کتاب مقدس

مقدمه ای بر رسالۀ پولس رسول به فیلیپیان: موقعیت و کلیسای شهر فیلیپی و دلیل نگارش این رساله

رای بدهید

مقدمه ای بر رسالۀ پولس رسول به فیلیپیان: موقعیت و کلیسای شهر فیلیپی و دلیل نگارش این رساله

نامه ای مربوط به امور بشارتی

انتخاب عنوان برای این رساله امر مشکلی است. در اقع این کتاب شبیه نامه ای است که موضوعات زیادی در آن درج شده است. از آن جا که پولس از این کلیسا هدایای نقدی جهت انجام امور بشارتی در سرزمین های دور دست دریافت داشته بود. این نامه در پاسخ به این کمک نوشته شد.

پولس عادت نداشت که به ازای خدمت موعظه پول بگیرد و به وسیلۀ حرفۀ خیمه دوزی امرار معاش می نمود (اول قرنتیان 9: 12، اعمال رسولان 18: 3). چرا که ممکن بود معلمین کذبه از این نمونه سوء استفاده کنند اما او هنگامی که در تسالونیکی بود، هدایای کلیسای فیلیپی را پذیرفت (فیلیپیان 4: 16)، همچنین هنگامی که در قرنتس بود هدایای این کلیسا را قبول کرد (دوم قرنتیان 11: 9).

فیلیپی

فیلیپی در گوشۀ جنوب شرقی اروپا، در مقدونیه واقع شده است. این منطقه، در واقع بخش شمالی سرزمینی است که ما امروزه آن را به نام «یونان» می شناسیم. این منطقه از لحاظ سوق الجیشی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. زیرا سر شاه راه شمالی عظیمی که بین شرق و غرب واقع شده بود، قرار داشت. این منطقه به خاطر معادن طلایی که داشت مشهور بود. در سال 42 ق.م. در این منطقه نبردی بین بروتوس و کاسیوس در گرفت که منجر به سرنگونی جمهوری روم شد و از آن پس امپراتوری روم متولد شد. آگوستوس، فیلیپی را جزو مستعمرات روم کرد.

کلیسای فیلیپی

این اولین کلیسایی بود که پولس در اروپا بنیان گزاری نمود. کلیسای فیلیپی در سال 51 میلادی، در اوایل دومین سفر بشارتی پولس ایجاد شد (اعمال رسولان فصل 16). لیدیا و زندان بان شهر فیلیپی از ایمان آورندگان این شهر محسوب می شدند. لوقا، طبیب محبوب، به مدت 6 سال از بدو تشکیل این کلیسا، آن را شبانی نمود.

اعضا این کلیسا احتمالاً در خانۀ لوقا، یعنی همان مکانی که طبابت نیز می کرد، جمع می شدند. لوقا احتمالاً نقش مهمی در رشد این کلیسا بی عیب و بی لکه داشته است. تا آن جا که شواهد نشان می دهند، کلیسای فیلیپی یکی از پاک ترین و بی ملامت ترین کلیساهای عهد جدید محسوب می شد.

دلیل نگارش رساله

پولس در سال 61-62 میلادی در زندان روم به سر می برد و این زمانی بود که 10 سال از بنیان گزاری کلیسای فیلیپی می گذشت. او 3 یا 4 سال پیش، از این کلیسا دیدار به عمل آورده بود. ظاهراً او احساس می کرد که آن ها او را فراموش کرده اند تا آن که اپفردتس از فیلیپی همراه با هدایای نقدی آن کلیسا نزد پولس رسید (فیلیپیان 4: 10). پولس از دیدن او بسیار خوشحال شد. اپفردتس، در طی این سفر، نزدیک بود که که جان خود را از دست بدهد. هنگامی حال او بهتر شد (2: 25-30، 4: 18) پولس او را به همراه این رسالۀ زیبا، روانۀ فیلیپی نمود.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO