دعا و پرستشزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجمسئلۀ رنج

چهار دلیل برای دعاهای بی پاسخ کدامند؟

5/5 - (1 امتیاز)

چهار دليل برای دعاهای بی پاسخ کدامند؟

آيا برای اينكه بتوانيد دعا كنيد به تشويق شدن نياز داريد؟
ژان کالون گفته وقتی ايمان داشته باشيم كه خدا صدای دعای ما را می شنود، علاقمند خواهيم شد و در دعا جدّ و جهد نشان خواهيم داد. به همين دليل عيسی می فرماید: بخواهيد، كه به شما داده خواهد شد، بجوييد، كه خواهيد يافت، بكوبيد كه در به رويتان گشوده خواهد شد. زيرا هر كه بخواهد، بدست آورد و هر كه بجويد، يابد و هر كه بكوبد، در به رويش گشوده شود.” (متی 7: 7و8). اين وعده های اميد بخش كلام خدا، ما را به دعا كردن تشويق می كند اما آنها سؤالی را نیز در ذهن ما مطرح می سازند که چرا گاهی اوقات وقتی در دعا درخواستی می کنیم به نظر نمی رسد که مطمئناً آن را دریافت می کنیم؟ ما جستجو كرده اما هنوز نيافته ايم، می كوبيم و در هنوز گشوده نشده! با توجه به گفتۀ عيسی مبنی بر اينكه هر كس درخواست كند، دريافت می کند پس چه توضيحی برای دعاهای بی جواب وجود دارد.
كتاب مقدس حداقل ٤ پاسخ احتمالی را به ما ارائه می دهد:

١- دعای ما پاسخ داده نمی شود چون ايمان كافی نداريم.

دليل دعای بی جواب هميشه نبود و يا عدم ايمان كافی نيست. تكرار می كنم: دليل دعای بی جواب هميشه نبودِ ايمان كافی نيست. اما اين حداقل يك دليل احتمالی می باشد چون كتاب مقدس به وضوح می فرماید “ما بايد با ايمان درخواست كنيم و هيچ شك و يا ترديد به خود راه ندهيم زيرا كسی كه ترديد دارد بنابراين چنين شخصی نپندارد كه از خداوند چيزی خواهد يافت.” (يعقوب 1: 6و7). بنابراين چنین نپنداريد كه بی ايمان هستید اما احتمال آن هم وجود دارد. آيا تا به حال به قدرت، نيكويی و سخاوت خدا شك كرده ایم؟ يا از اينكه بايد خواسته خود را طلب كنيم، احساس شك در خود داريم؟ و اگر چنين شكهايی در دلمان وجود دارد، نياز است كه خدا و اراده او را بهتر بشناسيم و سپس اين بار با فكری پاك و سالم و با اطمينان بيشتر دعا کنیم.

٢- دعای ما پاسخ داده نمی شود چون ممکن است لازم باشد درس استقامت و پايداری را بياموزيم.

در انجیل لوقا فصل ١٨ عيسی مثلی می آورد كه در آن بيوه زن مُصرّی بود كه داد خود را نزد قاضی شهر برد. قاضی چندین بار به شکایت بيوه زن اعتنا نكرد اما بيوه زن بارها از قاضی درخواست کرد و جستجو کرد و کوبید تا سرانجام قاضی با خود گفت: “هر چند از خدا باكی ندارم و به خلق خدا نيز بی توجهم اما چون اين بيوه زن مدام زحمتم می دهد دادش می ستانم، مبادا پيوسته بيايد و مرا به ستوه آورد.” (لوقا 18: 4و5). فقط به خاطر اینکه دعای شما پاسخ داده نشده اين نتیجه گیری را نکنید كه بی ايمان هستید اما اين احتمال را هم از دست ندهيد. مثل بيوه زن سمج در لوقا فصل ١٨ نمی تواند این معنا را بدهد که برای خدا دعا و درخواست ما اهميت ندارد بلكه اگر در دعا كوشا باشيم و استقامت به خرج دهيم ممكن است سرانجام او كوتاه بيايد و ما را راحتی و خلاصی بخشد. در اين حكايت آنچه از اهميت زیادی برخوردار است اين است كه اگر قاضی ظالم اين گونه رفتار می نمايد، پس چه رسد به داور عادل.
اين نكته در ابتدای فصل بيان شده كه: “عيسی براي شاگردان مثلی آورد تا نشان دهد كه بايد هميشه دعا كنند و هرگز دلسرد نشوند (لوقا ١٨: ١). خلاصه تسليم نشويد! به درخواست كردن، طلبيدن و كوبيدن ادامه دهيد. عيسی نمی خواهد كه همانند شخصی باشيم كه 150 متر می دود و سپس نفس نفس می زند و ديگر قادر به ادامه نیست. او می خواهد در دعا تبدیل به دونده ماراتون شويم.
جورج مولر ٥٠ سال به دعا كردن برای برخی از مردمی كه هنوز تسلیم مسیح نشده بودند ادامه داد، او ناامید نشد و ما نيز نبايد هرگز خسته شویم (لوقا ١١: ١تا١٠).

٣- گاه دعای ما پاسخ داده نمی شود چون با نیّت بد درخواست می کنیم.

بر اساس كتاب يعقوب فصل چهار گاهی دعاهای ما از روی نيَّت خالص نمی باشد و بجای اينكه نسبت به خدايمان امين و وفادار باشيم می خواهيم با دنيا پرواز كنيم در حالی كه خدا را فقط برای رفع و تأمين هزينه هايمان صدا می زنيم. اما قرار نيست خدا كسی را پولدار سازد بلكه برای او وفاداری اهمیت دارد. “روحی كه خدا در ما ساكن كرده، تا به حد حسادت مشتاق ماست.” (يعقوب ٤: ٥) و او علاقه ای به بخشیدن ثروت ندارد که آن را صرف هوسرانی های خود كنيم (يعقوب ٤: ٣).
عيسی می خواهد كه در دعا تبدیل به دونده ماراتون شويم.
دليل دعای بی جواب شايد تكان دهنده ترين باشد اما اين فقط می تواند به اين دليل باشد كه فريب بی عفتی که در دنياست می خوریم که خود را هرگز نامشروع معرفی نمی كند بلكه پاك جلوه می كند.
هديه ای كه ما درخواست می كنيم می تواند به خودی خود خوب باشد( به عنوان مثال اتومبیل، خانه و داشتن همسر باشد) اما ممكن است آنها را بيش از حد بخواهيم و يا به دلایل اشتباه و تمايل برای خواستن و داشتن اينگونه چيزهای خوب ممكن است به بت پرستی نیز مبّدل شود . و هنگامی كه اين اتفاق می افتد دعای مستجاب شده متوقف می شود زیرا پدری كه هدايا می بخشد تبديل به يك شوهر زن زانيه شده كه خيانت را امكان پذير می سازد! و بنابراين اگر دعاهای ما مستجاب نشده اند، بياييد قلبهايمان را تفتیش نماییم و از خدا بخواهيم كه اگر انگيزه و نيَّت بد و ناخالص در دلهای ما است، آن را به ما نشان دهد.

٤- گاهی دعای ما پاسخ داده نمی شود تا اعتماد و  توکّل به خدا را بیاموزیم.

از همان ابتدا شيطان خدا را به عنوان يك خدای خسيس و بخيل معرفی می کند كه دائماً به نيازهاي ما پاسخ منفی می دهد زيرا كه نمی خواهد عاقل و شاد باشيم و زندگی رضايت بخش و پر ثمر داشته باشيم. در نتیجه دعاهای ما را نشنيده و ناديده می گيرد و نمی تواند خدای نیک باشد و ما را دوست داشته باشد و عيسی بلافاصله بر اساس وعده های خوب و عالی كه در متی ٧: ٩ تا ١١ داده شده به دروغ های شيطان خط بطلان می کشد . عيسي اساساً این سؤال را از ما می پرسد: آيا شما فرزند داريد؟ بسیار خوب. حال وقتی آنها را با هديه دادن غافلگيرشان می كنيد آيا عاشق ديدن لبخند بر روی چهرۀ آنها نیستید؟
و وقتی برای چيزهای خوب به شما اعتماد دارند و  از شما درخواستی دارند و چنین توقعی دارند که به آنها چيزهای خوب خواهيد بخشيد آيا اين ها قلب شما را گرم نمی سازد؟
در آسمان پدری است كه بی نهايت از شما بهتر می باشد و در مقايسه با او، شما بدسيرت و شریر هستيد.
و اگر پاسخ مثبت به همه سؤالات فوق داده ايد علتش اين است كه شما پدر يا مادر خوبی هستيد (متی ٧: ١١).
به قول متیو هنری مفسر معروف کتاب مقدس:
“اگر همۀ دلسوزی و مهربانيهای پدران دنيا در قلب يك نفر جمع شود در مقايسه با محبت و رحمتهای خدای ما، به مانند شمعی در برابر خورشيد يا يك قطره در برابر اقيانوس خواهند بود و به همين علت است كه او دادن هدايای خوب و نيكو را به فرزندان خود می پسندد چون او پدری بی نظیر و نيكوست.

پاسخ پدران خوب هميشه بله نیست!
اما اين دو روش برای دعاهای مستجاب شده همیشه كار می كند.
زيرا چنانکه هر پدر و مادری از روی تجربه می داند كه ممكن است گاهی اوقات فرزندان برای مار يا عقرب نیز درخواست می كنند و وقتی درخواستشان چنين است و شما به آنها جواب “نه” می دهيد، مطمئناً این پاسخ شما از روی بی مهری نسبت به آنها نیست بلکه بالعکس و اين حقيقتی محض است كه خدا هيچ چيز نيكو را دريغ نمی دارد (مزمور ٨٤: ١١). و همچنين اين نيز حقيقت دارد كه هر چيز كه ما می خواهيم ممكن است خوب و عالی نباشند.
بايد شاکر باشيم كه خدا دستگاه سكه ای که به عقل باشد، نيست كه فقط با هر دكمه ای كه فشار می دهيم نوشيدنی دل خواهمان را به ما بدهد چون گاهی اوقات اتفاق می افتد که بطور تصادفی دكمه اشتباهی را فشار می دهيم! آيا برای ما اتفاق نیفتاده كه دكمه اشتباهی را فشار داده باشيم. مثلاً قصد داشتيد دكمه کوکا را فشار دهيد و اتفاقاً به دكمه فانتا ضربه زديد و دستگاه فانتا به شما داده چون دستگاه فکر نمی کند و به آنچه می خواهید برایش اهمیتی ندارد و فقط دكمه ای را که فشار دادید می شناسد. اما دعا چنین نيست. جان برادوس مسئله مهمی را مشاهده نمود وقتی می گوید:

“اين يكی از امتيازات دعاست كه خدا که بهترین ها را در نظر دارد، گاهی اوقات به دعای ما پاسخ نمی دهد! اگر چنین نبود، ممکن بود عاقلترين و بهترين افراد در درخواست های خود كُندترين باشند چون به خوبی می دانند که اغلب، قضاوتشان برای انتخاب بهترین ها اشتباه بوده.”

اگر خدا بطور خودكار هر آنچه از او می خواستيد به شما می بخشید شاید تعجب کنید، اما بالآخره از اینکه از او درخواستی بکنید، می ترسیدید! اما او چنين خدايی نيست بنابراين لازم نيست بترسید.

اين امتیازی والاست كه خطاب به كسی دعا می كنيم كه بی نهايت عاقل و حكيم تر از ماست و ما را بهتر از خودمان می شناسد و بيش از هر پدر زمينی به ما عشق می ورزد.

شکستی در کار نیست.
به همين دليل است که ما می توانيم با خيال راحت هر چيزی كه به نظر خوب و نیکو می آید، از او طلب کنیم و نه تنها به اين دليل كه می دانيم او هديه دادن چيزهای نيكو به فرزندانش را دوست می دارد بلكه به اين دليل كه می توانيم اعتماد كنيم كه حتی اگر پاسخ منفی خدا نیز از محبت او نشأت می گیرد و بطور قطع چیز بهتری برایمان کنار گذاشته است! و اگر در اين زندگی که بخاری بیش نیست به چيزی كه خواستيم نرسيديم، حتماً در ابدیت به آن خواهیم رسید. بنابراين با دعاهای بی جواب نااميد نشويد. اگر خدا پدر شماست، دعا يك سناريوی بدون ضرر است. دعای شما يا مستجاب می شود و يا فرصتی است تا در ايمان خود رشد كنيد و پايداری حاصل نمائيد و قلب خود را پاك كنيد و پدر خود را بهتر و عميق تر بشناسيد.

این امر واقعیت دارد که برای كسانی كه خدا را دوست می دارند همۀ چيزها برای خیریت ایشان با هم در کار می باشند که از دعاهای بی جواب نیز از آن جمله هستند.

نویسنده: جاستين ديله هِی فارغ التحصيل دانشكده الهيات باپتيست جنوبی و كشيش كليسای گرِيس باپتيست واقع در هارتسویل ایالت تنسی در ایالات متحدۀ آمریکا می باشد. منطقه ای كه او به همراه همسر خود تيلی و فرزندانش نورا، آگنس و هنری در آنجا اقامت دارد. او يكي از سر دبيران وب سایت ائتلاف انجيل است.

ترجمۀ: شبنم ابراهیمی نیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO