سؤالات کاربران

هدف مسيح از خشك كردن درخت انجير چيست؟ متی باب ٢١

رای بدهید

در پاسخ به سؤال شما کپی مقاله ای که در این رابطه در وب سایت پرپاسخ موجود است، در زیر ارسال می شود:

چرا عیسی مسیح درخت انجیر را نفرین کرد؟ در حالی که فصل میوه آوردنش نرسیده بود.

«بامدادان‌ چون‌ به‌ شهر مراجعت‌ می‌کرد، گرسنه‌ شد. و در کنارۀ راه‌ یک‌ درخت‌ انجیردیده‌، نزد آن‌ آمد و جز برگ‌ بر آن‌ هیچ‌ نیافت‌. پس‌ آن‌ را گفت‌: از این‌ به‌ بعد میوه‌ تا به‌ ابد بر تو نشود. که‌ در ساعت‌ درخت‌ انجیر خشکید. چون‌ شاگردانش‌ این‌ را دیدند، متعجب‌ شده‌، گفتند: چه‌ بسیار زود درخت‌ انجیر خشک‌ شده‌ است‌! عیسی‌ در جواب‌ ایشان‌ گفت‌: هرآینه‌ به‌ شما می‌گویم‌ اگر ایمان‌ می‌داشتید و شک‌ نمی‌نمودید، نه‌ همین‌ را که‌ به‌ درخت‌ انجیر شد می‌کردید، بلکه‌ هر گاه‌ بدین‌ کوه‌ می‌گفتی  “منتقل‌ شده‌ به‌ دریا افکنده‌ شو” چنین‌ می‌شد.  و هر آنچه‌ با ایمان‌ به‌ دعا طلب‌ کنید، خواهید یافت.» (انجیل متی 21: 18–22)

«بامدادان‌ چون‌ از بیت‌ عنیا بیرون‌ می‌آمدند، گرسنه‌ شد. ناگاه‌ درخت‌ انجیری‌ که‌ برگ‌ داشت‌ از دور دیده‌، آمد تا شاید چیزی‌ بر آن‌ بیابد. اما چون‌ نزد آن‌ رسید، جز برگ‌ بر آن‌ هیچ‌ نیافت‌ زیرا که‌ موسم‌ انجیر نرسیده‌ بود. پس‌ عیسی‌ توجه‌ نموده‌، بدان‌ فرمود: از این‌ پس‌ تا به‌ ابد، هیچ‌کس‌ از تو میوه‌ نخواهد خورد. و شاگردانش‌ شنیدند…

صبحگاهان‌، در اثنای‌ راه‌، درخت‌ انجیر را از ریشه‌ خشک‌ یافتند. پطرس‌ به‌خاطر آورده‌، وی‌ را گفت‌: ای‌ استاد، اینک‌ درخت‌ انجیری‌ که‌ نفرینش‌ کردی‌ خشک‌ شده‌. عیسی‌ در جواب‌ ایشان‌ گفت‌: به‌ خدا ایمان‌ آورید، زیرا که‌ هرآینه‌ به‌ شما می‌گویم‌ هر که‌ بدین‌ کوه‌ گوید منتقل‌ شده‌، به‌ دریا افکنده‌ شو و در دل‌ خود شک نداشته‌ باشد بلکه‌ یقین‌ دارد که‌ آنچه‌ گوید می‌شود، هرآینه‌ هر آنچه‌ گوید بدو عطا شود.» (انجیل مرقس 11: 12–14و 20–23)

‌ما دراین واقعه مواجه ایم با:

1. عیسی مسیح

2. شاگردان

3. درخت انجیر

کلام خدا شناخت روشنی از عیسی مسیح و شاگردانش به ما می دهد. اما برای درک صحیح از چرایی عمل عیسی مسیح باید با “درخت انجیر” نیز بیشتر آشنا شویم.

  • درخت انجیر

درخت انجير از گياهان خزان دار نيمه گرمسيری است كه زمستانهای ملايم همراه با بارندگي های پراكنده و تابستان های گرم را ترجيح می دهد. ويژگی خاص درخت انجير، مقاومت آن در مقابل عوامل نامساعد محيطی و مخصوصاً شوری خاك است؛ كه باعث شده اين درخت با ارزش به طيف وسيعی از شرايط آب و هوایی و خاكی سازگار باشد. درخت انجير تا سيصدسال عمر نموده و تا ارتفاع پانزده متری نیز رشد ونمو می كند.

درخت انجیر قادر است گرمای زیاد و خشکی هوا را تحمل کند. حتی به گرمای نسبتاً زیاد تابستانی علاقه مند است. اما با رطوبت زیاد هوا به سختی کنار می آید. از آنجایی که درخت انجیر در مقابل کم آبی مقاوم است درمناطق کم آب و خشک زیادتر کاشته می شود.

قسمتی که به اسم میوۀ انجیر معروف است و مورد تغذیۀ انسان نیز قرار می گیرد درحقیقت میوه نیست، بلکه  زائدۀ میان تهی است که گُلهای انجیر به تعداد زیاد در داخل آن قرار گرفته و مواد قندی در این زائده جمع می شوند.

برداشت انجیر آبی (باغات) از نیمۀ تیر تا اواخر مرداد و انجیر دِیم (کوهی یا وحشی) از نیمۀ مرداد تا اواخر شهریور ادامه دارد.

اما درخت انجیر ذکر شده:

الف) با این توضیح اجمالی در می یابیم که درخت انجیر به خاطر توانایی سازگاری شگفت انگیزش با محیط، قادربه ثمردهی درشرایط دشوار نیز می باشد. اما درهر دو روایت از این واقعه به درخت انجیری اشاره می شود که بر آن به جز برگ دیده نمی شد. شرایط محیطی و جوّی نمی توانسته عامل ناباروری درخت باشد، زیرا درخت انجیر برگ داشته است.

ب) لازم به یادآوری است که زایدۀ میان تهی درخت انجیر که حاوی گُل و شیرۀ آن می باشد، در فصل بهار و همزمان با رویش برگها، رویش کرده و از میانۀ تیرماه آمادۀ چیدن است. در بعضی موارد نیز این زائده حتی قبل از رویش برگ انجیر رویش می نماید.

ج) با شروع فصل بهار و رویش برگ، بنابر قاعده، این درخت انجیر نیز باید زائده هایی (میوۀ انجیر) را با نوید ثمردهی در خود می داشت که در موسم آن قابل چیدن و خوردن باشد. با وجود فراهم بودن شرایط  وتوانائی ها، آن چه تأسف برانگیز است، بی ثمر بودن آن درخت بوده است.

د) معمولاً بر شاخه و یا در پای درخت انجیرِ دِیم (کوهی یا وحشی) انجیرهای خشک شدۀ فصل قبل به خاطر وجود هوای معتدل آن مناطق، دیده می شود، که خود استنادی بر میوه دهی درخت می باشد.

ناگاه‌ درخت‌ انجیری‌ که‌ برگ‌ داشت‌ از دور دیده‌، آمد تا شاید چیزی‌ بر آن‌ بیابد.

  • شاگردان

بر خلاف قضاوت اولیۀ ما از عمل عیسی مسیح، هیچ اعتراضی مبنی بر “اقدام غیر منصفانۀ” عیسی مسیح از طرف شاگردان دیده نمی شود. بلکه آنها به خاطر قدرت و سرعت در اجابت دعای عیسی متعجب گشته اند.

«چون‌ شاگردانش‌ این‌ را دیدند، متعجب‌ شده‌، گفتند: چه‌ بسیار زود درخت‌ انجیر خشک‌ شده‌ است!»

توضیح اینکه: میوۀ انجیر (تازه و خشک آن) به خاطر فراوانی و سهل الوصول بودن آن، بخش باارزشی ازمنابع غذایی مردم آن مناطق بوده و آشنایی شاگردان با ویژگی های درخت انجیر، علت فهم اقدام عیسی مسیح می باشد.

  • عیسی مسیح

الف) در انجیل متی باب سوم و آیۀ دهم آمده است که: «والحال تیشه بر ریشۀ درختان نهاده شده است، پس هر درختی که ثمرۀ نیکو نیاورد، بریده و در آتش افکنده شود.»

همچنین در انجیل یوحنا باب پانزده آیۀ شش: «اگر کسی در من نماند، مثل شاخه بیرون انداخته می شود و می خشکد و آنها را جمع کرده، در آتش می اندازد و سوخته می شود.»

ب )  درهر دو روایت از درخت انجیر درباب های اشاره شده در اناجیل متی و مرقس، واقعۀ پاکسازی معبد توسط عیسی نیز ذکر شده است. در کنار هم قرار گرفتن این دو واقعه در یک باب، اشاره ای به خادمین معبد است که از دور، بزرگ و پُرابهت دیده می شدند اما بی ثمر در زندگی مؤمنین. همچون درخت انجیر بی ثمری که عیسی مسیح با آن روبرو شد.

آنچه برای خداوند حائز اهمیت است، نه شکوه و جلال آئین ها و مراسم عبادی ما، بلکه  ثمرۀ زندگی مان در زندگی دیگران است. باید چون نمک طعم دهنده و مانع فساد در زندگی سایرین باشیم. خداوند می خواهد مؤثر و ثمرده باشیم.

این تذکر خداوند، امروزه نیز برای خادمین عهد جدید صادق است.

نویسنده: کشیش م. مدبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO