کتاب مقدسکلیسا

پولس در مقابل مسند فلیکس، فستوس و اغریپاس پادشاه

رای بدهید

پولس در مقابل مسند فلیکس، فستوس و اغریپاس پادشاه

(به اعمال رسولان فصل های 24 تا 26 مراجعه شود.)

 – پولس در مقابل فلیکس

فلیکس، سالیان متمادی فرماندار رومی فلسطین بود. از آن جا که تعداد زیادی از مسیحیان تحت فرماروایی این والی قرار داشتند، او اطلاعاتی از مسیحیت داشت. اکنون مجبور بود حکمی برای معلم بزرگ مسیحیت صادر نماید. شخصیت پولس اثر عمیقی بر فلیکس گذاشت، به طوری که فلیکس اغلب، به دنبال او می فرستاد. اما طمع او، مانعی جهت پذیرش مسیح یا آزاد سازی پولس شد (۲۶). دروسیلا خواهر اغریپاس بود (۲۵: ۱۳).

– پولس در مقابل فستوس

در سال ۶۰ میلادی فستوس بر فلیکس تفوق جست و فرماندار منطقه شد. یهودیان هنوز توطئۀ قتل پولس را در سر داشتند. فستوس اگر چه به بی گناهی پولس متقاعد شده بود، اما طوری کارها را ترتیب داد تا پولس به یهودیان تحویل داده شود و پولس می دانست که این به معنی مرگ قطعی اوست‌. بنابراین پولس به قیصر جهت رفع دعوی مراجعه می کند (آیۀ ۱۱). او به عنوان یک تبعۀ رومی این حق را داشت و فستوس نیز مجبور بود که امر را بپذیرد.

تبعیت رومی پولس، احتمالاً از سوی پدرش که سال ها برای امپراتوری روم خدمت نمود، به پولس رسیده و همین امر او را بارها از خطر مرگ رهایی داده بود.

– پولس در مقابل اغریپاس پادشاه

این اغریپاس همان هیرودیس اغریپاس دوم پسر هیرودیس اغریپاس اول بود. اغریپاس اول همان است که ۱۶ سال پیش از این، حکم قتل یعقوب را صادر نموده بود (اعمال رسولان ۱۲: ۲). اغریپاس دوم نوۀ هیرودیس انتیپاس بود که حکم قتل یوحنای تعمید دهنده را صادر نمود و مسیح را مورد استهزا قرار داد. جد اغریپاس دوم، هیرودیس کبیر بود که حکم قتل عام اطفال بیت لحم را صادر کرد. و حالا فرزند این خانوادۀ قاتل در حالی که پادشاه و فرمانروای استان منطقۀ شمال شرق مرز فلسطین بود، از فستوس کمک می طلبد.

برنیکی در واقع خواهر او بود که در حکم همسرش با او زندگی می کرد. او زن بسیار زیبایی بود و تا به حال با دو تن از پادشاهان ازدواج کرده بود و حالا همسر برادرش شده بود. بعدها او معشوقۀ امپراتور «وسپازیان» و امپراتور «تیتوس» شد. حالا پولس می بایست دعوی خود را نزد این زوج می برد.

با همۀ اینها اغریپاس، عمیقاً تحت تأثیر پولس قرار گرفته بود (۲۶: ۲۸) اما برای فستوس ایدۀ رستاخیز از مردگان به قدری دور از عقل می نمود که فریاد زد و گفت که پولس باید شخص دیوانه و احمقی باشد (۲۶: ۲۴). اما همۀ آن ها می دانستند که پولس بی گناه است و مرتکب هیچ عمل خلافی نشده است (۲۶: ۳۱).

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO