمدن از کجا می دانستند اتمسفری وجود دارد که شامل هفت لایه است تا پیامبر بیاید و در قرآن بگوید اگر از آن ها بپرسید هفت لایۀ اتمسفر را چه کسی آفریده خواهند گفت الله.

اشکال چهارم

آیة بعدی می گوید: ماه را در آن ها نور و خورشید را چراغ فروزان قرار داد. (نوح، 16)

«درآن ها» یعنی در آسمان های هفت گانه. آیه می گوید ماه و خورشید را در آسمان های هفت گانه قرار داده ایم. اگر بگوییم لایه های جو زمین همان آسمان های هفت گانه اند، ماه و خورشید داخل جو زمین (اتمسفر) قرار می گیرند. از آقایان معجزه ساز می پرسیم آیا خورشید و ماه در لایه های هفت گانة اتمسفر قرار دارند؟ زهی سخن باطل.

آخرین لایۀ اتمسفر (اگزوسفر) فقط ده هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد در حالی که ماه در 384 هزار کیلومتری زمین است و خورشید نیز بیش از 150 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد. خورشید و ماه با این فاصله چگونه می توانند داخل لایه های جو زمین قرار بگیرند؟

برگرفته از کتاب افسانۀ معجزات قرآن

نوشتۀ بهزاد پوربیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO