کتاب مقدس

گیاهان کتاب مقدس: چنار، چنار (شمشاد)، چوب ارز، چوب شطیم، چوب صندل و چوب کوفر

رای بدهید

چنار     پیدایش 30: 37         Chesnut

این  درخت در فلسطین یافت می شود (پیدایش 30: 37؛ حزقیال 31: 8). کلمۀ عبری آن به معنی «برهنه» است و اشاره به پوسته اندازی سالانه این درخت دارد. درخت بلندی است که ارتفاع آن به 70 تا 90 پا می رسد. تنۀ آن صاف و شاخه هایش پراکنده می باشد. در حزقیال 31: 8 همراه با درختان سرو و آزاد و صنوبر در زمرۀ درختان زیبا آمده است. به صورت وحشی در سوریه و فلسطین می روید.

چنار (شمشاد)     اشعیا 41: 19     Box tree

درختی بزرگ، زیبا و زینتی که دارای تنه ای است که پوست آن به صورت قطعات نامنظم می ریزد و سپس تنۀ درخت به رنگ تقریباً سفید مایل به سبز در می آید و میوۀ آن از مجموعۀ قندقه ها (میوۀ خشک و ناشکوفا) تشکیل می یابد که ظاهری کروی به قطر 3 الی 4 سانتی متر دارد و توسط بند باریک و درازی حالت آویخته بر روی شاخه ها پیدا می کند. در بعضی نواحی آسیا و در ارتفاعات 1500 تا 2500 متری می روید.

در کتاب مقدس همراه با صنوبر و کاج به آن اشاره شده است. مودنک (Modenke) و همکارانش آن را چنار سوریه معرفی کرده اند. این درخت همیشه سبز در شمال فلسطین، جلیل و لبنان می روید که 6 تا 8 اینچ قطر و 15 تا 20 پا ارتفاع دارد. چوب آن بسیار سخت و قابل کنده کاری است.

چوب ارز    لاویان 14: 4          Cedar

به توضیخات مربوط به سرو آزاد قسمت اول رجوع شود.

چوب شطیم        خروج 25: 5       Shittim

این لغت در ترجمۀ KJV کتاب مقدس اقاقیا (acasia)، که در سرتاسر صحرای سینا و اطراف دریای مرده موجود است، ترجمه شده است. این درخت حدود 20 پا بلندی دارد و در مناطق خشک به طرز قابل توجهی رشد می کند. چوب شطیم چوبی سخت و سنگین و با دوام در مقابل آفات و حشرات بود. چوب کاملاً مناسبی برای استفاده در خیمه نبود اما در دسترس قرار داشت (خروج 25: 5، 10؛ 26: 15، 26؛ 27: 1، 6). شیرۀ آن مصرف صنعتی و دارویی دارد.

چوب صندل       1پادشاهان 10: 12      Almug Wood

صندل درختی است کوچک و بومی هند که امروزه بدون آن که استفادۀ قابل ملاحظه ای از آن به عمل آید در نواحی حاره پرورش می یابد. ریشک های این درختچه دارای مکنده هایی است که آن ها را بر روی ریشۀ گیاهان مختلف ثابت می نماید و مواد غذایی خود را از آن ها می گیرد. قطعات چوب صندل به دو رنگ متفاوت سفید و لیمویی یا قرمز در بازرگانی عرضه می شود. قطعات سفید رنگ یا قرمز، متعلق به قلب چوب است (چوب قسمت های میانی که قدیمی تر، مقاوم و تیره رنگ تر است). درخت آن تا 20 پا رشد می کند و میوه اش آبدار و محصور در پوشش گل است.

این چوب گران قیمت توسط سلیمان از اوفیر آورده شد. از این چوب، که احتمالاً همان قطعات قرمز رنگ است، برای ساختن وسایل موسیقی و همچنین ستونها، پله ها و چهار پایه ها در معبد استفاده می کردند.

چوب کُوفِر      پیدایش 6: 14           Gopher Wood

منظور همان چوب سرو است. چوبی سنگین، محکم و با دوامی است که نوح کشتی خود را از آن ساخت.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO