زندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکلیسا

چگونه به صلح و آشتی با دیگران دست بیابیم؟

3.4/5 - (7 امتیاز)

چگونه به صلح و آشتی با دیگران دست یابیم؟

خدا می خواهد خدمت مفيد و پر ثمری داشته باشيد و شخصی باشيد كه طالب صلح و سلامتی است و از جمله رهبرانی باشید كه باعث شفای روابط شکسته می شوند و نه موجب آن! اما اغلب درگيری هايی رخ می دهند که روابط را از میان می برد و جوامع ويران شده و خدمات نابود می گردد. بسياری از كشيشان شاهد بوده اند که به علت کشمکش های حل نشده در اکثر قسمت های مهم زندگيشان، خرابی به وجود آمده. و پی بردن به دليل آن امری است بسیار ساده.

اختلافات حل نشده، رابطۀ شما با خدا را مسدود می سازد و دعاهايتان بدون پاسخ می مانند و بطور كلی باعث یأس و ناامیدی شما می گردند.
هنگامی كه خود را در بحبوحۀ یک درگيری یا کشمکش می یابید، پنج قدم سادۀ کتاب مقدسی وجود دارد كه شما را به مسير صلح و آشتی سوق می دهند:

١- اجلاس صلح ترتیب دهید (متی ٥: ٢٤)

ابتكار عمل داشته باشيد و منتظر شخص مقابل برای برداشتن اولين قدم نباشید. اینکه مقصر شما هستید یا طرف مقابل، تفاوتی ندارد. همیشه قدم اول را شما بردارید. ابتكار عمل به خرج دهيد چون عیسی چنین فرموده و در ضمن این نشان دهندۀ بلوغ شماست. هیچ اختلافی به خودی خود حل نمی شود بلكه بايد هوشیارانه با آن برخورد نمود. در غیر این صورت اختلاف شما هرگز حل نخواهد شد. ترتيب يك جلسه ملاقات رو در رو بگذاريد. برای عملی شدن آن لحظه ای درنگ جایز نیست.
در متی ٥: ٢٤ عيسی تأكيد می ورزد كه بایستی سریعاً اقدام به این روند نمود. هر چه بیشتر این روند را به تعویق بیندازید، مسئله سخت تر خواهد شد.

٢- با احساسات طرف مقابل همدردی كنيد (فيلپيان 2: 4)

وقتی اجلاس صلح را شروع می کنید بگذارید شخص مقابل درد دل و مشکل خود را ابراز کند. وقتی عصبانی هستید معمولاً به فکر درد خود هستید. اتفاقاً باید برعکس آن را انجام دهید. بیشتر به فکر شخص مقابل باشید تا خودتان. سعی كنيد در پشت کلمات خشمگین آنها، دردشان را درک کنید. از خود بپرسيد چگونه می توانم به شخص مقابل خود كمك کنم؟

يكی از فواید در وجود اختلاف با دیگران این است که معمولاً منجر به صمیمیت بیشتر در رابطه ها می شود چون در حالی که با زخمهای آنها همدردی می کنید، بیشتر با درد آنها آشنا می شوید و آنها را بیشتر درک می کنید.

٣- به مشکل موجود حمله کنید و نه به شخص مقابل (امثال ١٥: ١)

شما نمی توانيد همزمان بر حل مشكل و اینکه مقصر کیست تمرکز کنید. اگر این گونه نقشه کشیده اید که به اجلاس صلح می روید تا ثابت کنید شخص مقابل مقصر است، بهتر است این جلسه را فراموش کنید! با این وضعیت به صلح و آشتی دست نخواهید یافت. امثال سلیمان ١٥: ١ می فرماید: “جواب نرم خشم را بر می گرداند، اما سخن تند غضب را بر می انگيزد!”
پیش از استفاده از زبانتان سعی کنید فکر خود را به کار بیندازید و کلماتی مفید به زبان بیاورید و از چیزهایی كه طرف مقابلتان را خُرد كند، پرهيز نمائيد. همانطور كه پولس در افسسيان ٤: ٢٩ می نویسد: “گفتارتان به تمامی برای بنای ديگران به كار آيد و نيازی را بر آورده نمايد.”

٤- تا آنجا كه ممكن است همكاری نمائيد (روميان ١٢: ١٨)

سازندۀ پُلِ ارتباطی باشيد ونه ويران کنندۀ آن. در روميان ١٢: ١٨ كتاب مقدس به ما یادآور می شود که: “اگر امكان دارد، تا آنجا كه به شما مربوط می شود، با همه در صلح و صفا زندگی كنيد.” يكی از مشخصات زندگی شخص مسیحی توانايی آنها در كنار آمدن با ديگران می باشد.

اين مستلزم پرداخت بها از طرف شما است. برای ایجاد صلح و آشتی همیشه به پرداخت بها نیاز هست و بهایی که باید پرداخت شود خودخواهی و غرور شما است. بایست علاقه و اشتیاق خود را برای اثبات حق خود قربانی کنید و وقتی اين كار را بکنید، شروع به ساختن پُل ارتباطی می کنید.

٥- به جای تأکید بر حل و فصل اختلاف، بر صلح و آشتی اصرار بورزید (دوم قرنتيان ٥: ١٨)

آشتی به معنای حل همۀ مشکلات موجود در رابطه تان با طرف مقابل نیست. آشتی به سادگی یعنی برقراری مجدد رابطه. غالبا در روابط خود تفاوت های معقول و مشروع خواهيد داشت و هرگز نمی توانید آنها را بطور كامل حل كنيد. آشتی یعنی تبری که برای زدن طرف مقابل برداشتید، دفن کنید ولی صحبت در باره مشکل موجود را ادامه دهید. اما این بار با روحیه ای بهتر و مناسب تر.

تمرکز صلح و آشتی بر روابط می باشد و نه مشكل پیش آمده. در دوم قرنتيان ٥: ١٨كتاب مقدس به ما یادآور می شود که خدا نمونه ای زیبا از صلح و آشتی برای ما قرار داده. وقتی در برقراری دوبارۀ رابطۀ صلح آمیز تلاش می کنید، به کاری مشغول هستید که خدا در ایجاد رابطه اش با شما پیش قدم شده است. تلاش برای برقراری صلح و آشتی، مسيحایی ترين كاری است كه می توانيد انجام دهيد. خانم يا آقای كشيش محترم، شما در خانه یا كليسا و جامعۀ خود می توانيد شخصی صلح جو و صلح طلب باشيد. كتاب مقدس به ما مي گويد: “خوشابحال صلح دهندگان، زيرا ایشان پسران خدا خوانده خواهند شد.” ( متی ٥: ٩ ترجمۀ قدیمی). خدا به همه ما خدمت صلح و آشتی را سپرده. پس امروز دست به کار شوید. اجلاس صلح را ترتیب بده و شروع به گفتگو کن.

نوشتۀ: کشیش ریک وارِن- 22 ژوئن 2021

ترجمۀ: شبنم ابراهیمی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO