پاسخ به اسلام

وهابی گری (وهابیت) چیست؟

رای بدهید

وهابی گری (وهابیت) چیست؟

وهابیت شکلی متعصب و خشن از اسلام سنی است که در عربستان سعودی رواج دارد، اما در قطر و کشورهای اطراف نیز کمی نفوذ و تأثیر دارد. هدف این جنبش، پاک سازی اسلام از هر نوع ابداع و اعمالی غیر از تعالیم اصیل محمد است. کلمۀ وهابی از نام یک عالم مسلمان به نام محمد بن عبدالوهاب گرفته شده است، او در سال های 1703 تا 1791 در عربستان زندگی می کرد و این روش تعصبی را بنیان گذاشت. پیروان مشتاق وهاب را گاهی سلفی ها نیز می نامند (این کلمه از پیروی کردن گرفته شده است). هر جنبشی که هدفش تصفیۀ اسلام است، می تواند سلفی نامیده شود. وهابی به جنبش خاص تری اشاره می کند که در این جا توضیح می دهیم. به عنوان مثال، طالبان می توانند سلفی باشند اما وهابی نباشند. مسلمانانی که از عقاید وهابی پیروی می کنند الزاماً خود را وهابی نمی نامند؛ بلکه خود را فقط مسلمان می دانند. مسلمانانی که از عقاید وهابی پیروی نمی کنند دشمن یا کافر خوانده می شوند.

عبدالوهاب در شبه جزیرۀ عربستان زندگی می کرد و به دنبال پاک سازی اسلام از بسیاری از عقاید و اعمال رایجی بود که آن ها را بت پرستی می دانست؛ عقاید و اعمالی مانند تقدیس قدیسان و بسیاری از اعمال و رسوم شیعیان. او به مسلمانان گفت که باید به اصول اسلامی که در تفسیر دقیق قرآن یافت می شود باز گردند. محمد بن سعود با عبدالوهاب همراه شد تا قبایل مختلف شبه جزیرۀ عربستان را با هم متحد کند (تحت نام یکتاپرست). این اتحاد، در نهایت منجر به تشکیل پادشاهی عربستان سعودی و ارتباط نزدیک این کشور با وهابیت شد. بسیاری از عقاید و مفاهیم وهابیت در تشکیل قوانین و الگوهای اجتماعی عربستان به کار گرفته شده است.

تاریخ وهابیت اغلب همراه با اقدامات نظامی و درگیری های خشونت آمیز برای اعمال ایده آل های آن بوده است. عربستان سعودی با پیروی از فلسفۀ وهابی یکی از سرکوب گرترین کشورهای مسلمان دنیا است. حکومت عربستان سعودی با کمک های مالی از مساجد وهابی در کشورهای مسلمان و همچنین ایالت متحده به رواج وهابیت کمک می کند. کمیسیون یازده سپتامبر به این نتیجه رسید که ایده آل های وهابیت به رشد تروریسم کمک کرده است. پارلمان اروپا وهابیت را به عنوان منبع اصلی تروریسم جهانی می شناسد. گرچه عربستان سعودی و ایالت متحده هم پیمان هستند و ایالات متحده فروش سلاح به این کشور را تأیید می کند اما حمایت از وهابیت باعث تنش بین ایالات متحده و عربستان شده است. خانوادۀ سلطنتی عربستان سعودی اغلب اعمال تروریستی و خشونت را محکوم می کند اما به حمایت خود از گسترش وهابیت ادامه می دهد.

برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO