پاسخ به اسلامدفاعیات ایمان

چرا با وجود این‌که یکنیا لعنت شد، عیسی از یک نسل نفرین شده به دنیا آمد؟

5/5 - (1 امتیاز)

چرا با وجود این‌که یکنیا لعنت شد، عیسی از یک نسل نفرین شده به دنیا آمد؟

۲ آگست (اوت) ۲۰۲۲
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
نویسندۀ مقاله: مهران پورپشنگ (کشیش کلیسای ایرانیان شادی در جنوب کالیفرنیا)
مخالفان کتاب مقدس می‌گویند از آن‌جا که عیسی از نسل پادشاه ملعون (لعنت شده) به نام یکنیا بود، لذا نمی‌تواند همان مسیح موعود باشد که در عهدعتیق دربارۀ او پیشگویی شد. آنان برای اثبات ادعای خود به ارمیاء ۳۰:۲۲ استناد می‌کنند. آیا ادعای مخالفان مسیحیت صحیح است؟
واقعیت این است که کتاب مقدس ثابت می‌کند که این استدلال مخالفان مسیحیت اشتباه است.
در انجیل متی ۱۲:۱ به مردی به نام “یکنیا” در نسب‎‌نامۀ عیسی اشاره شده. این شخص در واقع یهویاکین آخرین پادشاه یهودا بود که یکنیا نیز نامیده می‌شد. در کتاب ارمیاء این پیشگویی در مورد یهویاکین ذکر شده: «خداوند به یهویاکین پادشاه، پسر یهویاقیم پادشاه یهودا گفت: “به حیات خودم سوگند، اگر تو حتی نگین انگشتر دست راست من بودی، تو را از انگشتم خارج می کردم… این مرد محکوم است که فرزندان خود را از دست بدهد، و هیچ وقت موفق نشود. او فرزندانی نخواهد داشت که مثل فرزندان داود در یهودا حکومت کنند. من خداوند چنین گفته ام”» (ارمیاء ۲۴:۲۲و۳۰).
یهویاکین به دلیل گناهانش از جانب خداوند لعنت شد و بدین ترتیب او و فرزندان ذکورش از تاج و تخت محروم شدند. زروبابل نوۀ یهویاکین پس از بازگشت از تبعید، حکومت کرد (عزرا ۲:۲). او فقط فرماندار بود و نه پادشاه.
در ظاهر دو پیشگویی موازی با هم متضاد هستند. از یک سو خداوند به داود وعده داد که از نسل او مسیح ظهور خواهد کرد (دوم سموئیل ۱۶:۷) و در زمان سلطنت یهویاکین خدا فرمود این نسل سلطنت نخواهد کرد و نمی‌توانست وارث قانونیِ تاج و تخت شود. اما تفاوت نسب‌نامۀ متی و لوقا پاسخگوی سؤال مخالفان کتاب مقدس است.
نسب‌نامۀ متی، در واقع شجره‌نامۀ یوسف است. یوسف به جای آن که پادشاه باشد، یک نجار بود (متی ۵۵:۱۳). اما لوقا نسب‌نامه مریم را ثبت کرد (لوقا ۲۳:۳). بنابراین یوسف پدر قانونی عیسی بود و نه پدر واقعی.
سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است: چرا نام پدر یوسف در نسب‌نامه های مسیح متفاوت است؟
«پدر یوسف، هالی بود» (لوقا ۳۳:۳).
«یعقوب، پدر یوسف بود» (متی ۱۶:۱).
اول این‌که مخاطبان متی و لوقا متفاوت بودند. متی انجیلش را برای یهودیان نوشت، در حالی که مخاطبان لوقا، یونانیان بودند. هدف لوقا از ارائۀ نسب‌نامۀ عیسی آن بود که مسیح و مسیحیت متعلق به همۀ انسان‌ها اعم از یهودی و غیریهودی است. به عبارت دیگر، مسیح، نجات‌دهندۀ جهان است.
اما متی، عیسی را “مسیح موعود” و از “نسل داود” معرفی می‌کند. همان کسی که یهودیان قرن‌ها در انتظار او بودند تا از نسل داود ظهور کند.
انجیل متی، عهدعتیق را به عهدجدید پیوند می‌زند و نشان می‌دهد که پیشگویی‌های عهدعتیق تحقق یافت.
دوم: مطابق شریعت موسی، اگر زن و شوهر از یک نسل بودند، پدر زن، پدر شوهر نیز محسوب می‌گردید (اعداد ۱:۲۷-۱۱، ۱:۳۶-۱۲). هم مریم و هم یوسف مستقیماً از نسل داود پادشاه بودند. هنگامی که یوسف با مریم ازدواج کرد، طبق شریعت موسی، او پسر هالی (پدر مریم) شد.
نسب‌نامۀ عیسی در انجیل لوقا، در واقع نسب‌نامۀ مریم می‌باشد که لوقا احتمالاً شخصاً از مریم گرفته است. به‌خاطر اهمیتی که لوقا در انجیلش به زنان می‌دهد، کاملا منطقی بود که او نسب‌نامۀ مریم را ارائه دهد. اما متی نسب‌نامۀ یوسف را ارائه داد و تأکید او بر والدین عیسی است. با این توصیف، از آن‌جا که مریم به هنگام باردار شدن باکره بود، متی یوسف را پدر عیسی نمی‌نامد، بلکه او را فقط به عنوان شوهر مریم معرفی می‌کند. به عبارت دیگر، عیسی پسر مریم بود و نه پسر یوسف.
بنابراین به علت گناه یهویاکین، رابطۀ او و پسرانش با خدا قطع شد. اما به معنای حذف عهد خدا با داود پادشاه نبود. لعنت خدا فقط محدود به یهویاکین و فرزندانش بود، اما این لعنت به عیسی منتقل نشد، زیرا همان‌طور که ذکر شد یوسف پدر طبیعی و واقعی مسیح نبود و مریم (مادر عیسی) هم طبق نسب نامۀ لوقا، از نسل یهویاکین (یکنیا) نبود.
از سوی دیگر، خدا لعنتی را که عارض یهویاکین و فرزندانش کرد، در دوران زروبابل متوقف نمود. خدا دربارۀ زروبابل (نوۀ یهویاکین / یکنیا) چنین فرمود: «در آن روز، ای زروبابل، پسر شالتیئیل، بندۀ من، تو مانند نگین انگشتر من خواهی بود، زیرا که من تو را برگزیده‌ام. این قول خداوند است” (حجی ۲۳:۲).
در روزگار باستان، از نگین انگشتر مانند امضاء استفاده می‌کردند. بر روی سند مقداری موم نرم می‌ریختند و نگین را بر آن می‌فشردند. با این آیه در کتاب حجی، خدا وعدۀ خود را مبنی بر ظهور مسیح موعود از سلسلۀ داود تضمین و تأیید کرد. زروبابل متفاوت از پدربزرگش بود و از خدا پیروی می‌کرد. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که لعنت، محدود به یهویاکین و فرزندانش بود، زیرا از گناهان خود توبه نکردند و از پیروی از خداوند امتناع ورزیدند.
با این دلایل درمی‌یابیم که مشکل اصلی نه از متن کلام خدا، بلکه از عدم درک صحیح مخالفان از کتاب مقدس است.
مطابق قوانین بین‌المللی کپی رایت تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات “دفاعیات مسیحی” محفوظ است. درج کامل مقالات “دفاعیات مسیحی” در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO