پاسخ به اسلام

چرا مسلمانان معتقدند کتاب مقدس تحریف شده است؟

5/5 - (3 امتیاز)

چرا مسلمانان معتقدند کتاب مقدس تحریف شده است؟

قرآن کتب مقدس را وحی منزل الهی دانسته و ایمان به آن را واجب می داند.

به سوره های زیر در تأئید این امر مراجعه فرمایید:

(2: 4042، 126، 136، 285، 3: 3، 71، 93، 4: 47، 136، 5: 4751، 69، 7172، 6: 91، 10: 37، 94، 21: 7، 29: 45، 46، 35: 31، 46: 11)

الف – همۀ این آیه ها، با این فرض که این وحی مُنزَل الهی در زمان محمد، در دسترس همه قرار داشته، نازل شده‌اند: (سورۀ 3: 71، 93، 10:  94، 21:  71)

ب- یک مسلمان واقعی مؤظف است به تمام آیه های موجود در قرآن اعتقاد و آن ها را باور داشته باشد: (2: 136، 4: 136، 29: 46)

ج- قرآن تفاوتی میان آیه های الهی قائل نیست (سورۀ 2: 136) و چنین اظهار می دارد که هیچ کس توانایی تغییر در کلام خدا را ندارد (سورۀ 6: 34، 10: 34).

اما: کتاب مقدس و قرآن تناقض دارند. کتاب مقدس و قرآن به گونه ای بسیار افراطی، به خصوص در مفاهیم اساسی و بنیادی ایمان و عمل با یکدیگر تفاوت دارند!

و این را نیز بایستی در نظر داشت که چون کتاب مقدس قبل از قرآن وجود داشته، اثبات این مسئله به عهدۀ مسلمانان است که آیا این کتاب مقدس است که تحریف شده یا قرآن کتابی است غیرمعتبر که کلام خدا نیست.

الف – تشکّل کتاب مقدس 500 سال پیش از نازل شدن قرآن بر محمد به پایان رسیده بود. اگر کسی امروز کتابی تاریخی بنویسد که در تضاد با یک سند تاریخی مقارن با 1497 باشد، کسی که کتاب جدید را نوشته یا دروغ گو محسوب می شود و گفتارش صحّتی ندارد، مگر این که بتواند عدم اعتبار سند قدیمی را ثابت کند و همه را قانع سازد که نوشته‌های وی صحت دارد و رخ داده اند.

ب- سندی که در زمان وقوع یک رویداد، در آن خصوص نوشته شده، نیازی به اثبات صحت خود در مقابل یک سند جدیدتر که مدعی وجود تناقض در آن است، ندارد. اگر غیر از این باشد، نه منطقی است، نه با عقل سلیم جور در می آید و نه با اصول علم تاریخ تطابق دارد.

ج- صرفاً اثبات عدم دقت در یک سند قدیمی نیز به صورت یک پیش فرض، باز هم دال بر صحّت ادعاها و تأیید سند جدید نیست. بلکه سند جدید باید به خودی خود و بدون اتکاء به این مغلطه، صحّت ادعا یا اظهار خود را اثبات نماید.

راستی، دلیل اعتقاد مسلمانان بر تحریف کتاب مقدس چه می تواند باشد؟

در سال 1064، ابن حزم، ابومحمد علی‌بن‌احمدبن‌سعید، برای اولین بار چنین ادعایی کرد که متن کتاب مقدس تحریف شده است و کتاب مقدس موجود و در دسترس، جعلی است. این اتهام برای دفاع از اتهامات وارده بر اسلام در برابر مسیحیت بود که در دوران وی به علت اختلافات و تضادهای فاحش میان کتاب مقدس و قرآن، که او با توجه دقیق به آن ها از وجود این اختلافات آگاهی یافته بود و صرفاً با این پیش فرض و استدلال که قرآن می باید حقیقت را محض باشد و نمی تواند سخن اشتباهی گفته باشد، چنین نتیجه گرفت که می بایست مشکل از خودِ کتاب مقدس بوده باشد.

او چنین اظهار می دارد که: “با توجه به این که قرآن مسلماً باید پاک و عاری از اشتباه باشد، می بایست متون و مفاهیم متناقض فی مابین، از انجیل انکار گردند. از طرفی محمد به ما فرمان احترام گذاشتن به انجیل را می دهد. بنابراین، متن انجیل موجود می بایست پس از محمد توسط مسیحیان جعل و تحریف شده باشد.” همان گونه که مشاهده می کنید استدلال وی بر اساس شواهد و ادلّۀ تاریخی نبوده بلکه بر برداشت شخصی و ایمان خود متّکی بوده و به منظور حمایت از قرآن در برابر ادعاهای مسیحیان و خطر تکذیب و از بین رفتن اعتبار آن قرار داشته. این امر او را به مسیری رهنمون شد که ادعا کرد: “مسیحیان انجیل نازل شده را مفقود کرده‌اند و بنا به حکمت الهی هنوز در آن اثراتی از استدلال هایی که بیانات قرآن در خصوص مسیحیت و کذب بودن انجیل فعلی را ثابت می کنند، به جا مانده است!”

اما بسیاری از عالمین مورد احترام مسلمان بر این باورند که تحریفی در کتاب مقدس وجود ندارد و بر صحّت متون عهد جدید که در عصر حاضر به ما رسیده، گواهی می دهند که از آن جمله می توان به افراد زیر اشاره نمود:

الف- محمد بن جریر طبری (وفات 855 میلادی)

ب- امر الغخیض (869 میلادی)

ج- صحیح بخاری (810-870 میلادی)- وی برخی از قدیمی ترین سیره‌، سنّت و حدیث نبوی را جمع‌آوری کرده، دال بر این که قرآن، خود نیز بر باورش مبنی بر صحّت متن انجیل گواهی می دهد (سورۀ 3: 72، 78).

د- علی بن حسین مسعودی (956 میلادی)

ه- ابن سینا، دانشمند ایرانی (1037 میلادی)

و- ابی حامد محمد بن محمد الغزالی الشافعی (1111 میلادی)- احتمالاً وی بزرگ ترین دانشمند مسلمانی است که پس از ابن حزم می زیسته و تعالیم وی را نپذیرفته است.

ز- ابن خلدون (1406 میلادی)- او بعد از ابن حزم می زیسته ولی تعالیم وی را نپذیرفته و در عوض از عالمان پیش از وی بهره جسته است.

ح- سید احمد خان هندی، مؤسس دانشگاه اسلامی علیگر هند، چنین می گوید: “در فرمایشات محمد، محلی برای اثبات تحریف (تحریف لفظی) در کتاب مقدس وجود ندارد.”

ت- فخر رازی، به نقل از ابن عباس، خواهرزادۀ محمد، می گوید: ” یهودیان و مسیحیانِ متقدم، نسبت به وجود تحریف در متن تورات و انجیل بسیار حساس بوده اند و متکلمین و متخصصین برجسته و اهل فن، امکان عملی برای تحریف در این دو کتاب نیافتند. چرا که این کتاب ها به‌ طور کامل شناخته شده و منتشر و توزیع شده بودند، به نوعی که بدون تحریف از نسلی به نسل دیگر منتقل شدند.”

بنابرین دوست عزیز هر گونه اصرار در تحریف کتاب مقدس امری بیهوده است.

چرا باید به شهادت ابن حزم بیشتر از خودِ قرآن که سخنان محمد است باور داشته باشید؟ یا به گفته های ده عالم برجستۀ اسلامی که در بالا به آن ها اشاره شد و این که همۀ آن ها به اتفاق معتقدند که متن کتاب مقدس صحیح، پابرجا و مصون از خطا است، باور نداشته باشید؟

برگرفته از منابع زیر:

Christians Answer Muslims, Gerhard Nehls, 1992

Can We Trust the Bible?, J Wijngaard

Quran: A. Yusuf Ali Kitab al-Asnam, Ibn al-Kalbi, 1952 Sahih al Bukhari, 6th ed. 1986

The Islamic Christian Controversy, LCA 1996

ترجمه از وب سایت: www.answering-islam.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO