دفاعیات ایمانکتاب مقدس

چرا داشتن فرزند ذکور یا پسر در کتاب مقدس تا این حدّ اهمیت داشته؟ آیا این تبعیض میان جنس پسر و دختر نبوده؟

3.5/5 - (4 امتیاز)

چرا داشتن فرزند ذکور یا پسر در کتاب مقدس تا این حدّ اهمیت داشته؟ آیا این تبعیض میان جنس پسر و دختر نبوده؟

این  سؤال نیز مانند بعضی از سؤالات دیگر می بایست در نور موقعیت اجتماعی و فرهنگی و سیاسی زمانه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که نه تنها در دوران کتاب مقدس بلکه تا چند دهه قبل از ما هم، داشتن فرزند پسر دارای اهمیت زیادی برای خانواده ها بود و این مسئله در آن موقعیت اجتماعی به چند دلیل بود که دو دلیل عمده را در این جا ذکر می کنم:

1- به خاطر وجود کارهای سنگین در جوامع پیش از ما که شغل های مناسبی برای زنان مانند امروز وجود نداشت، داشتن پسر به منظور امرار معاش و رفع نیازهای مادی روزانه امری حیاتی بود. با توجه به این که در عهدعتیق کارهایی مانند کار در آسیاب و درو گندم و امور سنگین دیگر در رابطه با کشاورزی و دامداری، نیاز شدیدی به داشتن فرزند پسر دیده می شد.

2- در فرهنگ زمان کتاب مقدس داشتن پسر به معنای ادامۀ نسل یک خانوادۀ محترم بود. حتی امروز نیز در همۀ کشورهای دنیا (حتی کشورهای غربی به اصطلاح متمدّن امروزی نیز) این نام خانوادگی مردان است که در نسل فرزندان باقی می ماند و مسئلۀ بقای نام خانوادگی در دوران قدیم، امری مهم و حیاتی بود. و در میان قوم اسرائیل این مسئله با توجه به این که مسیحای موعود می بایست مرد باشد، ناگزیر از اهمیت بیشتری نیز برخوردار می شد.

با تمام  این  احوال خدای کتاب مقدس چه در عهدعتیق و چه در عهدجدید به طرز بی نظیری هنجارشکنی می کند و در عیسی مسیح ارتباطی زیبا و پرمعنا با زنان برقرار می کند و برای آن ها اهمیت و ارزشی را قائل می شود که نه تنها در دوران قدیم بلکه امروزه نیز هنوز چنین ارزشی برای زنان قائل نمی شوند. عیسی مسیح ساعت ها با زن سامری وقت گذراند و برای او اهمیت قائل شد تا زندگی او را دگرگون سازد. پیروان پر و پا قرص عیسی مسیح زنان بودند. عیسی مسیح برای زن زناکاری که می بایست سنگسار شود، ارزش قائل شد و او را از مرگ حتمی رهایی داد و بسیاری موارد دیگر.

شما را تشویق می کنم که مقاله ای که در وب سایت پرپاسخ موجود است و لینک آن را در زیر برای شما ارسال می دارم با دقت مورد مطالعه و بررسی قرار دهید تا متوجه هنجارشکنی خدای کتاب مقدس در آن دوران بشوید:

دیدگاه کتاب مقدس مسیحیان در بارۀ زنان

 

پاسخ از کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO