کتاب مقدس

رسالۀ دوم یوحنای رسول: هشدار در بارۀ معلمین کذبه و موضوع راستی

5/5 - (1 امتیاز)

رسالۀ دوم یوحنای رسول: هشدار در بارۀ معلمین کذبه و موضوع راستی

هشدار دربارۀ معلمین کذبه

رسالۀ دوم و سوم یوحنا، نامه های شخصی بود که او به بعضی از دوستان خود که قرار بود به زودی آن ها را ملاقات کند، نوشت. او نامه های دیگری نیز نوشته بود (1یوحنا 2: 14، 3یوحنا 9) که احتمالاً آن ها نیز خطاب به اشخاص ویژه ای بود به خاطر خصوصی بودن آنها، در اجتماعات کلیسایی قرائت نشده اند و بدین ترتیب رسالاتی شناخته شده نبوده اند. این دو رساله، به وسیلۀ هدایت روح القدس به رشتۀ تحریر در آمد و به فراموشی سپرده نشد بلکه برای کلیسا حفظ گردید. احتمال می رود که این دو رساله، به رسالۀ اول پیوست شده و به کلیساها ارسال شده است.

رهبران (1)

سایر رسولان سال ها پیش در گذشته بودند و حالا در بین همراهان و شاهدین زندگی عیسی، تنها یوحنا در قید حیات بود. او در واقع قدیمی ترین شخص مسیحیت محسوب می شد.

خاتون برگزیده (1)

با در نظر گرفتن معنی ظاهری و تحت اللفظی خاتون، احتمالاً زنی شناخته شده و مشهور بود که در نزدیکی افسس زندگی می کرده است. به نظر می رسد که خانۀ او محل اجتماع مسیحیان بوده است، اما از طرفی ممکن است که این کلمه، عبارتی سمبولیک باشد که برای کلیسای مخصوصی به کار برده شده است. خواهر برگزیدۀ تو (آیۀ 13)، نیز احتمالاً زن مشهور دیگری بود که در اجتماع مسیحیانی که یوحنا نیز جزو آنان بود، یکی از رهبران مسیحی محسوب می شد. از طرفی ممکن است که اشارۀ صرف به یک گروه کلیسایی باشد.

راستی (آیه های 1-4)

کلمۀ «راستی» در 4 آیۀ اول، 5 بار تکرار شده است. راستی محبت (آیۀ 1). دانستن راستی که در ما ساکن است (آیۀ 2). فیض، رحمت و سلامتی…در راستی (آیۀ 3). رفتار در راستی (آیۀ 4). راستی، اصل تعلیم مسیح (آیۀ 9). و این که او پسر خداست و پیروی او به معنای سلوک در احکام اوست (آیۀ 6). حکم اعظم او این است که یکدیگر را محبت بنماییم (آیۀ 5).

معلمین کذبه (آیه های 7-11)

این بخش در واقع اشاره می کند به آن چه که در اول یوحنا 2: 18-29 گفته شده بود. معلمین کذبه از کلیسایی به کلیسای دیگر رفته، و در نام مسیح، اصولی را که ایمان مسیحی را خدشه دار می ساخت، تعلیم می دادند. این رساله به منظور هشدار به خاتون برگزیده نوشته شد تا در مقابل این چنین افراد بایستد و از پذیرش آن ها در خانۀ خود اجتناب بورزد. اما این هشدار با مقدمه ای در ارتباط با ترغیب بر محبت مزین شده است (آیه های 5 و 6) و این بدان معنی است که منظور از اجرای محبت مسیحی، تشویق دشمنان راستی نیست.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO