سؤالات رایجکتاب مقدس

کتاب مقدس در بارۀ دیوها (یا روح های پلید) چه می گوید؟

5/5 - (100 امتیاز)

کتاب مقدس در بارۀ دیوها (یا روح های پلید) چه می گوید؟

از میان اشخاصی که عیسی آن ها را شفا داد، تعداد قابل توجهی بودند که تحت تسخیر دیوها یا روح های پلید قرار داشتند (متی ۴: ۲۴، ۸: ۱۶، ۹: ۳۲، ۱۲: ۲۴ و ۲۶ و ۴۳؛ مرقس ۱: ۲۴ و ۳۲ و ۳۴، ۳: ۱۱ و ۱۲؛ لوقا ۴: ۴۱، ۶: ۱۸ و غیره).

دیوها چه نوع موجوداتی بودند؟ آیا آن ها واقعیت داشتند؟ آیا عیسی و نویسندگان عهد جدید نیز به علت این که این مورد، عقیدۀ شایع آن زمان بود در جهت رفع این اشتباه، اقدامی نکردند؟

در عهد جدید، دیوها موجوداتی معرفی می شوند که می دانند عیسی پسر خدا است. آن ها به ملکوت شیطان تعلق دارند و با به سر بردن در مکان های بی آب و علف در انتظار عذاب جاودانی خویش در ورطۀ هاویه هستند. به همین دلیل است که دیوهای مذکور در سرزمین جدریان به جای رفتن به بیابان، وارد گرازها شدند. تعداد کثیری از آن ها می توانند در یک شخص ساکن شوند. آن ها صحبت می کردند و مشخص است که دارای شخصیتی جدا و متفاوت از شخصیت کسی که در او ساکنند، هستند. آن ها با ترس و لرز به مجازات آتی خویش می نگریستند. عیسی به آن ها علاقه ای نداشت و او تنها کسی بود که آن ها  از حضورش ناراحت و گریزان بودند.

دد بعضی موارد بسیار محدود، برخی از مرض ها، به سکونت دیوها در شخص ربط داده شده اند. در بعضی موارد روح های پلید باعث دیوانگی شخص و در برخی موارد باعث گنگی و در بعضی شرایط، باعث کوری و کَری و گاهی هم بیماری صرع شده اند. این ها همه اثرات دیوزدگی است اما به طور کامل با دیوزدگی یکی شمرده نمی شود.

به نظر می رسد که این روح ها، «روح های پلید»، «روح های ناپاک»، «روح های فریبنده»، «فرشتگان سقوط کرده»، «فرشتگان شریر»، هستند. آن ها دارای تشکیلات سازماندهی شده ای می باشند. سِمَّت های آن ها عبارتند از: «ریاسات»، «قوات»، «جهان داران ظلمت» و «فوج های روحانی شرارت»، که انسان باید در مقابل آن ها ایستادگی کند.

در ارتباط با مسألۀ روح های پلید، اشارات اناجیل، نشان گر این مطلب است که «دیوزده ها» فقط دیوانه یا اشخاصی روانی نبودند، بلکه افرادی بودند که شخصیت آن ها مورد تهاجم و حملۀ نیروهایی قرار گرفته بود. این موجودات، دارای هر ذاتی باشند، کلاً روح های پلیدی هستند که به طور واقعی وارد اشخاص مشخصی شده، آن ها را تصاحب می نمایند و به راه های مختلف دردمند می سازند.

به نظر می رسد که این وقایع، به اجازۀ خدا در زندگی زمینی عیسی نمایان گر شد تا به طور واقعی قدرت بی نهایت عیسی بر موجودات نامرئی به نمایش گذاشته شود. قطعاً ایمان و اعتماد به عیسی، انسان را از هر آن چه که شریر قادر است به ضد بشریت انجام دهد، محفوظ می دارد.

از آن چه که این روزها در دنیای امروزی به وقوع می پیوندد، می توان به این نتیجه رسید که افراد دیو زدۀ بسیاری در قرن حاضر بر کرۀ زمین زندگی می کنند.

پولس رسول خاطر نشان می کند که جنگ شخص مسیحی، جنگی است بر علیه قدرت های نامرئی جهان (افسسیان ۶: ۱۲). باید به خاطر داشت که در این جنگ، عیسی قوت ما است. شیطان و روح های شریر او در مقابل نام و قدرت عیسی درمانده و عاجز هستند.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO