کتاب مقدسکشیشان، شبانان و خادمینکلیسا

لزوم تعلیم کتاب مقدس به مسیحیان

رای بدهید

لزوم تعلیم کتاب مقدس به مسیحیان

دوم تیموتائوس 2: 2 «و آنچه به شهود بسیار از من شنیدی، به مردمان امین بسپار که قابل تعلیم دیگران هم باشند».

کلیسا (یعنی، اجتماع پیروان حقیقی مسیح در کلیساهای محلی و سرتاسر دنیا) وظیفه دارد که تعلیم و پیام حقیقی و اصیل مسیح و همۀ آنانی را که برگزید تا پیام او را آن گونه که در کتاب مقدس نگاشته شده است به مردم برسانند، حفاظت نماید. این امر شامل رساندن و سپردن این حقیقت بدون هیچ گونه تغییر، تحریف و سازش به افرد قابل اعتماد می شود. برای این منظور کلیسا باید احکام و آموزش های کتاب مقدسی درستی داشته باشد:

(الف) تا پیام مسیح را به مؤمنان وفادار برسانیم. تا ایشان نیز ایمان حقیقی را که بر اساس کتاب مقدس است (اول تیموتائوس 4: 6 و 11؛ دوم تیموتائوس 2: 2) و ارزش های خداپسندانۀ آن (ر.ک. به رومیان 6: 17؛ اول تیموتائوس 1: 14) را بدانند (دوم تیموتائوس 3: 15؛ ر.ک. به ارمیا 2: 8)، نگاه دارند (دوم تیموتائوس 1: 14) و تعلیم دهند.

(ب) به شاگردان کلام نشان دهیم که باید «برای آن ایمانی که یک بار به مقدّسان سپرده شد، مجاهده کنند» (یهودا 1: 3) و ابزار دفاع از آن در برابر آموزه ها و فلسفه های نادرست را به آن ها بدهیم (ر.ک. به اعمال 20: 31؛ غلاطیان 1: 9؛ اول تیموتائوس 4: 1؛ 6: 3-4؛ تیتوس 1: 9؛ به مقالۀ معلمان دروغین).

(ج) تا شاگردان را به رشد روحانی مداوم از راه «تعلیم دینداری» هدایت کنیم (اول تیموتائوس 6: 3؛ م.ک. با یوشع 1: 8؛ مزامیر 1: 2-3؛ 119: 97-100؛ متی 28: 20؛ یوحنا 17: 14-18؛ اول تسالونیکیان 4: 1؛ اول تیموتائوس 1: 5؛ 4: 7 و 16؛ دوم تیموتائوس 3: 16).

(د) تا به شاگردان کمک کنیم که مؤمنان دیگر را در ایمان، شخصیت و رفتارشان تقویت کنند و رشد دهند. در این حالت، همۀ اعضای کلیسا در کنار یکدیگر بازتاب صورت مسیح (یعنی، شخصیت، هویت و ارادۀ او) هستند. آن گاه خانه ها، کلیساهای محلی، مدرسه ها، مردمان و بدن مسیح (یعنی، جمع همۀ پیروان حقیقی مسیح در سرتاسر و همۀ دوران تاریخ از ابتدا تا انتها) همه با هم (افسسیان 4: 11-16)، جلال مسیح را نمایان خواهند کرد.

(ه) تا شاگردان، نسبت به مفهوم پادشاهی خدا (یعنی، قدرت و اختیار برتر او، خواسته ها و روش او برای زندگی ما) و ناسازگاری آن با نیروی شیطان درک و تجربۀ عمیق تری به دست آورند (افسسیان 6: 10-18؛ ر.ک. به مقالۀ ملکوت خدا، ر.ک. به جدول ملکوت خدا در مقابل پادشاهی شیطان).

(و) تا شاگردان را تشنۀ حقیقت جاودانی کلام خدا گردانیم. تا ایشان با اشتیاق متعهد شوند که پیام زندگی تازه در مسیح را به مردم همۀ کشورها و فرهنگ ها بدهند؛ به همۀ آنانی که تاکنون عیسی مسیح را نشناخته و با او رابطۀ شخصی و نزدیک ندارند. و این کار تنها با قدرت روح القدس میسر است (متی 28: 18-20؛ مرقس 16: 15-20).

(ز) تا به شاگردان کمک کنیم که محبت مسیح، مشارکت و رفاقت با او و عطای روح القدس را داشته باشند (یوحنا 17: 31، 21 و 26 و 26؛ افسسیان 3: 18-19)؛ به آن ها آموزش دهیم که رهنمودهای روح القدس را دنبال کنند، زیرا او در ایشان ساکن است (رومیان 8: 14). به آن ها دربارۀ تعمید در روح القدس آموزش دهیم (م.ک. با اعمال 2: 4؛ ر.ک. به مقالۀ تعمید در روح القدس) و به آنها بیاموزیم که دعا کنند (متی 6: 9)، «روزه» بگیرند (متی 6: 16)، خدا را بپرستند و در انتظار بازگشت عیسی مسیح باشند (دوم تیموتائوس 4: 8؛ تیتوس 2: 13).

(2) از نکته های بالا به خوبی هویدا است که آموزش های مسیحیان باید بر اساس کتاب مقدس باشند و کسانی باید این کار را انجام دهند که به کتاب مقدس بسیار پایبند هستند، و ایمان دارند که این کلام، الهام کامل خدا است (دوم تیموتائوس 1: 13-14؛ ر.ک. به عزرا 7: 10؛ ر.ک. به مقالۀ تمامی کتاب مقدس الهام خداست) و دل ایشان به روی روح القدس باز باشد تا به قوت در آن ها کار کند (دوم تیموتائوس 1: 14؛ ر.ک. به کار روح القدس).

(3) توجه داشته باشید، آموزشی که به راستی بر اساس کتاب مقدس باشد، بر راستی حقیقی (یعنی، رابطۀ راستین با خدا که نه تنها شناخت و دانش ما را بلکه شخصیت و کارهای ما را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، ر.ک. به اول تیموتائوس 1: 5) تأکید دارد. موضوع، تنها درک و دانش هوشمندانۀ حقیقت کتاب مقدس به صورت علمی نیست. آموزه های شگفت انگیزی که در کلام خدا آشکار شده اند، حقیقتی نجات بخش هستند (یعنی نجات روحانی، زندگی تازه و تبدیل شده). از آن جا که این مسائل با مرگ و زندگی سر و کار دارند، نیازمند پاسخی شخصی چه از سوی معلم و چه از سوی شاگرد می باشند (یعقوب 2: 17؛ فیلیپیان 1: 9).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO