کتاب مقدس

نظری بر عهد جدید (فصل پنجم): نام و محتوای عهدجدید

رای بدهید

نظری بر عهد جدید

(فصل پنجم): نام و محتوای عهدجدید

نام

نام «عهد جدید»، که برای دومین قسمت کتاب مقدس انتخاب شده در اصل یونانی به معنی «آخرین وصیت یا عهد و پیمان است» ولی دارای معانی دیگر نیز است. معنی دقیق‌تر آن عبارت بود از تصمیم و عمل یک طرف که طرف دوم بدون این که اجازۀ تغییری در آن داشته باشد می‌توانست آن را یا رد کند و یا قبول، ولی وقتی مورد قبول واقع می‌شد هر دو طرف را ملزم می‌ساخت که شرایط آن را اجرا نمایند. برای رسانیدن این معنی از کلمۀ وصیت یا عهد استفاده شده است.

در بعضی از زبانها لغت «عهد» نیز به کار برده شده است که بیشتر معنی موافقتنامه را دارد و از این نظر دارای مفهومی وسیع‌تر از «قول دادن» است زیرا قول دادن فقط طرف اول را متعهد می‌سازد، در حالی که «عهد» به هر دو طرف مربوط می گردد. در این مورد لغت دیگری که به معنی اولیه شباهت دارد «قرارداد» است. لغت عهد که در خروج ۱:۲۴-۸ به کار برده شده است دارای همین معنی است و مربوط است به قبول شریعت توسط قوم اسرائیل در کوه سینا. چون مترجم یونانی عهد عتیق در ترجمۀ آیات فوق‌الذکر در مقابل لغت عهد عبری از لغت دیاتکه یونانی استفاده کرده است، معلوم می‌شود که لغت دیاتکه گاهی دارای این معنی بوده و این موضوع از لوقا ۱۴:۲۳-۲۰ تأیید می‌شود که در آن عهد قدیم مذکور در خروج ۱:۲۴-۸ با عهد جدید که به وسیلۀ مسیح در شام آخر با شاگردانش منعقد گردید مقایسه شده است.

مفهوم کلی این لغت یونانی باید در هر دو مورد یکی باشد زیرا مقایسه بین قدیم و جدید همین را نشان می‌دهد. با توجه به مراتب فوق، عهد جدید عبارت است از ثبت برقراری و خصوصیات رابطۀ جدید خدا با انسان به وسیلۀ مسیح. خدا شرایط را تعیین فرموده است و انسان می‌تواند آن را قبول و رد کند ولی نمی‌تواند تغییر دهد. وقتی انسان آن را پذیرفت هم انسان و هم خدا مجبور به انجام آن هستند. پیمان قدیم مربوط بود به مکاشفۀ قدوسیت الاهی بر اساس معیار عدالت شریعت و کسانی که آن را می‌پذیرفتند مؤظف بودند که جداً آن را اجرا نمایند. پیمان و عهد جدید مربوط می‌شود به مکاشفۀ قدوسیت الاهی در پسر کاملاً عادل خدا که به کسانی که این مکاشفه را می‌پذیرند به وسیلۀ عادل ساختن آنها قدرت می‌دهد که پسران خدا شوند (یوحنا ۱۲:۱).

محتوای عهد جدید

محتوای عهد جدید عبارت است از مکاشفۀ این عهد یا پیمان عهد جدید از طریق کلمات ثبت شدۀ عیسی مسیح و پیروان وی. عهد جدید شامل بیست و هفت قسمت متمایز است که به وسیلۀ نُه نویسنده نوشته شده است و اگر پولس رسول را نویسندۀ رساله به عبرانیان بدانیم، تعداد نویسندگان عهد جدید هشت نفر خواهد بود. این مدارک در طول تقریباً کمی بیشتر از نیم قرن، یعنی از حدود ۴۵ میلادی تا حدود ۱۰۰ میلادی، به رشتۀ تحریر در آمده‌اند. اشارات تاریخی آنها مربوط به تمام قرن اول می‌گردد و طرز فکر و زمینۀ فرهنگی آنها تا قرون چهارم و پنجم قبل از میلاد به عقب می‌رود.

محتوای عهد جدید را می‌توان به سه طریق طبقه بندی کرد: از نظر نوع نوشته، از نظر نویسندگان، از نظر دورۀ تاریخی.

برگرفته از کتاب معرفی عهدجدید (انتشارات حیات ابدی)

نوشتۀ مریل سی تنی

ترجمۀ ط. میکائیلیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO