خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحی

فصل اول اصول عیسی در روابط: هیچ چیز مهم تر از رابطه هایمان نیست!

1/5 - (1 امتیاز)

فصل اول اصول عیسی در روابط: هیچ چیز مهم تر از رابطه هایمان نیست!

رابطه ها در عین حال که دردآور هستند، عالی و بی نظیرند و همۀ ما بین این دو در حرکت هستیم. رابطه ها پر از عجایب و دردها با هم هستند. به عنوان کسی که به مدت سی و اندی سال شبانی کرده ام، وقتی در بارۀ دردهای ناشی از روابط فکر می کنم نمونه های بسیاری به فکر من خطور می کند:

  • زوجی که هر دو مایل به طلاق نیستند ولی هر دوی آن ها به این کار دست می زنند!
  • والدینی که با سرمایه گذاری تمام وقت و مال و دردسرها، نمی توانند فرزند خود را به خوبی درک کنند.
  • پسری که پدرش با وحشیانه ترین روش با او رفتار کرده و به او آسیب رسانده!
  • دختری که احساس خیانت در او آن قدر عمیق است که دیگر حاضر به اعتماد کردن به کسی نیست.

در عین حال وقتی به زیبایی و عجایب رابطه ها می اندیشم، به همان اندازه شگفت زده می شوم:

  • ازدواجی که هیچ کس فکر نمی کرد امکان درست شدن آن باشد اما به طرزی عالی شکوفا شد.
  • دوستی ها در یک گروه کوچک که پایۀ مستحکمی برای زندگی شده.
  • خانواده ای که وقتی فشارهای بیماری به آن ها حمله ور شد می توانستند از هم بپاشند، اما با این وجود به طرزی عالی همۀ آن ها دور هم جمع شدند و با یکدیگر در عشق و محبت ادامه دادند.

وقتی عیسی به زمین خاکی ما آمد، نشان داد که هم درد و هم اعجاز رابطه های تو را به خوبی درک می کند. او خودش هر دو را تجربه کرده بود. او آمده بود تا رابطه ای تازه با تو شروع کند یعنی رابطه ای که همۀ رابطه های دیگر را تحت الشعاع خود قرار می داد. عیسی آمد تا به تو راه تازۀ لذت بردن از ارتباط با خدا و دیگران را نشان دهد. در چهل روز آینده بر آن چه عیسی در رابطه هایش به آن ها عمل  کرد و به ما آموخت تمرکز می کنیم.

چطور شروع می کنیم؟

سفر خود را با تعلیم عیسی در بارۀ اولویت ها شروع می کنیم. حقیقتی که عیسی به ما آموخت این است که: هیچ چیز مهم تر از رابطه هایمان نیست. گاهی اوقات اموال ما برایمان ارزش بیشتری از مردم اطرافمان دارند.

وقتی می خواهیم چیزی را انتخاب کنیم، اهمیت اولویت ها را بیشتر درک  می کنیم. اگر واقعاً وقت کافی برای انجام دادن هر چیزی داشتیم، آن ها همه به راحتی می توانستند اولویت ما باشند. اما خبر بد این است که وقت کافی برای هر کاری نداریم و اگر قدرت کافی برای انجام دادن هر کار خوبی را داشتیم، در آن صورت انتخاب برای ما معنایی نمی داشت. اما متأسفانه نمی توانیم به هر کار خوبی که می خواهیم، دست بزنیم.

وقتی عیسی در بارۀ اولویت رابطه ها سخن گفت، روشن تر از این  نمی توانست به ما بگوید. او به ما آموخت که رابطه ها باید بالاترین ارزش را در زندگی ما داشته باشند و خوشبختانه او راه و روش بیشترین ارزش برای  آن  ها  قائل شدن را هم به ما یاد داد.

حقیقت را  تجربه کن

در طول این دوره مرتباً به تجربیاتی از زندگی عیسی خواهیم پرداخت. همان طور که قبلاً هم اشاره شد، عیسی کارشناس رابطه ها بوده. در مرقس 12: 28-34 این کارشناس رابطه ها، بر اولویت اساسیِ داشتن رابطه تأکید می ورزد. برای او رابطۀ ما با خدا و با یکدیگر ارزش والایی دارد. درس اول او در بارۀ رابطه این است: هیچ چیز مهم تر از رابطه هایمان نیست!

]یکی از  چیرهایی که به شدت  در روابط فیمابین عیسی با مردم مشاهده می کنیم این است که چگونه مردم علاقه داشتند از او سؤال کنند. جمعیت بزرگ با سؤال ها به او هجوم می آوردند، شاگردان مسیح، گه گاهی او را به کناری می کشیدند و از او سؤال می کردند و مخالفان او سعی داشتند تا او را با سؤال های مختلف به تله بینداند. آیا او از این که مخالفانش با سؤال هایشان برایش تله گذاشته اند تا مدعی او شوند، مطلع نبود؟ البته که انگیزه های آن ها را به خوبی می دانست اما با این  حال با صبر و بردباری به سؤال های آن ها گوش می سپرد و به یک یک آن ها پاسخ می داد. در  این روزها، سؤال ها به سرعت وحشتناکی به ما حمله ور می شوند. بعضی در بارۀ پرداختن مالیات ها سؤال دارند. گروه دیگر سؤالات زیادی در بارۀ زندگی زناشویی دارند. پاسخ های عیسی به این سؤال ها مثل همیشه، بی نظیر است و به دل مردم می نشیند. اما به نظر می رسد که گرایش ما به این است که به کسانی که علاقه مند هستند این پاسخ ها را ارائه دهیم. معلمی از میان جمعیت از عیسی سؤال صادقانه ای  می پرسد که: مهم ترین حکم از میان همۀ احکام شریعت چیست؟ در پاسخ عیسی به این سؤال، بیانیۀ بسیار مهمی در بارۀ روابط وجود دارد که باید بشنوید. در حالی که عیسی پاسخ می دهد، شکی باقی نمی گذارد که برای او روابط والاترین ارزش را دارند:

«مهم ترین حکم این است: خداوند خدای خود را به تمامی دل و به تمامی جان و به تمامی فکر و به تمام قوت خود محبت نما. دومین حکم  این است: همسایۀ خود را مانند خود محبت نما.» (بر اساس مرقس 12: 28-34).]  وقتی او این  دو حکم از تمام احکام شریعت را انتخاب کرد، در واقع به ما می گوید که او عمیقاً به اهمیت رابطه ها معتقد است. برای او رابطۀ ما با خدا و رابطۀ ما با دیگران حائز اهمیت بسیاری است. از ابتدا تا انتها، چیزی مهم تر از رابطه وجود ندارد. در همان ابتدا، خدا تو را برای رابطه آفرید. او تو را آفرید که با او و دیگران ارتباط برقرار کنی. اگر رابطه را از زندگی خود حذف کنی، هدف مرکزی خدا را برای آفریدن تو بر این سیاره، از دست می دهی و در پایان داستان هم هیچ چیز مثل رابطه ها جاودانی نیست. رابطۀ تو با خدا و دیگران در ابدیت ادامه می یابد! عیسی به خوبی می داند که حرکت مداوم ما از اعجاز رابطه هایمان تا دردهای ناشی از آن، دائماً وسوسه مان می کند تا آن را از فهرست اولویت خود به پایین بکشیم. اما وقتی سعی می کنیم برای چیزی که در درجۀ اول اهمیت قرار دارد، ارزش کمتری قائل شویم، تنها چیزی که نصیب ما می شود آشفتگی و تشویش و درماندگی بیشتر در زندگی است. شاید زندگی بدون داشتن هر رابطه ای، ساده تر به نظر بیاید و به من بگویی چه نیازی به روابط هست؟ و زندگی خود را با مشغول شدن با سرگرمی ها و وظایف روزانه  و تفریحات، به سطح پایینی سوق می دهی. اما بالآخره به این نتیجه می رسی که زندگی تو بی معنا و توخالی است. مسیری که به طرف عالی ترین زندگی و عالی ترین لذت ممکن حرکت می کند در قرار دادن اولویتی که عیسی آن را به ما یاد داد نهفته است: یعنی رابطه را در اولین جای فهرست اولویت هایمان قرار دهیم!

نکتۀ قابل تأمل: برای رابطه هایت بیشترین ارزش را قائل شو

آیۀ به یاد ماندنی: مرقس 12: 29-31

از خود بپرس: آیا از عیسی پرسیده ام که چیزی که الآن مشغول آن هستم، مهمترین چیز است یا خیر؟

فصل آینده: جذابیت چیزهای کم ارزش تر

نوشتۀ تام هولادِی

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO