دفاعیات ایمان

کتاب نکات مبهم در کتاب مقدس: مقدمۀ مترجم و مقدمۀ نویسندۀ کتاب

رای بدهید

مقدمۀ مترجم

«آر. اِی. تورِی» R. A. Torrey به عنوان مبشر و معلم کتاب مقدس، سالها با «مودی» برجسته‌ترین واعظ کلام خدا در نیمۀ دوم قرن نوزدهم، همکاری داشت. پس از درگذشت «مودی»، «توری» به عنوان اولین سرپرست «انستیتو کتاب مقدس مودی» در شیکاگو برگزیده شد. وی از سال ۱۹۰۲ تا ۱۹۲۱ به سفرهای بشارتی در جهان پرداخت. موعظه او در سال ۱۹۰۲ در «ویلز»، از عوامل مهم بیداری آن سرزمین در اوایل قرن بیستم محسوب می‌شود. نگارش کتب مفید روحانی نیز بخش  عمده‌ای از خدمات «توريی» را تشکیل می‌داد. «نکات مبهم در کتاب مقدس» یکی از آثار مهم اوست که برای اولین بار به فارسی منتشر  می‌شود. فصل چهار الی آخر به صورت نامنظم، ابتدا در «ماهنامۀ ستارۀ درخشندۀ صبح» (از تیر سال ۱۳۷۱ تا اردیبهشت سال ۱۳۷۳) منتشر شد. پس از مدتی لزوم تکمیل ترجمه و انتشار کتاب در یک مجلّد احساس گردید.

لازم به توضیح است بعضی  پاسخ‌ها، در محدودۀ شناخت و  آگاهی‌های زمان نویسنده (اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰) ارائه شده و شاید الآن بتوان جواب‌های محکم‌تر و قانع‌کننده‌تری داد، اما وظیفۀ مترجم، صرفاً ترجمۀ اثر است، بدون دخل و تصرف در آن. ضمناً با موارد نادری مواجه خواهید شد که راه حل پیشنهادی نویسنده را با اعتقاد تاریخی کلیسا همخوان نخواهید یافت. به عنوان مثال در فصل ۲۱ کتاب «تورِی» سعی کرده تا ثابت کند که مصلوب شدن مسیح در روز چهارشنبه صورت گرفته و بدین ترتیب او سه روز و سه شب را در قبر گذرانده است. خواننده توجه دارد که این صرفاً یک فرضیۀ پیشنهادی است و نباید آن را اعتقاد قطعی کلیسا یا مسیحیان به‌شمار آورد. مطمئناً اگر در زمان «تورِی»، «شاهدان یهوه» همانند امروز تعالیم غلط خود را گسترش داده بودند، وی از ارائۀ نظریه‌ای که ممکن است دلیلی به نفع عقاید مردود آنان باشد، خودداری می‌ورزید.

ایمان شخص مترجم بر این است که کلیسا و انتشارات مسیحی، نیاز بیشتری به کتب مربوط به دفاعیات مسیحی دارند. ایمان مسیحی در طول تاریخ پرفراز و نشیب دو هزار سالۀ خود نشان داده که  می‌تواند از برابر انتقادات محققان و ایرادات علمیون، سربلند بیرون آید. علمی که با هر یافتۀ جدید مدام در حال تغییر نظم و تبدیل موضع است، حق ندارد خود را محکّی برای صحّت کلام خدا بداند. به عنوان نمونه کافی است به فرضیۀ تکامل اشاره نمود که بیش از یک قرن، کتاب مقدس را به مبارزه طلبید و اعتقاد عموم هم بر این بود که آن فرضیه صحیح و کاملاً علمی است و کتاب مقدس، کاملاً غلط و غیرعلمی! اما چندی پیش (اوایل سال ۱۹۹۸)، جراید و وسایل ارتباط جمعی اعلام کردند که با توجه به  پیشرفت‌های جدید علم ژنتیک، امکان تسلسل نسل بشر از انواع دیگر پستانداران (میمون‌ها) کاملاً مردود است. حال باید دید که چه کسی  می‌تواند تأثیرات مخرب آن فرضیه را در طول یک قرن و نیم اخیر از ذهن عموم بزداید؟ بسیاری از محققان و  باستانشناسان، صرفاً با استناد بر یافته‌های اندک خود به راحتی مضامین کتاب مقدس را زیر سؤال برده و اعتبار تاریخی بعضی قسمت‌های آن را رد می‌کنند، اما کافی است زمانی بگذرد و لوحی جدید یافت شود تا وجود تاریخی شخصیت‌ها و اماکن مورد اشارۀ کلام خدا به اثبات برسد.

با توجه به نقصان مدارک علمی و محدود بودن دید محققان، نباید به سادگی هر ایرادی را پذیرفت و  عقب‌نشینی نمود. همین خطا از «آزاداندیشان» یا لیبرال‌های مسیحی سر زد و سعی کردند با فدا ساختن نکات ظاهراً متعارض کتاب مقدس با علم، صرفاً اصول اخلاقی را حفظ کنند، اما در نهایت، همه چیز را از دست دادند و نتوانستند و هنوز هم نمی‌توانند مبشر مؤثر پیغام خدا برای مردم باشند و صرفاً به  بحث‌های دانشگاهی بسنده می‌کنند. در عین حال، کلیسا هم باید دیدی باز و آماده برای پذیرش و بررسی سؤال‌ها و یافتن پاسخ آنها داشته باشد. ما هرگز خواهان ایمان کورکورانه نیستیم، اما از ایمانداران هم توقع داریم که به سادگی هر نظریه و فرضیۀ احتمالی علمی را برتر از کتاب مقدس ندانند. برای هر چیز، در جایی و در وقت مناسب، پاسخی هست. امید است که این کتاب هم لااقل تا اندازه‌ای ،در جهت دفاع از کلام خدا و ایمان مسیحی، برای خوانندگان مفید واقع شود.

نینوس مقدس‌نیا

مقدمۀ نویسنده

هدف این کتاب این نیست که به هر نکتۀ مبهمی که در کتاب مقدس یافت می‌شود، پاسخ دهد. اگر چنین کاری موردنظر باشد، باید چندین جلد کتاب نوشت. کار من صرفاً این بوده که آن دسته از مخالفت‌هایی را که به وسیلۀ منکرین‌ جدید، بیش از سایر موارد مطرح  شده‌اند و نیز بیشتر موجب سردرگمی مسیحیان می‌شوند، برگزینم. در سفرهایی‌که به سراسر جهان  داشته‌ام، این فرصت را به مردم داده‌ام که نکاتی را که به نظرشان مبهم هستند، بپرسند. در اغلب‌ جاهایی که  رفته‌ام،  سؤال‌ها تا حدّ بسیاری یکسان بوده‌اند و  متداول‌ترین آنها را در این کتاب آورده‌ام؛ مسایلی که به‌نظر مشکل‌ترین موارد هستند. در مورد سایر سؤالاتی که مورد بررسی من در این کتاب قرار ندارند، باید بگویم که هر کس می‌تواند دریابد که اگر برای این همه نکتۀ مبهم مطرح شده در اینجا که در نظر اول بی‌‌جواب  می‌نمودند، پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای داده شده، پس سایر مسایل نیز اگر دقیقاً مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند، حل خواهند شد.

آر. اِی. توری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO