کتاب مقدس

آیا مطالب پولس رسول الهامی هستند (اول قرنتیان 7: 12 را مشاهده فرمایید)؟

5/5 - (2 امتیاز)

آیا مطالب پولس رسول الهامی هستند (اول قرنتیان 7: 12 را مشاهده فرمایید)؟

«اکنون می‌خواهم نكاتی را به عنوان توصيه بيان كنم كه گرچه مستقيماً از جانب خداوند نيستند، اما به نظر من بسيار مفيد می‌باشند. اگر يک مرد مسيحی، همسری غيرمسيحی دارد، و آن زن حاضر است با او زندگی كند، او نبايد زن خود را طلاق دهد.» (اول قرنتیان 7: 12)

اکثریت مسیحیان محافظه‌کار انجیلی (اونجلیکال) به آن چه الهام کلی کلام کتاب مقدس خوانده می شود، معتقد است، یعنی این که هر کلمه ای در کتاب مقدس به تنهایی از سوی خداوند “دمیده شده است”.

“در واقع تمام قسمت‌های كتاب مقدس را خدا وحی فرموده است. از اين جهت، برای ما بسيار مفيد می‌باشد، زيرا كارهای راست را به ما می‌آموزد، اعمال نادرست را مورد سرزنش قرار می‌دهد و اصلاح می‌كند، و ما را بسوی زندگی خداپسندانه هدايت می‌نمايد.” (دوم تیموتائوس 3: 16)

اگر منتقدین کتاب مقدس ادعا دارند که اول قرنتیان 7: 12 الهام خدا و وحی نبوده، بلکه نظر شخصی پولس بوده، چه آیات دیگری را می توانند از این حیث که نظر نویسندۀ بشری است و فرامین کاتب الهی نیست، زیر سؤال ببرند؟ این حملات دقیقا” بر قلب اقتدار کتاب مقدس وارد می شود.

این اولین رساله ای است که پولس برای یک گروه از مسیحیان ساکن در شهر قرنتس می نویسد، یک شهر بسیار فاسد. بخشی از این فساد به واسطۀ معبد آفرودیت گسترش یافته، که محل سکونت بیش از 1000 روسپی است که تجارتشان را به نمایندگی از خدایشان گسترش داده اند. در این شرایط بوده که پولس کلیسایی را در قرنتس بنا می کند. نتیجتا”، بسیاری از این جماعت از این سبک زندگی غیراخلاقی در قرنتس دست می کشند. این کلیسای قرنتس از فاسقان سابق، بت پرستان سابق، زناکاران سابق، همجنس‌بازان سابق، دزدان سابق ، و دائم الخمرهای سابق تشکیل شذه بود.

با این پس زمینه، وقتی پولس به فصل 7 از رسالۀ خود می رسد، او به سؤالی پاسخ می دهد که در این کلیسا در خصوص رابطۀ جنسی بین مرد و زن مطرح می شود. با توجه به جو اجتماعی حاکم بر قرنتس، قرنتیان فکر می کردند که این باید برای همگان چیز خوبی باشد که مجرد باقی بمانند. پولس موافق است که مجرد ماندن چیز خوبی است و حتی بیان می کند که آرزو دارد افراد بیشتری بتوانند مجرد بمانند آن چنان که او خود مجرد بوده. پولس به ازدواج تن نمی دهد. همۀ آن چه او انجام می دهد بیان مزایای آشکاری است که تجرد برای فرصت خدمت فراهم می سازد. هرچند، پولس ذکر می کند که تجرد یک هدیه از جانب خداوند است، و همه از این موهبت برخوردار نخواهند بود (فصل 7). برای آن ها که در حال حاضر متأهل هستند، پولس می گوید که همین طور بمانید، و در فصل 10 پولس می گوید “نه من، بلکه خداوند.” این بدان معناست که پولس به اهل قرنتس یک فرمان مستقیم از سوی عیسی می دهد. این فرمان از آموزه های عیسی در  کتاب مقدس می آید، مخصوصاً، متی 5: 32.

“اما من می‌گويم هر كه زن خود را بدون اين كه خيانتی از او ديده باشد، طلاق دهد و آن زن دوباره شوهر كند، آن مرد مقصر است زيرا باعث شده زنش زنا كند؛ و مردی نيز كه با اين زن ازدواج كرده، زناكار است.”

و بالآخره، در فصل 12، پولس به “ازدواج های اختلاطی” اشاره می کند_میان مسیحیان و غیرمسیحیان. با توجه به جو حاکم، مسیحیان ممکن بود از زن یا شوهر غیرایماندار خود جدا شوند، با این اندیشه که به نحوی با این کار خود را تطهیر نمایند. پولس به زن یا شوهر ایماندار می گوید که با شریک بی ایمان خود باقی بماند، با این توضیح که این توصیه از سوی او است نه عیسی. اما پولس این جا نظر شخص خود را توصیه نمی کند. آن چه او می گوید این است که عیسی هرگز این مبحث را مستقیماً در طول مدت خدمت خود مطرح نکرده است. اگر کتاب مقدس را جستجو نماییم، هیچ آموزه ای از عیسی نخواهیم دید که در آن به این موقعیت یک فرد ایماندار و ازدواجش با شریک بی ایمانش اشاره شده باشد. و عیسی تنها یک دلیل مشروع برای جدایی برمی شمرد (متی 5: 32، 19: 19)، که ازدواج با یک بی ایمان شامل آن نمی شود.

“اما من می‌گويم هر كه زن خود را بدون اين كه خيانتی از او ديده باشد، طلاق دهد و آن زن دوباره شوهر كند، آن مرد مقصر است زيرا باعث شده زنش زنا كند؛ و مردی نيز كه با اين زن ازدواج كرده، زناكار است.”

بنابر این بهترین پاسخ این است که پولس را به عنوان آورندۀ جدید مکاشفات در مورد مباحثی بپذیریم که عیسی به آن اشاره نکرده. این است علت آن که پولس می گوید، “من، نه خداوند.” به بیان دیگر، من، نه عیسی، به شما این فرمان را می دهم، هرچند این فرمان مبتنی بر اصول اعتقادی عیسی می باشد. هر چند که خدمت عیسی عظمت داشته، ولی او نمی توانسته همه چیز را در خصوص زندگی مسیحی شرح دهد. به این دلیل است که او به رسولان سفارش می کند که خدمت وی را پس از صعود او به آسمان ادامه دهند، و دلیل این که ما یک کتاب مقدس داریم که روح خدا در او دمیده شده همین است، “خدا به وسيلۀ كلامش ما را از هر جهت آماده و مجهز می‌سازد تا به همه نيكی نماييم.” (دوم تیموتائوس 3: 17). پولس در قبال مکاشفات بسیار جدید مسئول بوده، هرچند که تمامی آن مکاشفات از جانب روح القدس بوده است. در بسیاری از رسالاتش، پولس به ما “سِرّ یا رازی” را مکشوف می سازد. کلمۀ “راز” یک عبارت تخصصی است که برخی از حقایق مکشوف نشدۀ سابق را که هم اکنون کشف شده اند، در برمی گیرد، مانند این که کلیسا از یهودیان و غیریهودیان تشکیل شود (رومیان 11: 25) یا ربوده شدن (اول قرنتیان 15: 51-52). پولس به سادگی مکاشفات بیشتری را در مورد ازدواج به ما می دهد که عیسی به آن اشاره نکرده بود.

منبع برای مطالعه بیشتر: The Quest Study Bible

منبع مقاله: www.gotquestions.org

ترجمۀ: علیرضا مربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO