خانوادۀ مسیحی

نکات غیرمنتظره‌ای که کتاب‌مقدس دربارۀ نقش زنان در رابطۀ زناشویی به ما می‌آموزد

5/5 - (1 امتیاز)

نکات غیرمنتظره‌ای که کتاب‌مقدس دربارۀ نقش زنان در رابطۀ زناشویی به ما می‌آموزد

تعلیمات با ارزشی در کتاب‌مقدس دربارۀ ازدواج و روابط زناشویی وجود دارند که به شرح آنها در زیر می‌پردازیم.
خدا راجع به یک همسر خوب چه می‌گوید؟
در زیر به بعضی از نمونه‌هایی که امروزه نیز کاربرد دارند می‌پردازیم:

افسسیان ۳۳:۵ می‌فرماید: «شوهر باید همسر خود را دوست بدارد و زن باید با اطاعت کردن از شوهر خود به او احترام بگذارد.»

آیۀ فوق‌الذکر به ما یادآور می‌شود که خدا به این واقعیت اهمیت می‌دهد که شوهران نیاز به حرمت همسرانشان دارند تا بتوانند بهتر و بیشتر همسران خود را محبت کنند. مسئله این نیست که ما نباید شوهران خود را دوست بداریم یا اینکه شوهران نباید به ما احترام کافی بگذارند. تصورکنید که در یک مهمانی هستید و متوجه بی‌مهری یک شوهر نسبت به همسرش می‌شوید و یا زنی در انظارعموم به شوهرش بی‌احترامی کند. واقعاً آیا دیدن چنین رفتارهایی، ناپسند، ناخوشایند وناراحت‌کننده نیستند؟ دیدن چنین صحنه‌هایی مرا بسیار مأیوس و سرخورده کرده است. کتاب مقدس به ما می‌آموزد که اولین گناه در باغ عدن توسط حوا صورت گرفت: حوا تصمیمی را گرفت که باید شوهرش آن را به عهده می‌گرفت و با سلب این مسئولیت از آدم، در نظر داشت خودش زمام امور را به‌دست گرفته و شوهر خود(آدم) را کنترل کند. مشکل آدم هم منفعل بودن و نوعی بی‌قیدی و بی‌غیرتی بود. چون در مورد مسئولیتی که خدا به او محوّل کرده بود غفلت کرد. خدا از ما انتظار دارد که برخلاف طبیعت گناه‌آلود خود عمل کرده و از کنترل کردن شوهران خود دست برداریم. کار ما فرمانروایی برآنها نیست. ایرادگیری مکرر هم کار درستی نیست. برعکس باید به تصمیمات آنها به عنوان رهبران خانواده احترام بگذاریم. هر عقیده‌ای که دربارۀ نقش زن و شوهر در کانون خانواده دارید، دستورالعمل کتاب مقدسی به‌روشنی به ما می‌آموزد که بدون یاری و قدرت روح‌القدس چه در مورد محبت کردن و چه احترام متقابل نسبت به یکدیگر، ناتوان خواهیم بود.

عبرانیان ۴:۱۳ می‌فرماید: «زناشویی باید در نظر همگان محترم باشد و بسترش پاک نگاه داشته شود، زیرا خدا بی‌عفتان و زناکاران را مجازات خواهد کرد.»

خدا به ما می‌آموزد که بایستی به پیمان ازدواج اهمیت شایانی بدهیم و آن را پاک نگاه داریم. همسر این مسئولیت را دارد که خود را پاک نگاه دارد و برای شوهرش احترام لازم را داشته باشد. زنان باید از هرگونه ناپاکی در آنچه می‌بینند، می‌شنوند، می‌پوشند و عمل می‌کنند، دوری گزینند. روش زندگی زنان باید مقدس باشد و نسبت به شوهران با احترام رفتار کنند. زنان خوانده شده‌اند که مقدس باشند و شوهران خود را در سخنان و روش زندگی‌شان حرمت نهند. تقدّس فراتر از مسائل جنسی است؛ و به تمام زندگی ما مربوط است. اشتیاق یک زن در زندگی زناشویی باید احترام گذاشتن و تاج فخر شوهر بودن باشد. این موضوع، ما را به آیۀ بعدی رهنمون می‌کند که در امثال سلیمان یافت می‌شود:

امثال سلیمان ۴:۱۲ می‌فرماید: «زن شایسته، تاجِ سرِ شوهر است، اما زنی که شرمساری به بار آورد، همچون پوسیدگی است در استخوانهایش.»

شخصیتِ نیکِ زنان، تاجِ سرِ شوهرانشان است. وقتی در بارۀ یک شخصیت درباری که تاجی به سر دارد فکر می‌کنم، فوری به فکر نمادی از احترام و اطمینان خاطر می‌افتم. ما به عنوان زنان خوانده شده‌ایم که چنان زندگی کنیم و به مردان خود احترام بگذاریم که آنها را کمک کنیم تا به هویت و امنیتی که در مسیح دارند، افتخار کنند. یعنی در طرز صحبت ما در بارۀ آنها در غیابشان و در بستر ازدواج هنگام روابط جنسی و نیز در مسائل مالی خود با احترام رفتار می‌کنیم.

امثال سلیمان ۲۲:۱۸ می‌فرماید: «مردی که همسری بیابد، چیز نیکو یافته و خشنودی خداوند را به دست آورده است.»

یافتن یک همسر امری نیکوست و خداوند از آن خشنود می‌شود. اگر یک زن هستی، این را بدان که هدیه‌ای بی‌نظیر برای شوهر خود هستی. منظور این نیست که تو یکی دیگر از دارایی‌های او هستی، بلکه تو گنجی مبارک از جانب خدا برای او هستی. این را بدان که به عنوان یک زن برای شوهر مختصّ خودت به چنین خدمتی راه یافته‌ای تا مشوّق و حامی او در زندگی باشی. خدا می‌دانست که شوهرت به یاری تو و تو به یاری شوهرت می‌توانید ثمرات بی‌نظیری برای پادشاهی او به بار آورید. همان‌گونه که خدا می‌دانست که شایسته نیست مرد تنها باشد، او به شوهر تو این افتخار را داده که تو همسرش باشی و مقام تو بسیار باارزش است (پیدایش ۱۸:۲).

امثال سلیمان ۲۴:۲۵ می‌فرماید: «سکونت در کُنج بام، بِه از زندگی زیر یک سقف با زن ستیزه جو.»

این آیۀ کتاب‌مقدس به زنان هشدار می‌دهد که همسران ستیزه‌جو نباشند. اهمیت زیادی دارد که به توانایی‌های شوهر خود باور داشته باشیم و هر روزه امثال سلیمان ۱:۱۵ را تمرین کنیم تا با ملایمت سخن بگوییم و مطابق رسالۀ یعقوب ۱۹:۱-۲۰ در خشم آهسته باشیم! هیچ‌کس دوست ندارد که برای شوهر خود زنی غُرغُرو باشد، اما اگر مواظب نباشیم، به راحتی می‌توانیم به افراد پرتوقع و منفی تبدیل شویم. خدا ما را تشویق می‌کند که مهربان باشیم و این را به خاطر بسپاریم که زنان و شوهران با یکدیگر یک تیم هستند و نه دشمن هم!

متی ۶:۱۹ می‌فرماید: «پس دیگر دو نیستند بلکه یک تن می‌باشند. پس آنچه را خدا پیوست، انسان جدا نسازد.»

زن و شوهر یک تن هستند. این تنها در حیطۀ فیزیکی صادق نیست بلکه در تمامیت آنچه هستید. تو و شوهرت یک هستید. این به آن معناست که با یکدیگر متحمّل بارها می‌شوید و برای موفقیت‌های یکدیگر با هم جشن می‌گیرید. هیچ چیز نمی‌تواند تو را تا این حدّ خوشحال کند که برای شوهرت دعا کرده باشی و شاهد عمل خدا در زندگی او باشی. آدم و حوا در اتّحادی کامل در باغ عدن زندگی می‌کردند. با وجود این‌که در دنیای ما گناه وجود دارد، خدا به ما برکت یکی بودن با شوهرانمان را بخشیده است. هیچ رابطه‌ای در تمام زمین شبیه رابطۀ میان زن و شوهر نیست و زنان و شوهران می‌توانند از برکت این اتحاد و یگانگی لذت ببرند.

تعریف کتاب مقدس از همسر چه تفاوتی با آنچه سیستم فاسد دنیا به ما القاء می‌کند، دارد؟

دنیا همسر بودن را بسته به فرهنگ‌ها به روش‌های مختلف به تصویر می‌کشد. در بعضی نقاط دنیا زن فقط به منظور تماشا است اما کسی گوش شنوا برای آنان ندارد. کتاب مقدس به‌صراحت برای زن ارزش بسیاری قائل است و کلام خدا برای آنان ارج و قرب قائل شده است. مردان شهوت‌ران در کتاب مقدس اقدام به داشتن چندین زن کردند (تعدد زوجات) و با آنان همچون ابزاری برای ارضای هوس‌های جنسی خود رفتار کردند. اما خدا از چنین رفتاری خشنود نبود و آن را پشتیبانی نمی‌کرد. کتاب مقدس به‌وضوح در بارۀ این‌که هر مرد باید دارای یک زن باشد، سخن گفته است.

از سوی دیگر سیستم فاسد دنیای کنونی به ما چنین القاء می‌کند که زنان باید از شوهران خود سوءاستفاده کرده و آنان را کنترل کنند. این نیز خطایی دیگر است. همسری که مطابق کتاب مقدس رفتار می‌کند، به شوهر خود احترام می‌گذارد و از او حمایت می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که اگر شوهر یک زن روزی از او بخواهد که گناهی را مرتکب شود، او می‌بایست خدا را بیشتر از شوهر خود اطاعت کند.

مسیح عشق اول ما است و نهایتاً نسبت به او مسئول هستیم. همسری که مطابق کتاب مقدس عمل می‌کند، مسیح را در رابطۀ زناشویی خود در اولویت قرار می‌دهد. یعنی شوهر این زن بعد از عیسی، در اولویت دوم قرار دارد. زیبایی این امر در این است که وقتی مسیح والاترین عشق ما است، محبت ما نسبت به دیگران غنی‌تر و پرثمرتر است چون از منبع اصلی عشق و محبت لبریز شده‌ایم.

برخی محققان به ما یادآور می‌شوند که دنیا به ما چنین می‌قبولاند که:« اگر زوجی با هم سازگار ‏نیستند یا از هم رضایت ندارند، دیگر به هم تعلق ندارند.» اما خدا ازدواج را بسیار جدی می‌گیرد و وقتی ‏زن و مرد در پیشگاه خدا با یکدیگر عهد و پیمان می‌بندند و ازدواج می‌کنند، طرفین به هم تعلق دارند. عشق فراتر ‏از یک احساس است. عشق یک انتخاب است و عشق از جانب خداست. ما در طول زندگی‌ خود دائم ‏در حال تغییر هستیم، اما پیمان‌ ما در ازدواج تا پایان عمر استوار و پابرجاست. این مشاورین همچنین ادعا می‌کنند که شانس موفقیت در ازدواج ۵۰/۵۰  است. اما در یک ازدواج مسیحی، بدون توجه به آنچه طرف مقابل ارائه می‌دهد، ‏دیدگاه الهی برای موفقیت در ازدواج ۱۰۰ درصد است. عشق مسیح فداکارانه ‏است. نقش ما به عنوان زن و شوهر این است که هر روز ۱۰۰ درصد به یاری روح‌القدس به یکدیگر عشق بورزیم. ‏‏(لطفاً سوءتفاهم نشود: این به معنای حمایت کتاب مقدس از هر نوع سوء‌استفاده‌ای نیست. اگر در چنین شرایطی قرار دارید، لطفاً درخواست کمک فوری بکنید).‏

ویژگی‌های همسری که مطابق کتاب مقدس زندگی می‌کند

دکتر جان بارنت ویژگی‌های یک همسر خداترس را  چنین برمی‌شمارد که شامل حجب و حیا و عفّت در انتخاب لباس، قداست در ‏سبک زندگی، صداقت در کلام و نیّت، ملایمت و شنوندۀ خوب بودن، مراقبت از خانه، خدمت ‏به دیگران، قابل اعتماد بودن، سخت‌کوش بودن و خردمند بودن است.
صادقانه بگویم که یک همسر از چشم‌انداز کتاب مقدسی، یک زن مورد علاقۀ خدا است. ما فقط با کمک روح ‏القدس هر روز می‌توانیم همسرانی خداترس باشیم. داشتن رابطه با کسی که منبع خداترسی است، به ما این توان را می‌بخشد که خداترس باشیم. وقتی زنی به وسیلۀ روح خدا زندگی می‌کند، میوۀ روح را نیز ظاهر می‌سازد. زنی که به خاطر محبت مسیح در کمال خود رفتار می‌کند، همه چیز برای ارائه به شوهرش خواهد ‏داشت، زیرا از روح خدا پر شده است.‏

چند نمونۀ بارز از همسران کتابمقدسی:

کتاب مقدس پر از زنانی است که همسرانی نمونه بودند. برخی از نمونه‌های خاص که به سرعت به فکر ما خطور می‌کنند عبارتند از:

رِبِکا (پیدایش فصل ۲۴)
روت (روت فصل ۴)
اِستِر (استر فصل ۴)
پریسکیلا (رومیان ۳:۱۶-۴)
مریم (لوقا فصل ۱)

اول از همه این‌که این زنان همگی وقف خدا بودند و به خاطر همین وفاداری نسبت به خدا، به شوهرانشان نیز عشق می‌ورزیدند. هر کدام از آنان به شیوه‌ای منحصر به فرد از عطای خاصی بهره‌مند بودند و خواندگی ویژه‌ای در زندگی خود داشتند. ما نیز باید این را به خاطر داشته باشیم که برای هدفی در کنار شوهران خود قرار گرفته‌ایم و خدمت ما با یکدیگر تهدیدی زیبا در برابر دشمن ما به شمار می‌آید. تسلیم بودن ما به خداوند حائز اهمیت بسیاری است. باید از او بخواهیم که ما را لبریز کند تا همسرانی باشیم که مسیح را برای شوهران خود و تمام آنانی که شاهدان روابط زناشویی ما هستند، زندگی کنیم. روابط زناشویی، سکوهایی برای اعلان پیام خوش انجیل هستند.

نوشتۀ خانم اِما دانزِی- ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳
مترجم: کشیش ورژ باباخانیان

مطالبی چند در بارۀ نویسندۀ این مقاله:
مأموریت دانزِی در زندگی از افسسیان ۳: ۲۰-۲۱ الهام می‌گیرد. یعنی الهام بخشیدن به زنان جوان برای استقبال از امور خارق‌العاده. یکی از علایق بزرگ او سفر با خداوند در صفحه به صفحۀ کتاب مقدس است. او دو سال قبل با دریو ازدواج کرده و مادر کودک نوزاد خود گراهام است. دریو و اِما با خدمات آپستیت سی آر یو (Upstate CRU college ministry) در کارولینای جنوبی در حال خدمت هستند. اِما نویسنده‌ای مشتاق برای شبکه سالیم (Salem) است و مقالاتی در بارۀ کتاب مقدس، سؤالات زندگی و سبک زندگی مسیحی به رشتۀ تحریر در آورده است. مقالۀ او در بارۀ ازدواج میان‌نژادی پربازدیدترین مقالۀ وبسایت کراس‌واک (Crosswalk) در سال ۲۰۲۱ بوده است. تمام جلال از آن خداست! او افتخار میزبانی پادکستی را داشته که در آن به مطالب متعددی پاسخگو بوده است که در آنها به بررسی نقش‌های بسیاری که زنان در خدمت به یک خدای مشترک دارند، پرداخته است. اخیراً اِما اولین کتاب مطالعۀ کتاب مقدس خود را منتشر ساخته است.
اِما همچنین از خواندن و نوشتن سرودها، کلاس‌های تناسب اندام، آشپزی خوراکی‌های جدید، نمایش‌های طراحی خانه و نوشیدن چای لذت می‌برد. اِما دو آلبوم کوتاه سرودهای پرستشی ضبط کرده، خدمات کنفرانس مبشرین زن را تأسیس و رهبری کرده و در تدریس موسیقی برای کودکان خدمت کرده است. اِما همچنین افتخار سخنرانی ملی در خدمات بشارتی موکتی در هندوستان را داشته. این خدمات بیش از ۱۲۰ سال است که برای بازگرداندن زندگی‌های از هم پاشیده در هندوستان خدمت می‌کند.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله‌های او را از طریق بلاگ emmadanzey.wordpress.com دنبال کنید و ویدیوهای مطالعۀ کتاب مقدس ایشان را در Instagram@Emmadanzey مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO