کتاب مقدس

مقدمه ای بر رسالۀ دوم پطرس رسول: پیشگویی ارتداد

رای بدهید

مقدمه ای بر رسالۀ دوم پطرس رسول

پیشگویی ارتداد

نویسنده

این رساله، مدعی است که اثر شمعون پطرس می باشد (1: 1). نویسندۀ این رساله مشخص می کند که در هنگام تبدیل هیئت مسیح، در آن جا حاضر بوده است (1: 16-18). عیسی او را از چگونگی مرگی که در انتظار او بود، آگاهانیده بود (1: 14). این بدان معنی است که این رساله اثر خود پطرس می باشد و یا این که نوشتۀ شخصی است که خود را به جای پطرس معرفی نموده است.

این رساله اگر چه به سختی جزء نوشتجات عهد جدیدی پذیرفته شد، اما به هر حال کلیسای اولیه تشخیص داد که این رساله اثر واقعی پطرس رسول می باشد و طی قرون متمادی به عنوان بخشی از الهام روح القدس در کتاب مقدس جای داده شد.

برخی از منتقدین مدرن معتقدند که این رساله توسط شخص ناشناخته ای که در اواخر قرن دوم به نگارش در آمده است. او از نام پطرس، صد سال پس از مرگش استفاده نموده است. از لحاظ دید عمومی، چنین کاری خلاف اخلاق و قوانین اجتماعی است. با این همه، منتقدین بارها و بارها اظهار داشته اند که در آن زمان این کار امری بسیار متداول بوده است که رسالات را به شخص معروفی نسبت دهند.

مخاطبین رساله

برعکس رسالات دیگر، این رساله به مخاطبین خاصی اشاره نمی کند. اما از آن جا که این دومین رسالۀ پطرس است، به نظر می رسد که خطاب به مخاطبین رسالۀ اول نوشته شده باشد (3: 1). اگر چه پطرس احتمالاً رسالات دیگری نیز نوشته است که در حال حاضر در دست نیستند اما عموماً معتقدند که سبک  زبان این رساله شبیه به سبک و زبان رسالۀ اول پطرس است که خطاب به کلیساهای آسیای صغیر می باشد (1پطرس 1: 1). این ها کلیساهایی بودند که پولس نیز رسالاتی برای آن ها ارسال داشته بود (2پطرس 3: 15).

تاریخ نگارش

اگر این رساله طی دوران جفای نرون نوشته شده و همچنین اگر پطرس نیز در این جفا شهید شده باشد (به مقدمۀ اول پطرس مراجعه شود) در آن صورت این رساله بایستی کمی قبل از مرگ او به نگارش در آمده باشد که با این فرض، تاریخ نگارش آن حدود سال 67 میلادی می شود.

دوم پطرس و یهودا

این دو رساله، در بعضی از بخش ها آن قدر به یکدیگر تشابه دارند که برخی از دانشمندان معتقدند که این دو نویسنده، رسالات خود را از روی یکدیگر بازنویسی نموده اند. البته این طرز فکر منطقی نیست، چرا که رسولان دائماً در حال صحبت با یکدیگر بودند و مسلماً اصطلاحات و آیات مخصوصی را بکار می بردند که این مورد در رسالاتشان منعکس شده است.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO