عیسی مسیح

چرا عهدجدید گاهی عنوان عیسی مسیح و گاه مسیح عیسی را به کار می برد؟

5/5 - (1 امتیاز)

عیسی نام بشری است که پس از انسان شدن  و متولد شدن از مریم باکره به پسر خدا داده شد. مسیح یک عنوان یا لقب می باشد، و به معنای"مسح شده" یا "منتخب" است. در بعضی از قسمت‌ها، نگارندگان عهد جدید از اصطلاح عیسی مسیح استفاده می‌کنند، و نام او را در اولویت قرار می‌دهند (به عنوان مثال: یهودا 1: 1). در قسمتی دیگر، یک نویسنده از اصطلاح مسیح عیسی استفاده می‌کند و لقب را اول قرار می‌دهد (برای نمونه: دوم تیموتاؤس 1: 1) این باعث شده است که برخی از مردم بپرسند که آیا بین این دو عنوان تفاوت خاصی وجود دارد؟ اهمیت گفتن "عیسی مسیح" در مقابل "مسیح عیسی" چیست؟

این مسئله صحّت دارد که در بسیاری از زبان‌ها، ترتیب کلمات می تواند برای تأکید بیشتر تغییر یابد. در زبان انگلیسی، کلماتی که در ابتدا یا انتهای یک جمله قرار می‌گیرند، معمولاً بیشتر از کلمات موجود در اواسط جمله، توجه خواننده را به خود جلب می‌کنند. به عنوان مثال، جمله "ما می توانیم تنها در این صورت مطمئن باشیم" تأكید کمتری بر كلمه مطمئن دارد؛ با این حال، عبارت "تنها در این صورت می‌توانیم مطمئن باشیم" تأکید بیشتری بر فعل اطمینان داشتن دارد. به همین ترتیب اصطلاحات به زبان‌های یونانی و عبری نیز بر اساس اهمیت در معرض تغییر هستند. اما تفاوت بین "عیسی مسیح" و "مسیح عیسی" اندک است. بهره گیری از لقب مسیح در هر طرف از نام شخصی عیسی احترام برابری را برای او قائل می شود.

در رساله فیلیپیان 2: 5-11 پولس رسول آنچه را که احتمالاً یک سرود مسیحی اولیه بوده نقل قول می کند، که به صورت شفاهی به دیگر ایمانداران منتقل می شد تا تعلیم صحیح، حفظ و نگهداری شود. در این متن، پولس از آنچه ما تحت عنوان " کِنوسیس" یعنی خالی شدن عیسی مسیح، زمانی که شکل بشری گرفت، با آن آشنا هستیم، سخن می راند. هنگامی که او از استفاده مستقل ویژگی های الهی خود کناره جست و کاملاً انسان شد و پسر خدا به خادم رنج کشیده‌ای که در اشعیا بابهای 52 الی 53 پیش بینی شده بود مبدّل شد. عیسی به این عمل دست زد تا ما را با خدا آشتی دهد و با این اقدام شکوه و عظمت تازه ای را به خود گرفت که روزی تمام انسان‌ها در همه جهان به آن معترف خواهند شد. در رساله به فیلیپیان باب دوم، در ابتدا اصطلاح مسیح عیسی در آیه 5  به کار برده شده و در آیه 11 یعنی انتهای این سرود عبارت عیسی مسیح ذکر شده است.

تغییر از مسیح عیسی به عیسی مسیح در باب دوم فیلیپیان، با موضوع سرودی که پولس رسول نقل می کند کاملاً هماهنگ می باشد. سرود با ذکر اینکه خدا، انسان شده است، آغاز می شود  – بنابرین، "مسیح عیسی" ( یعنی عنوان آسمانی در ابتدا، و سپس نام بشری او) آمده است. این سرود با ذکر این مطلب که خداوند به جلال اولیه خود صعود می کند، خاتمه می یابد. بنابرین، "عیسی مسیح" (یعنی ابتدا نام بشری و سپس عنوان آسمانی او) ذکر شده است. القاب خداوند منعکس کننده مسیری است که او طی می کند.

در میان رسولان، پولس اصطلاح مسیح عیسی را بیشتر از بقیه آنها که معمولاً از اصطلاح عیسی مسیح استفاده می کردند، بهره جسته. در مقابل، یوحنا هرگز اصطلاح "مسیح عیسی" را به کار نبرده و  نام بشری او را در اولویت قرار می‌دهد. برخی اینگونه تصور می‌کنند که چون پولس با عیسی مسیح در جسم به سر نبرده، از او با عنوانی رسمی تر یعنی "مسیح عیسی" یاد می کند.

با گفتن همه اینها، تفاوت بین عیسی مسیح و مسیح عیسی بسیار ناچیز و در اکثر متون بی اهمیت است. قرار دادن نام عیسی در ابتدای عنوان او تأکیدی جزئی بر جنبه بشری او دارد و از سوی دیگر ذکر عنوان الهی در ابتدای این عنوان تأکید ظریفی بر الوهیت او دارد. در هر دو صورت، عیسی همان مسیح موعود است، یعنی منتخب خدا.

منبع پیشنهادی: خدای پسر که مجسم شد: آموزه مسیح توسط استفان ولوم

ترجمه: ناجیه راعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO