خانوادۀ مسیحیکتاب مقدس

چرا عیسی مسیح در انجیل ها، طلاق را امری کاملاً منتفی دانسته است؟

رای بدهید

خدا با اینکه به خاطر سنگدلی قوم یهود مسئله طلاق را جایز دانسته بود اما حتی در عهدعتیق در کتاب ملاکی نبی باب دوم آیۀ 16 نیز می فرماید: “من از طلاق نفرت دارم.” آنچه مسلم است طلاق باعث به وجود آمدن فساد اخلاقی در جامعه می شود و آنچه مسیح در این بخش از آن سخن می گوید امری است کاملاً روشن و واضح. در ایمان مسیحی ازدواج امری مقدس و والا می باشد و رابطۀ زناشویی به رابطۀ مسیح و کلیسا تشبیه شده است و تا این حد دارای تقدس و ارزشی الهی می باشد. در ازدواج مسیحی، شخص مسیحی در حضور خدا و جماعت خدا با زوج و یا زوجۀ خویش عهد و پیمان می بندد که تنها مرگ آنها را از هم جدا سازد.

در ضمن در آیاتی که در انجیل موجود است، عیسای مسیح خطاب به فریسیان و صدوقیان مذهبی ریاکار و دورو نیز که شریعت خدا را به نفع خود تفسیر و تعبیر می کردند، سخن می گفت. در جامعه ای که مردان به راحتی می توانستند زنان خویش را طلاق بدهند و بدین وسیله زنی که از هر نظر ضربه خورده بود و درمانده بود و دیگر سرپناهی نداشت و کسی نبود که نیازهای مادی او را تأمین کند، مجبور بود برای تدارک نیازهای مادی خویش و فرزندانش به تن فروشی روی آورد. عیسی مسیح با رد مسئله طلاق، چند مسئله را در نظر داشت:

  1. ازدواج امری است مقدس و تعهدی است میان زن و شوهر در حضور خدا و جماعت خدا
  2. با رد مسئلۀ طلاق، عیسای مسیح برای زنان آن دوران و دورانهای طولانی بعدی، ارزش زیادی قائل شد.
  3. با رد مسئلۀ طلاق، عیسای خداوند بر تقدس و ارزش و احترام روابط زناشویی تأکید نهاد.
  4. عیسای خداوند، رابطۀ زناشویی را نمادی از رابطۀ بین خود و کلیسایش می شمارد.
  5. بایستی این را در نظر داشت که هیچ رابطۀ زناشویی کاملی وجود ندارد و نداشته بلکه زن و شوهر در این رابطه با یکدیگر رشد می کنند و به شناخت بیشتر یکدیگر دست می یابند و در این رابطه می بایست یکدیگر را کمک کنند که به کمال برسند و طلاق این فرایند زیبای رشد شخصیتی و اخلاقی را از میان می برد.

اما باید این را نیز در نظر داشت که هیچ گاه برای درک تعلیمی از کتاب مقدس نبایست فقط به یک یا دو آیه بسنده کرد بلکه تمام متن کتاب مقدس را در نظر گرفت و وقتی به قسمت های دیگر کتاب مقدس مانند اول قرنتیان باب 7 آیۀ 10 الی 16 توجه می کنیم، متوجه این مسئله می شویم که پولس رسول مواردی را نام می برد که شخص می تواند از زن یا شوهر خود جدا شود! این مسئله بیانگر حقیقتی است که عیسی مسیح به خاطر سَبُک جلوه دادنِ مسئلۀ ازدواج توسط رهبران مذهبی فاسد آن زمان، تأکید فراوان بر عدم طلاق نمود و گرنه، در عهدجدید مواردی نیز وجود دارند که خود بیانگر امکان طلاق در روابط زناشویی می باشند.

در نهایت باز هم تأکید می ورزم که ازدواج در کتاب مقدس و از دید الهی امری است مقدس و محترم و یک مسیحی ارزش ازدواج را بسیار پراهمیت و حیاتی می داند.

نوشتۀ: کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO