پاسخ به اسلامزندگی روزمره مسیحیکلیسا

کتاب مقدس و زنان- زنان در معبد، زنان در مقام رسول و معلم، فرشتگان زن

رای بدهید

عهد عتیق این حقیقت را متذکر می شود که زنانی بودند که در معبد خدمت می کردند:

” حوض برنجین را با پایه‌های برنجین آن از آینه‌های بانوانی ساختند که به دَرِ خیمۀ ملاقات خدمت می‌کردند.”  (خروج 38: 8)

 علاوه بر اینها در فهرست رسولان در عهد جدید نام زنی نیز که جزو رسولان بود قید شده است:

” به خویشاوندان من، آندْرونیکوس و یونیاس ( توجه داشته باشید که یونیاس زن می باشد) که با من در زندان بودند، سلام برسانید. آنان در میان رسولان، از چهره‌های برجسته‌اند که پیش از من در مسیح بوده‌اند.”  (رومیان 16: 7)

 چه از نظر متون کتب مقدس و چه از دیدگاه تاریخی کاملاً روشن است که یونیاس زنی بوده که به عنوان یک رسول خدمت می کرده است. به عنوان نمونه ، توجه داشته باشید كه یكی از پدران بزرگ كلیسا جان كریستوستوم در سالهای 347-407 میلادی درباره او اینچنین اظهار داشته است:

 :لازم می بینم که تعریف و تمجیدی دیگر نیز بنمایم”او کسی  بود که در میان رسولان بسیار مورد توجه بود.”  و واقعاً بودن یک رسول امری بسیار ارزنده است.  اما با وجود تمام این تعاریف، فقط تصور کنید که چه افتخاری بزرگی است! اما اهمیت آنها بیشتر در اعمال و دستاوردهایشان قابل ستایش است. آه! چقدر وقف و تسلیم (فیلوسوفیا به زبان یونانی) این زن با ارزش است که ایشان در مقام شایسته یک رسول شناخته شده است! و حتی پولس رسول در عنوان کردن او در سمت رسول متوقف نمی شود و این را نیز به تعریف و تمجیدش از وی اضافه می کند و می فرماید: ” پیش از من در مسیح بوده اند.” (برگرفته از سخنرانی کریسوستوم در باب رساله پولس رسول به رومیان فصل XXXI.7 پدران نیقیه و پسانیقیه سری I جلد XI (منبع آنلاین این نوشته به زبان انگلیسی: https://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf111.toc.html#P3372_3097522).

گذشته از مطلب رسولان، كتاب مقدس هیچگونه مشکلی برای پذیرش وجود فرشتگان زن ندارد!

آنگاه فرشته‌ای که با من سخن می‌گفت، پیش آمده، گفت: «سر برافراز و ببین این چیست که بیرون می‌رود. ” پرسیدم: «این چیست؟» پاسخ داد: «این سبدِ ایفَه است که بیرون می‌رود.» و افزود، «این تقصیر ایشان است در تمامی زمین. و اینک درپوش سربی برداشته شد، و درون سبد زنی نشسته بود! فرشته گفت: «این ’شرارت‘ است،» و آن زن را به درون سبد رانده، درپوش سربی را بر دهانۀ آن قرار داد.

آنگاه سر برافراشته، نگریستم و هان در برابرم دو زن پیش می‌آمدند! بالهایی داشتند همچون بال لک ‌لک و باد در بالهایشان بود. آنها سبد را برگرفته، میان زمین و آسمان بلند کردند. آنگاه از فرشته‌ای که با من سخن می‌گفت، پرسیدم: «اینها سبد را کجا می‌برند؟ پاسخ داد: «به سرزمین شِنعار تا برای آن خانه‌ای بسازند و آنگاه که خانه آماده شد، سبد را آنجا بر پایه‌‌اش قرار خواهند داد.» (زکریا 5: 5-11)

 از سوی دیگر ، قرآن با وجود فرشتگان زن اساساً مشکل دارد:

” آیا آنگاه پروردگارت پسران شما را ترجیح داده و دختران را به عنوان ملائکه گرفته است؟  به راستی وحشتناک ترین سخنان را بیان می کنید!”  سوره 17: 40

”  اکنون از آنها (ای محمد) سؤال کنید: آیا پروردگارت دخترانی دارد که  دارای فرزند پسر هستند؟  یا ما فرشتگان زن را هنگام پیدایش آفریدیم؟” سوره 37: 149-150

 ” و آنها را فرشتگان زن را به عنوان خادمان خدای بخشنده با ارزش میدانند.  آیا آنها شاهد آفرینش آنها بوده اند؟  سپس شهادت آنها ثبت می شود و از آنها بازخواست می شود.” سوره 43: 19

” كساني كه به دنيای دیگر اعتقاد ندارند نام زنان را بر فرشتگان می نهند.  آنها هیچ آگاهی در مورد آنها ندارند.  آنها فقط از شیطان پیروی می کنند، و از حقیقت غافل می شوند.”  سوره 53: 27-28

 بر اساس تعالیم پولس رسول، زنان می توانند رتبه معلم را داشته و در این منصب به زنان دیگر تعلیم دهند.

” به همین‌سان، زنان سالخورده باید شیوۀ زندگی محترمانه‌ای داشته باشند. نباید غیبت‌گو یا بندۀ شراب باشند، بلکه باید آنچه را که نیکوست تعلیم دهند، تا بتوانند زنان جوانتر را خرد بیاموزند که شوهردوست و فرزنددوست باشند و خویشتندار و عفیف و کدبانو و مهربان و تسلیمِ شوهر، تا کلام خدا بد گفته نشود.”  (تیتوس 2: 3-5)

منبع مقاله: www.answering-islam.org

نوشته: سام شامون

ترجمه: لیلا نیک آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO