خانوادۀ مسیحیکتاب مقدس

چرا عیسی فرمود به جز خیانت در روابط زناشویی، نباید همسر خود را طلاق داد و نیز  نباید با زن طلاق داده شده ازدواج کرد؟

4.4/5 - (7 امتیاز)

چرا عیسی فرمود به جز خیانت در روابط زناشویی نباید همسر خود را طلاق داد و نیز  نباید با زن طلاق داده شده ازدواج کرد؟

عبارت عیسی در متی 5: 32 ‏و 19: 9 معروف به “شرط استثناء” است که اشاره به این جملۀ مسیح دارد که می فرماید: «به استثناء خیانت در زناشویی». ‏این یک “استثنا”ست که ازدواج با کسی که به علت زنا طلاق گرفته، خودِ زنا محسوب می شود. ‏عیسی در متی 5: 32 می فرماید: «اما من به شما می ‏گویم، هر که زن خود را جز به علت بی عفتی طلاق دهد، باعث زناکار شدن او می گردد؛ و هر که زن طلاق داده شده را به زنی بگیرد، زنا می کند.» به همین ترتیب، در متی 19: ‏‏9 می‌فرماید: «به شما می‌گویم هر که ‏زن خود را به علتی غیر از خیانت در زناشویی طلاق دهد، و زنی دیگر اختیار کند، زنا کرده است.» اما مقصود از «خیانت ‏زناشویی» دقیقاً چیست، و چرا در این جمله، ‏عیسی برای ازدواج مجدد پس از طلاق، استثناء قائل می شود؟

معنای متی 5: 32 و 19 :9 کاملاً روشن است. اگر ‏کسی طلاق بگیرد و دوباره ازدواج کند زنا ‏محسوب می شود مگر اینکه شرط استثنا ‏به قوت خود باقی باشد. عبارت “خیانت زناشویی” ‏ترجمه ای از واژۀ یونانی پورنِیا (porneia) است، ‏واژه ای که امروزه اصطلاح مدرن ‏‏”پورنوگرافی” را از آن گرفته ایم. معنای اصلی پورنِیا «انحراف ‏جنسی» است. در ادبیات یونانی که تقریباً ‏همزمان با عهد جدید بود، پورنِیا برای ‏اشاره به خیانت در زناشویی، زنا، فحشا، زنای با ‏محارم و بت پرستی استفاده می شد. این واژه 25 ‏بار در عهد جدید به کار برده شده که ‏اغلب به صورت “زنا” ترجمه شده است.‏

به نظر می رسد که معنای پورنِیا در عهد ‏جدید، مفهوم کلی انحراف جنسی باشد. ‏سایر کلمات یونانی برای اشاره به ‏اشکال خاصی از انحراف های جنسی که هم ردیف زنا هستند، ‏استفاده می شود. با در نظر گرفتن این ‏معنا، طبق “بند استثنائی” که عیسی در این آیه ها به آن اشاره می کند، هرگونه مشارکت ‏در انحراف یا سوء رفتار جنسی، برای ‏عیسی استثنایی محسوب می شود که ازدواج مجدد را پس از ‏طلاق، زنا به حساب آورد. اگر یکی از زوجین مرتکب ‏زنا یا هر عمل انحراف جنسی شود و در نتیجۀ آن طلاق ‏صورت گیرد، همسر «بی گناه» آزاد است که مجدداً ازدواج کند، ‏بدون اینکه خیانت در زنا تلقی شود.‏

لطفاً توجه داشته باشید که این “شرط استثناء” که عیسی مطرح کرده، حکمی اجباری ‏برای طلاق و/یا ازدواج مجدد نیست. عیسی ‏نمی‌گوید که اگر خیانت زناشویی رخ داد، ‏زن و شوهرحتماً باید طلاق بگیرند. و در ضمن عیسی ‏این را هم نمی‌گوید که اگر طلاق به دلیل خیانت ‏زناشویی رخ دهد، همسر بی‌گناه ملزم به ازدواج دوباره است. اگرچه عیسی ‏اجازه می دهد تا طلاق و ازدواج مجدد رخ ‏دهد اما به هیچ وجه طلاق و ازدواج ‏مجدد را بهترین یا تنها گزینه اعلام ‏نمی کند. برای ازدواج هایی که به خاطر بی وفایی یا خیانت در زناشویی آسیب دیده اند؛ اشتیاق و آرزوی قلبی خدا توبه، بخشش، مراجعه به مشاور ازدواج و احیای روابط برای چنین رابطه هایی است. خدا ‏می‌تواند و مایل است که هر رابطۀ زناشویی را که در آن هر ‏دو همسر تسلیم او هستند و مایل به ‏پیروی از کلام او هستند، بهبود بخشد.‏

به عنوان نکتۀ تکمیلی متن زیر را از کتاب تفسیر کاربردی عهدجدید تقدیم می کنیم (قابل ذکر است که قسمت زیر بر خلاف بخش فوقانی مقاله که منبع آن در زیر قید شده به عنوان نکتۀ تکمیلی از جانب وب سایت پرپاسخ اضافه شده است):

بر طبق شریعت یهود، عمل زنا فقط برای زنها گناه محسوب می‌شد. شوهر می‌توانست با زنان دیگر رابطه داشته باشد و این عمل زنا محسوب نمی‌شد. بدینسان شریعت، مرد و زن را مساوی تلقی نمی‌کرد.
اما بر طبق تعلیم عیسی، مرد نیز در صورتی که با زن دیگری رابطه داشته باشد، عملش زنا محسوب می‌شود. زن و شوهر در ازدواج، هم مسئولیت‌های مساوی دارند، هم حقوق مساوی. حتی اگر زنی یا مردی طلاق نامه‌ای در دست داشته باشند و بخواهند با دیگری ازدواج کنند، این امر در نظر خدا هم چنان زنا محسوب می‌شود. قانون خدا بسیار والاتر از قانون انسان است.
بر طبق متی ۵: ۳۲ و لوقا ۱۶: ۱۸، عیسی همچنین تعلیم داد که اگر مردی، حتی مرد مجردی با زن مطلقه‌ای ازدواج کند، مرتکب زنا شده است. همان قاعده در مورد زنی که با مرد طلاق گرفته‌ای ازدواج می‌کند، صادق است (با این حال ازدواج با مردی که همسر قبلی‌اش مرتکب زنا شده است، اشکالی ندارد).
عیسی تعلیم می‌داد که طلاق تنها هنگامی جایز است که همسر شخص، مرتکب زنا شده باشد (متی ۵: ۳۲، ۱۹: ۹). اگر یکی از طرفین مرتکب زنا شود، در آن صورت همسرِ بی گناه آزاد است که دوباره ازدواج کند (اول قرنتیان ۷: ۱۰-۱۱ و تفسیر آن مشاهده شود).
پس از مرگ و صعود عیسی، زمانی که تعداد ایمانداران رو به افزایش گذاشت، این سؤال مطرح شد که با زن یا شوهر غیر مسیحی چه باید کرد. پولس رسول در رسالۀ اول به قرنتیان این مطلب را مورد بحث قرار می‌دهد (اول قرنتیان ۷: ۱۲-۱۶ و تفسیر آن مشاهده شود).

منبع مقاله: https://www.gotquestions.org/exception-clause.html

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO