کتاب مقدس

وای بر کاتبان و فریسیان

5/5 - (1 امتیاز)

وای بر کاتبان و فریسیان

فریسیان، بانفوذترین رهبران مذهبی زمان عیسی بودند و در عین حال بزگ ترین گروه رهبران مذهبی محسوب می شدند. آن ها قانون گذار متعصبی بودند که نظری سخت گیر نسبت به قوانین و سنن داشتند. اما اشخاص نیکویی نیز در بین آن ها یافت می شد. ولی به طور کلی، به خاطر روحیۀ طمع کارانه و ریاکاری خویش، معروف بودند. آن ها افرادی بودند که خود را عادل و کامل و دیگران را قاصر و گناهکار محسوب می نمودند.

کاتبان، مسئول نوشتن و نسخه برداری متون کلام خدا بودند. آنها به دلیل آشنایی دقیق از قوانین دینی، جزء بزرگان قوم به شمار می رفتند. آن ها گاهی اوقات «وکلا» نیز خوانده می شدند. کاتبان و فریسیان رهبران مذهبی قوم محسوب می شدند.

کلماتی که عیسی در متی باب 23 در رابطه با فریسیان و کاتبان به کار می برد، فجیع ترین و تلخ ترین اخطاری است که تا به حال از زبان او شنیده شده است. عیسی هیچ گاه این چنین با گناهکاران و مردم عامی سخن نگفت. مطمئناً عیسی، خود مذهبی ترین شخص روی زمین بوده است. ولی روح او حقیقتاً از این چنین ادعاهای پر از تظاهر، بیزار بود.

تظاهر به دینداری فقط مربوط به آن زمان نبود. کلیسا در طی قرون متمادی شاهد وجود چنین افراد متظاهر بوده است. به همین دلیل باب 23 متی خطاب به همۀ کسانی است که در عمق بی دینی، حرفه ای مذهبی برای خود اتخاذ نموده اند؛ همۀ افرادی که با حمایل و قبای مذهبی در پیش روی مردم می خرامند، اشخاصی که خود را بیشتر از هر کسی دیگر مهم می شمارند، اشخاصی که به تعلیم و تکریم از سوی دیگران عشق می ورزند و دوست دارند همواره آقا خوانده شوند و بالآخره همۀ افرادی که مذهب را موعظه می کنند، ولی خود بویی از مذهب نبرده اند.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO