کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: امفپولس، امه، ابلیه، اوبوت، اتالیه، احمتا، اخائیه و ادرامیتنی

رای بدهید

اَمفِپولس            اعمال 17: 1     Amphipolis

معنی لغوی آن «شهر احاطه شده» است. از سه طرف به وسیلۀ رودخانه استریمون (Strymon) و از طرف شرق به وسیلۀ دیواری احاطه شده بود. تنها یک بار در عهد جدید (اعمال 17: 1) به آن اشاره شده است. پولس در سفر بشارتی خود به این شهر سفر کرد.

اَمَه (سر کوه)       2سموئیل 2: 24           Ammah

نام تپه ای در بیابان جیحون که یوآب، ابنیر را تا آنجا تعقیب کرد (2سموئیل 2: 24).

اَبلیه             لوقا 3: 1           Abilene

منطقه ای در شمال لبنان که لیسانیوس فرمانروای آنجا بود (لوقا 3: 1). در سواحل رودخانۀ بارادا (ابانه) به فاصله 20 مایلی از شمال غربی دمشق قرار گرفته و امروزه آن موضع را به نام روستای اسوک (es-suk) می شناسند.

اوبوت          اعداد 33: 43             Oboth

اولین اردوگاه بنی اسرائیل بعد از ترک فینون که در نزدیکی موآب قرار داشت (اعداد 21: 20-21، 33: 43-44). احتمالاً موضع فعلی آن «عین الویبا» (Ain el-weiba) در غرب عربه است. گلاک (Glueck) نیز «التلع» (et-telah)، به فاصلۀ 15 مایلی از شمال فینان را به عنوان موضوع فعلی آن معرفی کرده است.

اَتالیه         اعمال 14: 25          Attalia

شهری در سواحال پمفیلیه که پولس رسول در اولین سفر بشارتی خود به آن منطقه سفر کرد (اعمال 14: 25).

اَحمتا (قلعه)         عزرا 6: 2      Achmeta

نام پایتختی در شمال سرزمین ماد که قدمت آن به زمان کورش پادشاه (550 ق.م.) بر می گردد. نام قدیمی آن اکباتان (Ecbatana) و نام فعلی آن همدان (Hamadan) است. کوروش دوم مؤسس حکومت فارس (530 ق.م.) این شهر را به عنوان مرکز حکومت خود انتخاب کرد. طوماری مربوط به زمان کوروش دوم که حاوی فرمان تعمیر هیکل در اورشلیم بود در این شهر یافت شده است (عزرا 6: 2).

اَخائیه            اعمال 18: 12        Achaia

منطقه ای در جنوب یونان که مکادونیه در قسمت شمالی آن واقع بود. رومی ها در سال 140 ق.م. یونان را به دو قلمرو حکومتی اخائیه و مکادونیه، تقسیم کردند. فرمانروای این منطقه در سال 51 تا 52 میلادی غالیون (Gallio) بوده که نگارش کتاب اعمال رسولان توسط لوقا در زمان او انجام شده است. (اعمال 19: 21؛ رومیان 15: 26؛ 2قرنتیان 1: 1؛ 1تسالونیکیان 1: 7، 8).

اَدرامیتنی          اعمال 27: 2            Adramyttium

نام بندری در میسیه آسیای صغیر که فقط یکبار در کتاب اعمال رسولان (27: 2) در ارتباط با سفر پولس با کشتی که از این بندر عازم آسیا بود، اشاره شده است.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO