کتاب مقدس

بررسی عهدعتیق- روت RUTH

رای بدهید

عنوان:
این کتاب بر اساس شخصت اصلی ماجرا، دختر جوانی از موآب، جده داود و یکی از اجداد عیسی مسیح (متی 1: 1و5) نامگذاری شده است. این کتاب همراه با استر تنها کتابهای کتاب مقدس هستند که نام زنی را بر خود دارند.
زمینه:
این داستان در زمان داوران یعنی زمانی که در کتاب داوران مشخصه آن سقوط اخلاقی و مذهبی، جدایی ملی و فشار بیگانه ها می باشد، اتفاق افتاده است. کتاب روت منعکس کننده دوران صلح موقتی بین قوم اسرائیل و موآب است (با داوران 3: 12-30 مقایسه شود). این کتاب همانند بابهای اول و دوم کتاب اول سموئیل نگاهی اجمالی به زندگی خصوصی اعضای یک خانواده بنی اسرائیلی دارد. همچنین این کتاب به دور از تصویر تماماً تاریک دوران داوران، نوید باقی ماندن ایمان واقعی و دینداری را در آن دوران، می دهد.
نویسنده و تاریخ نگارش:
نویسنده کتاب ناشناخته است. طبق روایات یهودی به سموئیل نسبت داده شده است. اما احتمال آن به دلیل ذکر نام داود(4: 17و22) بعید بوده و به زمان دیرتری مربوط می گردد و به علاوه شیوه ادبی عبری که در کتاب روت استفاده شده مبین نگارش آن در دوران پادشاهی است.
موضوع و الهیات:
نویسنده به وقت و سرسپردگی بی چون و چرا و بدور از خودخواهی روت نسبت به نعومی (1:12-17؛ 2: 11-12، 3؛ 10؛ 4: 15) و مهربانی بوعز نسبت به این دو بیوه زن (بابهای 2-4) توجه دارد. او نمونه های بارزی از افرادی که در زندگی روزانه خود به دیگران ابراز محبت کرده و شریعت را به انجام می رسانند، ارائه می کند (لاویان 19: 18؛ رومیان 13: 10). چنین محبتی همچنین محبت خدا را از طریق ارتباط عجیب میان اعمال انسان و خدا منعکس می سازد (21: 12 را با 3: 9 مقایسه کنید). در فیض و رحمت خدا چنین زندگی هایی برکت یافته و باعث برکت می گردند.
باعث شگفتگی است که شخصی که محبت خدا از طریق او به وضوح منعکس می گردد از اهالی موآب است. وفاداری کامل او نسبت به خانواده بنی اسرائیل، که از طریق ازدواجش با آنان ارتباط فامیلی پیدا کرده و سرسپردگی کامل او نسبت به مادر شوهر پریشان خود، او را به صورت دختر واقعی از قوم اسرائیل و جده شایسته داود ظاهر می سازد. او مثال بارزی از این واقعیت است که شراکت در ملکوت خدا نه به خون و نژاد بلکه به انجام اراده خدا در زندگی شخصی بستگی دارد یعنی”اطاعت ایمان” (رومیان 1: 5). جای او در نسب نامه داود نشان دهنده این است که تمام امتها می توانند در ملکوت پسر بزرگتر داود شراکت داشته باشند. به عنوان یک رویداد ضمنی در دودمان داود کتاب روت نقش او را در تاریخ رهایی روشن می سازد. در شرح داستان”رهایی” مفهموم کلیدی بوده و واژه عبری آن به شکل های مختلف 23 بار بکار رفته است. داستان کتاب در ابتدای ماجرا نشان دهنده تبدیل ناامیدی نعومی به شادی به دلیل فروتنی او و برکت یافتن اعمال روت و بوعز از جانب خداوند است. او از خالی بودن به سمت پری (1: 21؛ 3؛ 17؛) از تهیدستی (1: 1-5) به امنیت و امید (4: 13-17) حرکت می کند. به نحو مشابه ای قوم اسرائیل نیز از طریق سرسپردگی داود که از نسل روت و بوعز است، از نامیدی ایجاد شده به دنبال مرگ عیلی(1سموئیل 4: 18) به سمت صلح و سعادت زمان سلیمان (1پادشاهان 4: 20-34 و 5: 4) حرکت می کند.
بنابراین نویسنده یادآوری می کند که سلطنت خاندان داود به عنوان وسیله ای برای حکومت عادلانه خدا بر بنی اسرائیل، دور نمایی از وعده صلح و آرامش خداوند است. اما این آرامش فقط تا زمانی ادامه می یابد که آنان در پادشاهی خدا شراکت داشته (یعنی پادشاه و قوم) و در زندگی خود عشق عاری از خودخواهی نمونه وار روت و بوعز را منعکس می سازند. در عیسی پسر بزرگ داود (متی 1: 1) و در کار رهایی بخش وی وعده برکت پادشاهی خدا به انجام رسید.
ویژگی ادبی:
کتاب روت داستان کوتاه عبری است که با مهارت بسیار روایت شده است. از بین روایتهای تاریخی کلام خدا این کتاب از نظر خلاصه بودن، وضوح، شور و حرارت، زیبایی و تاثیر هیجان انگیز آن دارای برتری بوده و در میان حکایات عبری کاری بی نظیر است.
به طور شگفت انگیزی کل داستان از هماهنگی و نظم برخوردار است(به فهرست توجه کنید). داستان از شرح خلاصه مصیبتها (1: 1-5؛ 71 کلمه عبری) آغاز و با بیان چهار رویداد ضمنی به یک شرح پایانی از داستان یعنی خلاصی و امید حرکت می کند (4: 13-17؛ 71 کلمه عبری). تحول داستان در نیمه ماجرا اتفاق افتاده است (به زیرنویس 2: 20 رجوع کنید). در حالیکه نظر آغازین هر کدام از این چهار رویداد به پیشامد اصلی آن قسمت اشاره می کند (1: 6 بازگشت؛ 2: 1 ملاقات با بوعز؛ 3: 1یافتن خانه ای برای روت؛ 4: 1 اتفاق نهایی در دروازه)، خط آخر هر کدام از این چهار بخش انتقال به ادامه ماجرا را به راحتی امکان پذیر می سازد (به زیر نویس 1: 22 و 2: 23؛ 3: 18؛ 4: 12 توجه کنید). صنعت تضاد نیز با تاثیر مناسبی به کار رفته است. خوشحال (معنی نام”نعومی” ) و تلخ (1: 20) پر و خالی (1: 21)، زندگان و مردگان (2: 20). بارزترین آنان تضادی است که بین دو شخصیت اصلی داستان یعنی روت و بوعز وجود دارد: یکی جوان، بیگانه و بیوه زنی تهیدست و دیگری میانسال، بنی اسرائیل متمول و معروف در اجتماع خود است. در مقابل عملکرد عاری از خود خواهی هر یک از شخصیت های بازگو شده که اعمال ایشان جزو مطالب مهم کتاب است شخصیت متضادی وجود دارد: روت و عرفه، بوعز و خویشاوند بی نام.
تطابق لحظات از نظر معنا، زمان و موقعیت هم آهنگی ای را اینجاد می کند که هم حس هنری خواننده را ارضاء کرده و هم درهایی را برای درک آن باز می کند. نویسنده کتاب روت خواننده را از منحرف شدن از اصل ماجرا، یعنی عبور نعومی از خالی بودن به پری در نتیجه عملیات عاری از خودخواهی روت و بوعز ( به موضوع و الهیات توجه کنید) حفظ کرده است. این عبور یا اصلاح، نخست در ارتباط با بازگشت او از موآب به سرزمین وعده بیت لحم اتفاق می افتد (خانه نان، به زیرنویس 1: 1 توجه شود) و بعد از آن داستان با فصل برداشت محصول یعنی زمان جمع آوری پری زمین ادامه می یابد. تمام جنبه های داستان توجه خواننده را به بخش اصلی ماجرا متمرکز می سازد. در نظر داشتن این ویژگی ها و سایر ویژگی های ادبی (که در زیرنویس ها به آن توجه شده است) به درک کتاب روت کمک می کند.
فهرست مطالب:
I- مقدمه: نعومی خالی (1:1-5)
II- نعومی از موآب باز می گردد (1: 6-22)
الف- روت نعومی جدا نمی شود (1: 6-18)
ب- روت و نعومی به بیت لحم باز می گردند (1: 19-22)
III- روت و بوعز یکدیگر را در مزارع ملاقات می کنند (باب2)
الف- روت کار را شروع می کند (2: 1-7)
ب- بوعز مهربانی خود را به روت ابراز می کند (2: 8-16)
پ- روت به نزد نعومی به بیت لحم باز می گردد (3: 16-18)
V- بوعز ترتیب ازدواج با روت را می دهد (4: 1-12)
الف- رویارویی بوعز با مرد بی نام (4: 1-8)
ب-بوعز دارایی نعومی را خریداری و ازدواج خود با روت را اعلام می کند (4: 9-12)
VI-نتیجه: پری نعومی (4: 13-17)

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO