کتاب مقدس

وضع جهان در دورۀ عهدجدید (فصل اول): وضع سیاسی- جانشینان هرود

رای بدهید

وضع جهان در دورۀ عهدجدید

(فصل اول): وضع سیاسی

جانشینان هرود

طبق آخرین وصیت هرود، سلطنت به ارکلائوس سپرده شد، ارکلائوس برای این که مقام سلطنت خود را تأیید نماید، تصمیم گرفت در اولین فرصت به رُم برود ولی در یهودیه ناراحتی مردم از ظلمهای خاندان هرود به قدری شدید بود که ارکلائوس مصمم شد پیش از رفتن به رُم، وضع کشور خود را آرام سازد. در ایام عید فصح شورشی بر پا گردید که خاموشی آن فقط به وسیلۀ دخالت ارتش امکان‌پذیر شد.

ارکلائوس ادارۀ امور را به برادر خود فیلیپ سپرد و خودش به رُم رفت. آنتیپاس هم، که سومین برادر بود و طبق دومین وصیت هرود به جانشینی او انتخاب شده بود، به رُم رفت تا ادعای خود را ثابت نماید. قسمتی از حصار قدیمی اورشلیم که احتمالاً توسط هرود کبیر بنا شده بود. اگوستس، به علت اختلافاتی که در این مورد وجود داشت، در اولین جلسه تصمیمی نگرفت.

قبل از این که تصمیمی گرفته شود، در یهودیه دومین شورش آغاز گردید. سابینوس، یعنی نماینده‌ای که بعد از مرگ هرود توسط اگوستس به یهودیه فرستاده شده بود که تا زمان تعیین جانشین هرود کارها را سرپرستی نماید، اورشلیم را تصرف نماید و معبد را غارت کرد. در مقابل، شورشیان او را محاصره کردند و علت این که جان سالم بدر برد این بود که واروس فرماندار سوریه و سپاهیانش به کمک او شتافتند. یهودیان سفیرانی به رُم فرستادند و درخواست کردند که هیچ‌کس از خانوادۀ هرود به مقام سلطنت انتخاب نشود بلکه به آنها استقلال داخلی داده شود. فیلیپ هم به رُم رفت تا از ارکلائوس پشتیبانی نماید.

در دومین جلسه، اگوستس وصیت هرود را تأیید نمود. ارکلائوس فرماندار کل یهودیه و سامره و ادوم شد. آنتیپاس فرماندار جلیل و پیریه گردید. فیلیپ به فرمانداری بتانیه، تراکونیتیس واقع در شمال دریای جلیل در شرق اردن انتخاب شد.

ارکلائوس _ ۴ قبل از میلاد تا ۶ میلادی

ارکلائوس با گلافیرا دختر ارکلائوس پادشاه کپدوکیه ازدواج کرد. این زن قبلاً همسر اسکندر برادر ناتنی ارکلائوس بود و بعد از وفات اسکندر با پویا از اهالی موریتانیا ازدواج نموده بود. این ازدواج باعث گردید که نفرت یهودیان نسبت به ارکلائوس بیشتر شود زیرا برای ازدواج گلافیرا، همسر سابق خود را طلاق داده بود و علاوه بر آن این همسر جدید دارای فرزندانی از اسکندر بود.

ارکلائوس، مانند پدرش، در ایجاد کارهای عمومی کوشش فراوان کرد. فرمانروایی او برای مردم به قدری ناخوشایند بود که بعد از نه سال، نمایندگانی از طرف رهبران یهود و سامره به روم رفتند و از او شکایت کردند. اگوستس بعد از شنیدن این شکایتها، ارکلائوس را معزول نمود و او را در سال ۶ میلادی به وین در گُل تبعید کرد.

اشاره‌ای که در انجیل وجود دارد، اخلاق ارکلائوس را نشان می‌دهد. متی در موقع شرح مراجعت یوسف و مریم از مصر چنین می‌فرماید:

اما چون (یوسف) شنید که ارکلائوس به جای پدر خود هیرودیس بر یهودیه پادشاهی می‌کند، از رفتن بدان سمت ترسید و در خواب وحی یافته به نواحی جلیل برگشت (متی ۲۱:۲).

از قرار معلوم ارکلائوس نیز مانند پدرش نسبت به هر رقیب احتمالی حسادت می‌ورزید و شخص کینه‌توزی بود.

فیلیپ فرماندار _ ۴ قبل از میلاد تا ۳۴ میلادی

قسمت‌هایی که ادارأ آنها به فیلیپ سپرده شده بود شامل این نواحی بود: قسمت شمال شرقی فلسطین که از غرب به دریای جلیل محدود بود، نواحی شمالی رود اردن، دریاچأ مروم و کوهستان جنوب لبنان. از طرف شمال تا مرزهای ابیلین در نزدیکی دمشق و از طرف جنوب تا دکاپولیس ادامه داشت. اهالی این نواحی بیشتر سوریه‌ای و یونانی بودند و عدۀ یهودیان آنجا خیلی کمتر از تعداد یهودیان ساکن نواحی تحت فرمانروایی ارکلائوس بود.

فیلیپ در میان خانوادۀ هرود استثنائاً شخص خوبی بود. مانند سایر هرودها به ساختن بناها علاقه داشت ولی برعکس سایرین، با مردم رفتاری عادلانه داشت. قیصریه فیلپس که در اناجیل ذکر شده است (متی ۱۳:۱۶ و مرقس ۲۷:۸) در محل شهر قدیمی پانیاس در سرچشمه‌های رود اردن بنا شده و به اسم امپراطور نامگذاری گردیده بود. بیت صیدا یولیاس در طرف شمال غربی دریاچۀ جلیل یکی دیگر از شهرهای او بود.

فیلیپ با سالومه دختر هرودیا ازدواج کرد. یوسفوس همیشه از او به نیکی یاد می‌کند. وی در آرامش کامل در سال ۳۴ میلادی درگذشت. قسمت‌هایی که فیلیپ بر آنها فرمانروایی داشت، از نظر سیستم اداری دولت روم، جزئی از سوریه محسوب می‌شد تا این که در سال ۳۷ میلادی توسط گالیگولا به پسر برادرش اغریپاس اول داده شد.

در انجیل لوقا (۱:۳) فیلیپ به عنوان حاکم استان‌های ایتوریه و تراکونیتیس مذکور شده است. در سایر قسمت‌های عهدجدید اشاره‌ای به او وجود ندارد.

هرود انتیپاس _ ۴ قبل از میلاد تا ۳۹ میلادی

در عهد جدید در میان هرودها معروف‌تر از همه هرود انتیپاس فرماندار جلیل و پیریه بوده است. عیسی (در لوقا ۳۲:۱۳) او را «آن روباه» یا به طور دقیق‌تر «روباه ماده» می‌خواند. این اشاره بود که به موذیگری و حقه باز بودن او.

در طی چهل و سه سال فرمانروایی خود، پایتخت جدیدی به نام تیبریه در ساحل دریای جلیل بنا کرد. چون این شهر در محل یک گورستان قدیمی ساخته شده بود یهودیان متعصب حاضر نمی‌شدند در آنجا زندگی کنند و به همین دلیل مجبور شد عده‌ای را با زور در آنجا ساکن سازد. نوع حکومت آنها از روش یونانی اقتباس شده بود.

هرود انتیپاس، از نظر مذهب، یهودی بود. او طرفدار یهودیانی بود که با پیلاطس به علت بر پا کردن معابد کوچک بت‌پرستان در اورشلیم مخالفت می‌کردند و خودش در مراسم عید فصح که اورشلیم بر پا می‌گردید شرکت می‌کرد (لوقا ۷:۲۳).

در اناجیل مذکور گردیده است که هرود انتیپاس قاتل یوحنای تعمیددهنده بود و عیسی هم در حضور او محاکمه شد (لوقا ۷:۲۳-۱۲). همسر او هرودیا دختر برادر ناتنی وی اریستوبولوس بود. این زن قبلاً همسر برادر ناتنی دیگر او به نام هرود فیلیپ اول بود (متی ۳:۱۴ و مرقس ۱۷:۶ و لوقا ۱۹:۳) که نام او در اناجیل ذکر شده و نباید او را با فیلیپ فرماندار اشتباه کرد. وقتی انتیپاس به روم رفت، نزد هرود فیلیپ که در آنجا به عنوان یک رومی زندگی می‌کرد ساکن شد و شیفتأ هرودیا گردید. انتیپاس زن خود را که دختر ارتاس پادشاه عربستان بود فوراً طلاق داد. دختر ارتاس وقتی از این کار انتیپاس با خبر شد به نزد پدر گریخت و پدرش با انتیپاس وارد جنگ گردید.

هرود، هرودیا را به عقد خود در آورد و هرودیا همراه دخترش سالومه در تیبر به نزد او آمدند. شاید در همین موقع بود که هرود به قلعأ مکاروس در پیریه رفت تا کارهای یوحنای تعمیددهنده را از نزدیک مشاهده کند. با وجودی که هرود از قرار معلوم به گستاخی صمیمانۀ پیامبر خدا که او را برای کارهای زشتش توبیخ کرده بود احترام می‌گذاشت، هرودیا شدیداً خشمگین شد و بالاخره موفق شد موجبات قتل یوحنای تعمیددهنده را فراهم سازد. انتیپاس یا خیلی ضعیف بود و یا این که چندان توجهی به عدالت نداشت و به همین دلیل برای نجات جان شخصی که حقیقت را به او گفته بود کوششی به عمل نیاورد.

ازدواج با هرودیا بالاخره برای هرود به قیمت از دست دادن فرمانروائیش تمام شد. وقتی کالیگولا بعد از مرگ تیبریوس در سال ۳۷ میلادی به امپراطوری روم رسید یکی از اولین کارهایش این بود که اغریپاس اول، برادر هرودیا را به پادشاهی سرزمین‌هایی برگزید که قبلاً تحت فرمانروایی فیلیپ قرار داشتند. همین امر باعث شد که هرودیا، همسر خود را تشویق نماید که از کالیگولا درخواست کند که به او هم مقام سلطنت عطا کند. وقتی هرود به روم وارد شد و به حضور کالیگولا بار یافت، نمایندۀ اغریپاس به نام فورتوناتوس او را متهم ساخت که مذاکرات خیانت‌آمیزی بر علیه امپراطوری روم نموده است. کالیگولا فوراً هرود انتیپاس را توقیف و به لیون در گُل تبعید نمود و او در همان‌جا جان سپرد. اغریپاس فرمانروایی نواحی متعلق به رقیب خود را نیز به دست آورد.

برگرفته از کتاب معرفی عهدجدید (انتشارات حیات ابدی)

نوشتۀ مریل سی تنی

ترجمۀ ط. میکائیلیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO