کتاب مقدس

مهم ترین زبانهای رایج در امپراطوری روم در دوران عهدجدید کدام بودند؟

4.3/5 - (3 امتیاز)

مهمترین زبانهای امپراطوری روم عبارت بودند از لاتین، یونانی، آرامی و عبری. لاتین زبان حقوقی و ادبیات روم بود. به عنوان زبان متداول غالباً در قسمت غربی امپراطوری مخصوصاً آفریقای شمالی، اسپانیا، فرانسه و بریتانیا و همچنین در خود ایتالیا به کار برده می شد. زبان فاتحین بود و تابعان آنرا می آموختند و به آسانی به کار می بردند. یونانی زبان فرهنگی امپراطوری بود و تمام تحصیل کرده ها با آن آشنایی داشتند و زبان متداول غالب مردمی بود که در قسمت شرقی امپراطوری روم می زیستند. حتی در فلسطین زبان یونانی متداول بود و احتمالاً عیسی و شاگردانش وقتی با غیریهودیان کار داشتند از آن زبان استفاده می کردند. آرامی مهمترین زبان در خاور نزدیک بود. پولس با اهالی اورشلیم به زبان آرامی سخن گفت (اعمال 22: 2). بعضی از نقل قولهایی که از عیسی وجود دارد نشان می دهد که او از این زبان استفاده کرده است (یوحنا 1: 42، مرقس 7: 34، متی 27: 46). تأثیر آرامی در بعضی از اصطلاحات کلیسای اولیه دیده می شود، مانند ابّا (رومیان 8: 2) و ماران اتا (اول قرنتیان 16: 22) و بدین طریق معلوم می شود که ایمانداران اولیه به زبان آرامی سخن می گفتند.عبری کلاسیک، که آرامی به آن خیلی نزدیک بود، از زمان عزرا به بعد دیگر زبان زنده ای محسوب نمی شد و فقط علمای دینی یهود برای مباحث خداشناسی از آن استفاده می کردند. مردم عادی قادر نبودند این زبان را بفهمند.

          سه زبان اول خیلی متداول بود و یکی از دلایلی که این موضوع را نشان می دهد این است که تقصیر نامۀ عیسی را که بر بالای صلیب نصب کردند به سه زبان «عبرانی (یعنی آرامی) و یونانی و لاتینی نوشته بودند» (یوحنا 19: 20). حتی در فلسطین این سه زبان متداول بود و فهمیده می شد.

          وجود زبانهای مختلف در سرزمینی که مسیحیت از آنجا آغاز شد، باعث گردید که تمدن و ادبیات مربوط به این زبانها درمسیحیت تأثیر نماید و آنرا قادر سازد که بتواند پیام خود را به تمام جهان برساند. لاتین و عبری در حیات قرن اول کلیسا تأثیر زیادی نداشتند ولی تأثیر آرامی و یونانی زیاد بود. احادیث به ما می گویند که بعضی از فرمایشات عیسی در ابتدا به زبان آرامی نوشته شد. ضمناً مسلّم است که عهد جدید به طور کامل از همان ابتدا به زبان یونانی در دسترس قرار گرفت. تمام رسالات به زبان یونانی نوشته شدند و اناجیل و اعمال رسولان فقط به زبان یونانی باقی مانده اند هر چند روشن شده است که بعضی از فرمایشات عیسی که به زبان آرامی نوشته شده بودند در اواسط قرن اول وجود داشته اند.

برگرفته از کتاب معرفی عهدجدید

نوشته: مِریل سی تِنی

ترجمه: کشیش طاطه وس میکائیلیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO