پاسخ به تناقض های ادعایی در کتاب مقدس

چند مشاور پادشاه توسط نبوزردان دستگیر شدند: 5 یا 7 نفر (دوم پادشاهان 25: 18 با ارمیا 52: 24-25 مقایسه شود)؟

5/5 - (6 امتیاز)

چند مشاور پادشاه توسط نبوزردان دستگیر شدند: 5 یا 7 نفر (دوم پادشاهان 25: 18 با ارمیا 52: 24-25 مقایسه شود)؟

با توجه به متن کتاب ارمیاء نبی، شاهد این مطلب هستیم که در کتاب ارمیاء 37: 15 اشاره شده که یک سال قبل از واقعه ای که به آن در سؤال اشاره شده، ارمیاء به زندان افتاده: «سروران بر ارمیاء خشم نموده، او را زدند و او را در خانۀ یوناتان کاتب به زندان انداختند زیرا آن را زندان ساخته بودند.»

پس از گذشت چند روز از زندانی شدن ارمیاء در خانۀ یوناتان کاتب، در ارمیاء 37: 17-21 و ارمیاء 32: 2 متوجه می شویم که ارمیاء در صحن زندانی که در خانۀ پادشاه قرار داشت زندانی شد. پس از این اتفاق «ارمیاء به فرمان پادشاه در سیاه چال مَلکیا ابن مَلِک که در صحن زندان بود انداخته شد و ارمیاء را به ریسمان ها فرو هشتند و در آن سیاه چال آب نبود، لیکن گِل بود و ارمیا به گِل فرو رفت» (ارمیاء 38: 5-6).

پس از آن عَبَدمَلَک اهل اتیوپی یا حبشه که یکی از خواجه سرایان بود و در خانۀ پادشاه خدمت می کرد، به پادشاه التماس کرد که ارمیاء نبی را از سیاه چال بیرون بیاورد و پادشاه نیز خواهش او را اجابت کرده و دوباره ارمیاء نبی را به صحن زندانی که در خانۀ پادشاه قرار داشت برگردانید (رجوع شود به ارمیاء 38: 7-13) یعنی جایی که او تا روزی که اورشلیم به اسارت رفت، در آن جا ماند (ارمیاء 38: 28). بنابرین در زمان به اسارت رفتن اورشلیم، ارمیاء نبی از افرادی بود که روی پادشاه را می دید. پس ارمیاء 52: 25 وقتی اشاره می کند که در زمان سقوط اورشلیم، وقتی او به اسارت رفت، هفت نفر نزد پادشاه بودند، کاملاً صحّت دارد.

تا این جا به این نتیجه رسیدیم که به علاوۀ آن پنج نفر که در حضور پادشاه می ایستادند، ارمیاء نبی نیز در زمان سقوط اورشلیم و اسیر شدن پادشاه، در حضور پادشاه بود. در دوم پادشاهان، تنها به پنج نفری اشاره شده که در حضور پادشاه می ایستادند و  به دستور پادشاه بابل به قتل رسیدند و ارمیاء به همراه عَبَدمَلَک اهل حبشه که در بارۀ او نیز می خوانیم که او هم «در خانۀ پادشاه خدمت می کرد» (ارمیاء 38: 7-8) و از حامیان ارمیاء بود، جزو این هفت نفر بوده.

بنابر این ارمیاء در کتابش به علاوۀ پنج نفری که به دستور پادشاه بابل به قتل رسیدند و در دوم پادشاهان به آن ها اشاره شده، خودش و عَبَدمَلَک را نیز با این افراد جزو این گروه شمرده.

پاسخ از کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO