دعا و پرستش

٧ مزيت و امتياز پرستش خدا

3.5/5 - (8 امتیاز)

٧ مزيت و امتياز پرستش خدا

به عنوان پیروان مسیح عادت های روحانی مهم بسیاری هستند که به مرور زمان در زندگی خود شکل می دهیم. این عادت ها می توانند شامل دعا، مطالعۀ کتاب مقدس و شکرگزاری و غیره باشند. همۀ آن ها نقش مؤثری در سفر روحانی مان در سال 2022 خواهند داشت . اما عادتی که هرگز نباید فراموش کنیم، عادت پرستش خداست. این مسئله مخصوصاً وقتی در کشمکش ها قرار داریم دارای اهمیت به سزایی است. چرا پرستش اینقدر برای تو و آنانی که رهبری شان را به عهده داری، اهمیت دارد؟ در زیر به 7 دلیل اشاره شده که نشان می دهند چرا عادت پرستش برای تو و آنانی که در سال 2022 رهبری شان می کنی، امری حیاتی است:

1- ستايش خدا روحت را تقویت و بنا می کند

مزمور 42: 5و6 می فرماید: «ای جان من، چرا افسرده ای؟ چرا در اندرونم پريشانی؟ بر خدا اميد دار. زيرا كه او را باز خواهم ستود. او را كه رهانندۀ من و خدای من است. جانم در اندرونم افسرده است. از اين رو تو را ياد خواهم كرد.» شکی نیست که در دنيای امروزی چيزهای زيادی وجود دارند که باعث دلسردی ما می شوند. اما مزمور 42 هم ستایش خدا و هم به یاد آوردن کارهای خدا را در اوقات پریشانی به ما خاطر نشان می سازد. دنیا در جستجوی امید است. ما به عنوان پیروان عیسی به خوبی می دانیم که تنها علت داشتن امید چیست. به همین خاطر پرستش به ما نیروی خارق العاده ای می بخشد و چشمان ما را از توجه به مشكلات برمی دارد و متمرکز عیسی می کند.

2- پرستش کمکت می کند تا متوجه حضور خدا شوی

چه این حقیقت را احساس کنیم چه نکنیم، خدا هميشه حاضر است. گاهی حضور او را احساس نمی کنیم اما تنها علت این مسئله دوری خودِ ما از اوست وگرنه او از ما دور نیست. وقتی حضور او را احساس نمی کنی اتفاقاً این لحظه ای است که نیاز بیشتری برای پرستش او داری! برای ما عمل کردن به نحوی که احساس می کنیم راحت تر است تا این که احساس خود را به عمل تبدیل کنیم!

در واقع یکی از چیزهایی که بلوغ ما را در زندگی روحانی نشان می دهد این است که علی رغم آنچه احساس می کنیم به هر چه که درست است عمل می کنیم. كتاب مقدس می فرماید: «هر آينه پارسايان نام تو را خواهند ستود و صالحان در حضور تو ساكن خواهند شد.» (مزمور 140:13)

3- پرستش دید تو را نسبت به خدا وسعت می بخشد

كتاب مقدس در مزمور 69: 30 چنین می فرماید: «نام خدا را با سرودها خواهم ستود، و با شكرگزاری بزرگش خواهم داشت.» وقتی چیزی را با ذره بين نگاه می کنیم بزرگ تر ديده می شود. وقتی خدا بزرگ تر دیده می شود، مشکلات ما ناچیز به نظر می آیند. تصمیم با توست: یا مشکلات را بزرگ ببین و یا خدا را!

4- پرستش راه حل هایی را که نمی بینی برایت آشکار می سازد

همۀ ما مشکلاتی در زندگی داریم که با آن ها دست به گریبان هستیم و نمی توانیم  آن ها را حل کنیم و این مشکلات مانند گره کور می مانند. مزمور 73: 16و17 چنین موقعیتی را به خوبی به تصویر می کشد: «چون انديشيدم كه اين را بفهمم، بر من بسی دشوار آمد، تا آنكه به قدس خدا داخل شدم، آنگاه سرانجام ايشان را دريافتم.» معبد يا قدس در اين مزمور نمادی است از حضور خدا. نویسندۀ مزمور با پرستش خدا متوجه پاسخ خود شد.

من به عنوان یک رهبر این را بارها تجربه کرده ام. وقتی نمی دانم که در کلیسایم بعد از این به چه کاری باید دست بزنم، خدا در زمان پرستش راه را به من نشان می دهد. در حالی که در حال شکرگزاری هستم، روح القدس ایده ای را به مغزم سرازیر می کند.

5- پرستش کمک می کند تا برکات خدا را به یاد آوری

اغلب تنها چیزی که فکرمان با آن درگیر است، مشکل بزرگی است که با آن مواجه شده ایم و سایۀ آن بر همۀ مسائل ما قرار گرفته. به همین دلیل وقتی با همسر خود دعوا کرده ای، این مسئله تنها نگرانی تو می شود.

پرستش تعادل را به وجود می آورد و به تو یادآور می شود که در زندگی تو همه چیز بد نیست.

در مزمور ١٠٥ كتاب مقدس به چنین مسئله ای اشاره دارد كه: «خداوند را سپاس گوييد و نام او را بخوانيد! ملتها را از كرده های او با خبر سازيد! او را بسراييد و برايش سرود ستايش بخوانيد! همۀ كارهای شگفتش را باز گوييد! در نام قدوس او فخر كنيد؛ دل جويندگان خداوند شادمان گردد! خداوند و قوت او را بطلبيد؛ پيوسته جويای روی او باشيد! عجايبی را كه به عمل آورده است ياد بداريد، آيات او و داوريهای دهانش را.» وقتی مشکلی داری، بیشتر به طرف موارد منفی گرایش داری. پرستش تو را کمک می کند تا به یاد آوری که خدا کیست و تو چه کسی هستی.

6- پرستش باعث حفاظت خدا از ما می شود

ایمان یعنی خدا را برای جواب دعایی که هنوز آن را دریافت نکرده ای، بپرستی. و این نقطه ای است که خدا شروع به جنگیدن برای تو می کند.

در دوم تواريخ فصل ٢٠ در مورد سه قوم می خوانيم كه دشمن بودند و جملگی برای جنگ با اسرائیل متحد شده بودند. تنها چارۀ اسرائیل این بود که خدا به طرزی معجزآسا آن ها را از این وضعیت رهایی بخشد. بنابرین یهوشافاط پادشاه، یک طرح جنگی غیرعادی ریخت. او در حالی که لشگریانش برای نبرد صف آرایی کرده بودند، یک دستۀ سرایندگان در پیشاپیش آن ها قرار داد.

کتاب مقدس به ما می گوید که به محض این که قوم اسرائیل شروع به ستایش خدا کردند، در لشگر دشمن اغتشاشی رخ داد و دشمن شکست خورد. خدا مایل است برای نبردهای تو وارد جنگ شود پس قبل از همه چیز، وقت کافی برای پرستش او صرف کن.

7- پرستش زنجیرها را پاره می کند و درها را برایمان می گشاید

شاید تو به همراه اعضای کلیسایت چیزهای خاصی دارید که شما را به عقب می کشانند. ممکن است این احساس را داری که به نوعی گرفتار شده ای که در زندگی ات هیچ بهبودی پیش نمی آید. شاید احمقانه به نظر آید اما این بهترین وقتی است که باید خدا را شکر کنی. در اعمال رسولان فصل ١٦ می خوانيم که پولس هنگامی كه با سيلاس در زندان بود به همین کار دست زد. نیمه های شب، این دو تصمیم گرفتند با هم وقت پرستش داشته باشند. در حالی که خدا را می پرستیدند، کتاب مقدس در اعمال رسولان 16: 26 می فرماید: « زمين لرزه ای عظيم رخ داد آن گونه كه اساس زندان به لرزه در آمد و درهاي زندان در دم گشوده شد و زنجيرها از همه فرو ريخت.»

اين داستان معجزه ای بیش نیست اما در ضمن بیانگر این مطلب است که وقتی شروع به پرستش خدا می کنیم، خدا چه می کند؟ وقتی می خواهی از رفتار یا اعتیاد یا عادت خاصی آزاد شوی، شروع به پرستش خدا کن. این کار زنجیرهایی که تو را بسته اند، پاره می کند. برای امسال تو را به این چالش دعوت می کنم که در برابر هر چیز خوب یا بد که با آن روبرو می شوی، عکس العمل طبیعی تو پرستش باشد. این عادت را در خود رشد بده و اعضای کلیسایت را نیز به آن تشویق کن و مطمئن باش که کار شگفت انگیز خدا را خواهی دید!

نوشتۀ کشیش ریک وارِن- 1 فوریه 2022

ترجمۀ شبنم ابراهیمی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO