کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: عخان، عدریئیل و عزرا

رای بدهید

عَخان           یوشع 7: 1            Achan

وی پسر کرمی و از سبط یهودا بود. در 1تواریخ 2: 7 «عاکار» نامیده شده. گناه وی باعث شکست قوم از مردان عای گردید.

عَدرِیئیل (مواشی خدا)    1سموئیل 18: 19     Adriel

وی پسر برزلایی محولاتی بود. شاؤل به داود وعده داده بود که دخترش میرب را به همسری وی در آورد ولی وعده اش را زیر پا گذاشت و او را به عدریئیل داد (1سموئیل 18: 17-19). پنج پسر وی از جمله هفت نفر از نوادگان شاؤل بودند، که داود آنها را به دست جبعونیان تسلیم کرد تا کشته شوند. چرا که از زمان یوشع میان اسرائیلیان و جبعونیان قرارداد دوستی بود و شاؤل آن را زیر پا گذاشته بود (2سموئیل 21: 8؛ یوشع 9: 15).

عَزَرا (کمک و امداد)       عزرا 7: 1         Ezra

1) یکی از بیست و دو کاهنی که همراه با زربابل و یوشع از اسارت بابل بازگشتند (نحمیا 12: 1). در آیۀ 13 پسرش مشلام به عنوان رئیس خاندانش در زمان کهانت اعظم یویاقیم معرفی شده است.

2) کاتب و کاهنی که دومین گروه مهاجرین یهودی را که از اسارت بابل به فلسطین برمی گشتند، رهبری می کرد. او از نسل فینحاس نوۀ هارون بود (عزرا 7: 1-5). وی پسر سرایا و نوۀ حلقیا، کاهن اعظم در دوران سلطنت یوشیا، بود. او کاتب ماهر در شریعت موسی (عزرا 7: 6)، کاتب وصایا و اوامر خداوند (7: 11) وکاهن و کاتب شریعت خدای آسمانها بود (7: 12). در عزرا 7: 10 علاقۀ قلبی وی به شریعت خدا و عمل کردن به آن و تعلیم دادن احکام به قوم اسرائیل ذکر شده است. در طول زمان زندگی وی در بابل، لطف و محبت ارتحشستا نصیب وی شد و مأموریت یافت به اورشلیم برود. این مأموریت پادشاه شامل تمام اسرائیلیان، کاهنان و لاویان در تمامی نقاط امپراطوری می شد که تمایل داشتند با عزرا به اورشلیم برگردند.

عزرا یهودیان را که تعدادشان حدود 1500 نفر بودند در ساحل رود اهوا جمع کرد و سه روز در آنجا متوقف کردند. عزرا پس از تحقیق متوجه شد که هیچ شخص لاوی بین آنها نیست تا پس از رفتن به اورشلیم در خانۀ خداوند خدمت کنند. سپس نمایندگانی به نزد رؤسای قوم و همچنین رئیس کاسفیا به جهت فرستادن خادمینی برای خدمت خدا، اعزام کرد. در نتیجه 38 نفر لاوی و 220 خدمتگزار معبد به هیئت اعزامی اضافه شدند. عزرا در آنجا روزه اعلام داشت و سپس در روز دوازدهم از ماه اول (فصل بهار) مسافرتشان را شروع کردند و بدون هیچ اتفاقی به اورشلیم رسیدند. مطابق قرارداد سلطنتی، عزرا در اورشلیم به عنوان رئیس، اختیار داشت تا هر اقدامی را در ارتباط با مذهب یهود انجام دهد.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO