کتاب مقدس

قبایل قوم اسرائیل- 3- قبیله یهودا   The Tribe of Judah

رای بدهید

تعداد: هنگام مهاجرت به مصر، فقط سه پسر داشت، با این وجود تعداد افراد این خانواده افزایش یافت. بطوریکه در اولین سرشماری 74600 نفر بودند که در میان سایر قبایل، از نظر جمعیت در مقام اول قرار داشتند. در دومین سرشماری با تعداد 76500 نفر در همان رتبه باقی ماندند. نماینده این قبیله در میان افرادی که برای جاسوسی زمین رفتند و همچنین کسانی که برای تقسیم زمین تعیین شدند، کالیب، پسر یفنه بود (اعداد 13: 6).

موضع: در ایام مهاجرت از طریق بیابان، موضع یهودا در قسمت شرقی خیمه و در مجاورت قبایل یساکار و زبولون قرار داشت (اعداد 2: 3-9؛ 10: 14). مطابق مرجع یهودی (خاخامی)، نشان یهودا، رنگ سبز با علامت شیر بود.

سهم آن در کنعان: یهودا اولین قبیله ای بود که سهمش را از متصرفات شرق اردن دریافت کرد. ناحیه آن شامل یک سوم کل سرزمین بود. بزرگترین قسمت به یهودا داده شد. هنگامی که دوباره زمین را بازدید کردند، یک قسمت آن را به قبیله شمعون دادند (یوشع 15: 20-63).

ارتباط با قبایل دیگر: در طول زمان رهبری داوران، یهودا یک استقلال روحی را در سایر قبایل به وجود می آورد. زمانیکه شائول که شخصی بنیامینی بود به عنوان پادشاه پذیرفته شد، در زمان جنگ با عمالیقیان، ده هزار مرد از قبیله یهودا در سپاه سلطنتی بودند (1سموئیل 15: 4).

بعنوان یک پادشاهی: پس از اینکه قبیله یهودا داود را به عنوان پادشاهی پذیرفت و خیمه (قدس) به اورشلیم تغییر مکان داده شد، افرایمی ها از این موضوع ناراحت شده و می بینیم که چگونه پس از مرگ سلیمان، پادشاهی تقسیم شده و فرصت لازم برای نصب پادشاهی مستقل توسط افرایمی ها، بدست می آید. پس از این موضوع، یک تاریخ متغیر از جنگ ها، بردگی ها، ترقی های ضمنی صورت می گیرد. اسرائیل، مصر، ارام در مقابل یهودا صف آرایی کردند و نهایتاً کشور، بدست پادشاه بابل ویران گردید و اورشلیم با آتش سوخته شد و هیکل مقدس بر روی خاکستر قرار گرفت و مردم به اسارت رفته و پادشاهی یهودا از بین رفت (2پادشاهان 24: 25؛ ارمیا 39-41).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO