کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: سوپاترس، سیسرا، سیلاس و شاؤل

رای بدهید

سوپاتِرُس       اعمال 20: 4        Sopater

ایمانداری از اهالی بیریه که یکی از همراهان پولس در آخرین سفر بشارتی او بود(اعمال ۲۰: ۴). احتمالاً سوسپیاطرس بوده است که در نامه به رومیان به ایمانداران آنجا سلام رسانده است (رومیان ۱۶: ۲۱).

سِیسَرا        داوران 4: 2            Sisera

فرماندۀ لشکر کنعان (داوران ۵: ۱۹) در حکومت یابین (داوران ۴: ۲) که ۹۰۰ ارابۀ آهنی را در اختیار خود داشت. اسرائیل به مدت ۲۰ سال زیر ظلم و ستم ایشان قرار داشتند. او در جنگی واقع در وادی یزرئیل با لشکر اسرائیل تحت فرماندهی باراق و دبوره مقابله کرد. بعد از شکست از لشکر اسرائیل به چادر حابر پناه برد و در آنجا یاعیل همسر حابر با فرو کردن میخی در پیشانی او، وی را کشت (داوران ۴: ۲-۲۱).

سیلاس         اعمال 15: 22      Silas

او از پیشوایان ایمانداران خوانده شده و یکی از کسانی است که همراه با پولس و برنابا به انطاکیه فرستاده شده (اعمال ۱۵: ۲۳). احتمالاً یهودی هلنستیک بوده و معادل نام وی در عبرانی شاؤل است. او نیز همانند پولس از شهروندان رومی محسوب می گشت (اعمال ۱۶: ۳۷-۳۸). احتمالاً منظور از سیلوانس نیز سیلاس بوده است (۲قرنتیان ۱: ۱۹؛ ۱تسالونیکیان ۱: ۱؛ ۲تسالونیکیان ۱: ۱؛ ۱پطرس ۵: ۱۲). بعد از بروز اختلاف بر سر مرقس، پولس در دومین سفر بشارتی، سیلاس را به همراه خود برد و سیلاس در زندان فیلیپی همراه وی بود (اعمال ۱۶: ۱۹، ۲۵، ۲۹). بعد از ترک تسالونیکی به بیریه رفته و همراه تیموتاؤس در آنجا ماند ولی پولس اجباراً آنجا را ترک کرده به آتن رفت. پولس در آنجا ماند تا تیموتاؤس و سیلاس به او ملحق گردند. بعد از آمدن آنان و دادن اخبار تسالونیکی، پولس اولین رساله به آنجا را نوشت (۱تسالونیکیان ۳: ۲، ۶). احتمالا ًسیلاس بعد از آن به فیلیپی رفت و هدایایی را از جانب ایمانداران آنجا برای پولس آورد (۲قرنتیان ۱۱: ۸؛ فیلیپیان ۴: ۱۵). سیلاس و تیموتاؤس در قرنتس به پولس پیوستند ولی بعد از ترک آنجا در قلمرو اخائیه به کار بشارتی خود ادامه دادند. او یکی از رابطین پولس با اورشلیم محسوب می گشت.

شاؤل (مطلوب)   پیدایش 46: 10     Shaul

1) پسر شمعون از همسر کنعانی اش و جد قبیله ای است که شائولیان نامیده می شدند (پیدایش ۴۶: ۱۰؛ خروج ۶: ۱۵؛ ۱تواریخ ۴: ۲۴).

2) نام پادشاه ادوم (۱تواریخ ۱: ۴۸-۴۹) بوده است.

3) پسر عزیا یکی از لاویان بنی قهات که جد سموئیل نبی بوده است (۱تواریخ ۶: ۲۴).

4) شاول بن قیس: وی پسر قیس و اولین پادشاه اسرائیل بود که توسط سموئیل از طرف خدا به این سمت انتخاب شد (۱سموئیل ۹: ۳۱). با وجود هشدارهای زیاد سموئیل، به دنبال درخواست و پافشاری قوم بنی اسرائیل برای داشتن پادشاهی مانند سایر امتها (۱سموئیل ۸) خدا به سموئیل دستور می دهد که شاؤل را به عنوان پادشاه اسرائیل مسح نماید (۱سموئیل ۹-۱۰). اما شائول پس از پادشاه شدن مطابق ارادۀ خدا عمل نکرد و نااطاعتی های او باعث گردید که خدا سلطنت را از خاندان او گرفته و به داود انتقال دهد. شرح زندگی و اعمال شاؤل در کتاب ۱سموئیل بابهای ۸ الی ۳۱ نوشته شده است.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO