کتاب مقدس

حیوانات کتاب مقدس (طبقه بندی بر اساس روش کتاب مقدسی)- پرندگان: لق لق، مرغ، مرغ دریایی، مرغ سقا، نسربحر و هدهد

رای بدهید

حیوانات کتاب مقدس (طبقه بندی بر اساس روش کتاب مقدسی)

پرندگان:

لَق لَق        تثنیه 14: 18         Stork

از راستۀ لک لکیان است. لک لک ها (Storks) لانه های بسیار بزرگی روی مناره ها یا درختان مسن، حتی روی خانه های دهاتی می سازند. پرنده ای مهاجر با پاهای دراز و منقار سرخ است بر دو نوع می باشند: 1- نوع سفید که اطراف بال هایش سیاه رنگ است. 2- نوع سیاه که در نیزارهای فلسطین یافت می شود. غذای این حیوانات را موجودات کوچک، آبزی، پستانداران، پرندگان و خزندگان کوچک تشکیل می دهند. گرچه معمولاً در خرابه ها ساکن می شد ولی نوع سیاه آن در میان درختان پناه می گیرد. در تابستان به سوی شمال اروپا مهاجرت می کند (ارمیا 8: 7) و صدای شدیدی با بال های قوی از خود ایجاد می کند (زکریا 5: 9). لک لک ها به صورت غریزی زمان مهاجرت خود را می دانند (ارمیا 8: 7). لک لک های سیاه عموماً اطراف دریای مرده زندگی می کنند. مطابق شریعت حیوانات ناپاکی هستند.

مرغ           نحمیا 5: 18          Fowl

دارای یک سر مشخص و متمایز، یک گردن قابل انحناء و بلند و یک بدن یا تنۀ دوکی شکل و تنومند است. دو اندام پیشین یا بال ها به شکل Z تا خورده و به هنگام پرواز کشیده می شود. دم آن کوتاه است و دارای یک دسته پرهای بلند بادبزنی شکل است. احتمالاً از مرغ جنگل هندوستان ریشه گرفته است. در دوران عهد عتیق شناخته شده (امثال 30: 31؛ 2پادشاهان 25: 23) و سمبلی از باروری بود. خروس امروزه نیز در بعضی کشورهای شرقی به وسیلۀ اعلام زمان است (متی 26: 34). شنوندگان سخنان عیسی از توجهات مادرانۀ مرغ اطلاع داشتند (متی 23: 37).

مرغ دریایی       لاویان 11: 16       Cuckow

انگشتان این پرندگان دو تا در جلو و دو تا در عقب قرار دارد. انگشتان برای چنگ زدن به کار نمی رود، دمی بلند دارند. بلندی نوک آن ها متوسط است. بسیاری از آن ها انگل هستند. پرندۀ ماده در لانه های کوچک دیگر پرندگان تخم می گذارد و جوجه های آن ها را پرنده ای در لانه اش ناخوانده تخم گذاشته است بزرگ می کند و دانه می دهد و تخم پرندۀ اصلی توسط پرندۀ ماده کوکو از بین می رود. بهتر است به صورت کوکو ترجمه شود. کوکوها را اغلب فاخته نیز می گویند. مطابق شریعت ناپاک است (تثنیه 14: 15).

مرغ سقا      لاویان 11: 18         Pelican

از راستۀ سقا شکلان است. در زیر گلوی آن ها یک کیسه وجود دارد که در پرندگان گرمسیری این کیسه وجود ندارد. این پرندگان دریایی هستند. جوجه ها وقتی از تخم خارج می شوند کور و تقریباً برهنه می باشند و دورۀ پر در آوردن آن ها طولانی است و به مواظبت پدر و مادر نیازمند می باشند. پرندگانی پرخور می باشند و از ماهی تغذیه می کنند. ماهی ها را پس از شکار درون کیسۀ خود قرار می دهد تا در آشیانه خود بخورد. این پرنده در صحرا و بیابان ها (مزور 102: 6) و خرابه ها (اشعیا 34: 11؛ صفنیا 2: 14) ساکن بوده است. مطابق شریعت پرنده ای ناپاک است.

نسربحر        لاویان 11: 13            Osprey/Black Vulture

منظور از کرکس سیاه است. از لاشخورها و از راستۀ بازیان است که دارای سر سیاه رنگ می باشد. احتمال می رود ریشۀ عبری این کلمه به معنی «قدرتمند» باشد. دارای بدنی به درازای 1 یارد است و بال های وی در حالت باز 3 یارد است. بدن این پرنده از پرهای سیاه رنگ پوشیده شده ولی قسمت سر آن بی مو است. آشیانۀ این پرنده در وادی اردن قرار داشت. در زمان کتاب مقدس فراوان بود ولی در حال حاضر کمیاب شده است. در محل اتصال نوک با سرش غشاء مومی شکل و سربی رنگ قرار دارد. از لاشه ها تغذیه می کند (2سموئیل 21: 10). بعضی چنین گزارش کرده اند که این حیوان بزها و گوسفندان را به بالای پرتگاه برده و آن ها را در آنجا می درد. این پرنده مطابق شریعت ناپاک است (تثنیه 14: 12).

هُدهُد      لاویان 11: 19           Hoopoe/Lapwing

از راستۀ ستبر نوکان است که بیشتر در مناطق گرمسیری یافت می شود. یکی از زیباترین پرندگان اسرائیل است که منقاری نازک دراز و خمیده و کاکلی شبیه تاج روی سرش دارد. این پرنده در فصل پاییز به جنوب مهاجرت می کند و مطابق شریعت جزو پرندگان ناپاک محسوب می شود (تثنیه 14: 18). احتمالاً دلیل این موضوع این است که هدهد از حشرات کوچک و کرم های کوچک تغذیه می کند و در میان فضولات به دنبال آنان می گردد.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO