کتاب مقدسکلیسا

مسیر و اتفاقات سفر سوم بشارتی پولس رسول چگونه بود؟

رای بدهید

مسیر و اتفاقات سفر سوم بشارتی پولس رسول چگونه بود؟

( به اعمال رسولان ۱۸: ۲۳-۲۰: ۳۸ مراجعه شود.)

– خدمات پولس در افسس حدود ۵۴-۵۵ میلادی

پولس در این سفر عظیم ترین خدمات را در بین همه خدماتش انجام داد. افسس شهری بود با جمعیت ۰۰۰/۲۲۵ نفر که در مرکز شاه راه امپراتوری روم به سوی شرق واقع شده بود و ستون فقرات این امپراتوری محسوب می شد. عدۀ کثیری از پرستش کنندگان معبد دیانا به مسیح ایمان می آوردند و کلیساهای مختلف در محدودۀ ۱۵۰ کیلومتری اطراف بنیان گزاری شد (اعمال رسولان ۱۹: 10و26). افسس به سرعت به مرکز ترویج مسیحیت در سراسر دنیا تبدیل شد.

معبد دیانا یکی از ۷ عجایب دنیا محسوب می شود. بنای معبد دیانا که از سنگ مرمرِ خالص ساخته شده است، مدت ۲۲۰ سال طول کشید. پرستش در معبد دیانا در واقع فستیوال همیشگی فساد بود. بعدها به نفوذ این رسم در کلیسا نیز بر می خوریم.

– اپلس، ۱۸: ۲۴-۲۸

اپلس یک یهودی فصیح بود که بعدها یکی از رهبران مقتدر در کلیسای قرنتس (۱قرنتیان ۳: ۶) و افسس (۱قرنتیان ۱۶: ۱۲) شد. چند سال بعد، او هنوز از یاوران پولس محسوب می شد (تیطس ۳: ۱۳). اپلس، آکیلا، پرسکله کمک کنندگان پولس در افسس و قرنتس بودند.

– معجزاتی مخصوص افسس، ۱۹: ۱۱

پولس اتاق یک مدرسه را جهت محل استقرار خود انتخاب نمود و در آن جا به مدت سه سال، شب و روز (۲۰: ۳۱) مشغول موعظه برای عموم و مباحثه با آنان شد (۱۹: ۹). او در عین حال خانه به خانه می گشت (۲۰: ۲۰) و با دست های خود زحمت کشیده، به وسیلۀ حرفه ای که داشت نان معاش خویش را به دست می آورد (۲۰: ۳۴). پولس به وسیلۀ ظهور بعضی از معجزات (۱۹: ۱۱ و ۱۲)، پایه های محکم شهر افسس را جنبانید. جادوگران و ساحرینی که وانمود به انجام معجزاتی می نمودند، آن قدر تحت تأثیر قرار می گرفتند که آتش عظیمی ایجاد نمودند و کتاب های خود را در آن سوزانیدند (۱۹: ۹).

پولس غالباً به انجام معجزات نائل می شد. او در شهرهای قبرس، ایقونیه، لستره، فیلیپی، افسس و به وضوح در قرنتس (۱قرنتیان ۲: ۴) و تسالونیکی (۱تسالونیکیان ۱: ۵) معجزاتی انجام داد. اما ذکری از انجام معجزه در شهرهای دمشق، اورشلیم، طرسوس، انطاکیه پیسیدیه، دربه، آتن یا روم موجود نیست. می بینیم که پولس اقدامی جهت شفای همکار محبوبش تروفیموس نمی کند (۲تیموتائوس ۴: ۲۰).

– نقشۀ پولس جهت سفر به روم، ۱۹: ۲۱

پولس کار خود را از انطاکیه یعنی منتهی علیه شرقی که یکی از مراکز استحکام امپراتوری روم محسوب می شد، آغاز نمود. بخش اعظم و مهم خدمات پولس مربوط به کار در افسس بود. این شهر نیز درست مرکز ستون فقرات این امپراتوری بود. پولس داستان عیسی را در همۀ آسیای صغیر و یونان شناسانیده بود و حالا نقشۀ سفر به سوی منتهی علیه غرب این امپراطوری یعنی روم را در سر داشت.

– سفر دوبارۀ پولس به یونان، ۲۰: ۱-۵

پولس، افسس را در ماه ژوئن سال ۵۷ میلادی ترک کرد (۱قرنتیان ۱۶: ۱۸). او تابستان و پاییز را در مکادونیه سپری نمود (۱قرنتیان ۱۶: ۵-۸) و سه ماه زمستان را در قرنتس اقامت گزید (۱قرنتیان ۱۶: ۶) و سپس از راه مکادونیه مراجعت نمود (اعمال ۲۰: ۳). او در ماه آوریل سال ۵۸ میلادی به وسیلۀ کشتی، فیلیپی را ترک کرد (۲۰: ۶) و مدت تقریباً یک سال را در یونان مستقر شد. این احتمالاً همان زمانی بود که او به الیرکون رفت (رومیان ۱۵: ۱۹).

چهار رسالۀ عظیم پولس در این دوره نوشته شد. اول قرنتیان، از شهر افسس؛ دوم قرنتیان، از شهر مکادونیه؛ غلاطیان نیز همزمان با دوم قرنتیان نوشته شد؛ و رسالۀ رومیان نیز از شهر قرنتس به رشتۀ تحریر در آمد.

– وداع از کشیشان کلیسای افسس، ۲۰: ۱۷-۳۸

او در این بخش کلمات آرامش بخش و دلنشینی به کار می برد. او اصلاً انتظار نداشت که آنان را دوباره ببیند (آیۀ ۲۵). اما نقشۀ او تغییر کرد و دوباره به آن جا برگشت.

این نقطۀ پایانی سه سفر بشارتی پولس بود که مدت زمان ۱۲ سال یعنی از سال ۴۵-۵۷ میلادی را تحت پوشش قرار می دهد. در این مدت، مراکز قدرتمند در همۀ شهرهای آسیای صغیر و یونان و در قلب دنیای شناخته شدۀ آن زمان پایه گذاری شده بود.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO