خانوادۀ مسیحیدعا و پرستشدفاعیات ایماندنیای پس از مرگ و ایّام آخرزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکتاب مقدسکلیسامسئلۀ رنج

معنای واقعی برکت یافتن چیست؟

3/5 - (2 امتیاز)

 معنای واقعی برکت یافتن چیست؟

– نمایش بركت خدا

در آغاز اجازه دهيد اصلی را بيان كنم كه مرا در درك اين مطلب كه چرا چنين فراوانی و كثرت بركات زمينی در عهد عتيق نظير وراثت زمين (مزمور 37: 22) ، رهايی از دشمنان (مزمور 41: 1)، بارور و كثير شدن در خانواده و سرزمين ها (پيدايش 17: 20، 48: 3و4) وعده داده شده، در حالی كه در عهد جديد بركات زمينی معدودی به ما قول داده شده و در عوض، مصیبت ها به ما وعده داده شده و بیشتر بركات مادی یا فیزیکی به روز قيامت موكول شده است.

این اصلی است که کشف کرده ام: خدا در حکمت خود، مذهب یهود در عهدعتیق را عمدتاً دین “بیا و ببین” ارائه می دهد. اسرائيل نمایش برکات خدا در میان قومهای دیگر بود.

“چون ملكۀ صَبا آوازۀ سليمان را در خصوص نام خداوند شنيد ، آمد تا او را با پرسشهای دشوار بيازمايد… چون ملكۀ صَبا تمامی حكمت سليمان را ديد و خانه ای را که بنا کرده بود و طعام سفره اش و جایگاه نشستن صاحب منصبانش را و طرز خدمت و جامۀ پیش خدمتانش، و ساقیانش، و قربانی های تمام سوزی را که در خانۀ خداوند تقدیم می کرد، هوش دیگر در او نماند!” (اول پادشاهان 10: 1، 4-5)

من این را نمایش برکت خدا بر قوم خدا در عهدعتیق می نامم.

– به تمام دنیا

چنین چیزی در عهدجدید وجود ندارد. در حکمت و دانش خدا کلیسای عیسای مسیح بر خلاف قوم اسرائیل در عهدعتیق، ماهیتی قومی، ملّی، جغرافیایی یا سیاسی نیست. بلکه تمام قوم ها و ملت ها و جغرافیا و سیاست ها را در می نوردد.

  • هیچ مرکز جغرافیایی برای مسیحیت وجود ندارد.
  • هیچ ساختمانی به عنوان معبد در مسیحیت موجود نیست.
  • هیچ مکانی برای زیارت مذهبی در مسیحیت وجود خارجی ندارد.
  • هیچ کاهن و قدیسی برای دست یابی به خدا وجود ندارد بلکه فقط عیسی مسیح.

و به جای اینکه خدا به دنیا بگوید که نزد ما بیایند یا اینکه بیایید و ببینید چگونه قوم خود را برکت می دهم، به ما می فرماید: “بروید! به تمام عالم بروید، حتی اگر به قیمت فدا کردن جانتان باشد.” عیسی به وضوح می فرماید: “هر یکی از شما که تمام مایملک خود را ترک نکند، نمی تواند شاگرد من شود.” (لوقا 14: 33) به سخنی دیگر، آن را به حساب من و مأموریت من بگذارید. این آن زندگی رادیکال و افراطی است که در عهدجدید خوانده شده ایم آن را زندگی کنیم.

پس این اصل و قاعده می باشد و هر گونه خطا در تمییز و تشخیص میان نقشۀ خدا برای اسرائیل در عهدعتیق و نقشۀ خدا برای کلیسا در عهدجدید باعث شده تا مردم امروزه زیادتر از آنچه شایسته است بر برکات زمینی تأکید ورزند.

– شادی جاودانی

و به نظر من يكی از متونی که بسیار الهام بخش می باشد و به ما نشان می دهد که ما به عنوان مسیحیان چقدر برکت یافته ایم و باید اعتراف کنم که بی نهایت برکت یافته ایم در اول قرنتیان 3: 21-23 یافت می شود که می فرماید: ” ديگر كسی به انسان ها فخر نكند. زيرا همه چيز متعلق به شماست، خواه پولس، خواه آپولس، خواه كيفا،خواه دنيا، خواه زندگي خواه مرگ، خواه زمان حال، و خواه زمان آينده همه و همه از آن شماست و شما از آن مسيح ايد و مسيح از آن خداست.”

بگذارید این آیات در تمام وجود شما جذب شود. واقعاً چه آیۀ بی نظیری است. عاشق این آیه هستم. تعلق به مسیح به معنای تعلق به خدا، به عنوان پدرمان می باشد، یعنی وارثان تمام چیزهایی که خدا مالک آن است، یعنی همه چیز! پولس در اینجا می فرماید دنیا مال شماست، همه چیز متعلق به شماست. عیسی فرمود: ” خوشابه حال حلیمان، زیرا آنان زمین را به میراث خواهند برد.” (متی 5: 5)

اگر همه ميلياردرهای دنیا كنار هم قرار گيرند، نمی توانند از شخص مسيحی ثروتمندتر باشند. بالعکس، آنها واقعاً فقیرند. آنها در مقایسه با یک مسیحی گدایان فقر زده می باشند.

اما آیا دقت کردید كه در فهرست چيزهايی كه به من و شما تعلق دارد، مرگ نیز وجود دارد: ” زيرا همه چيز متعلق به شماست ، خواه پولس خواه آپولس خواه كيفا ،خواه دنيا ،خواه زندگی، خواه مرگ.” مرگ از آن شماست و اين بدان معناست كه شما تمام بركات خود را در زندگی کنونی دريافت نخواهيد كرد و مرگ هدیه ای است که به شما برای دست یابی به تمام برکات پایان ناپذیر، ابدی و بی حد و حصر تعلق دارد. در واقع مرگ به خاطر پیروزی مسیح بر آن، غلام شما شده است.

يوحنای رسول آوازی از آسمان شنيد كه می فرمود: “بنويس كه از كنون خوشحالند مردگانی كه در خداوند می ميرند.” (مكاشفه 14: 13). این به چه معنی است؟ پولس در رساله اش به افسسيان 1: 3 می فرمايد: “متبارك باد خدا و پدر خداوند ما عيسی مسيح، كه ما را در مسيح به هر بركت روحانی در جايهای آسمانی مبارك ساخته است.” هر برکتی که آسمان می تواند برای شادی ابدی قوم خدا، به آن آبستن باشد، به شما تعلق دارد.

اما عیسی صراحتاً به ما تعلیم داد که آن ها را برای زندگی کنونی خود توقع نداشته باشیم. مثلاً در لوقا 14: 13-14 می فرماید: ” پس چون ميهمانی می دهی، فقيران و معلولان و لنگان و كوران را دعوت كن كه مبارك خواهی بود. زيرا آنان را چيزی نيست كه در عوض به تو بدهند، و پاداش خود را در قيامت پارسايان خواهی يافت.” از این منطق عیسی مسیح خیلی خوشم می آید: ” مبارك خواهی بود زيرا آنان را چيزی نيست كه در عوض به تو بدهند، و پاداش خود را در قيامت پارسايان خواهی يافت.” این است تشخیص موقعیت عیسی مسیح، پادشاه ما. این طرح عهدجدید است.

سخاوت و خدمت فداکارانۀ امروز، موجب بركت بی حد و چشمگير در آينده، یعنی در روز قیامت است. یعقوب رسول آن را این گونه بیان می کند: او در یعقوب 1: 12 می فرماید: “خوشا به حال آنكه در آزمايش ها پايداری نشان می دهد، زيرا چون از بوتۀ آزمايش سربلند بيرون آيد، آن تاج حيات را خواهد يافت كه خدا به دوستداران خويش وعده فرموده است.”

اول آزمایش و بعد برکتی که تاج می باشد نصیب ما خواهد شد.

– پاداش عظیم ما

اكنون به اردن مراجعه کنیم و به موعظۀ خوشا به حال های مسیح. به نظر من خوشابه حال ها، خلاصه ای زيبا از بركاتی است كه به پيروان مسيح وعده داده شده. در متی 5: 3و10 شش بركت غیر قابل تصور در یک وعده به صورت ساندویچی خلاصه شده، به ما ارائه شده که چنین می فرماید: “پادشاهی آسمان از آن ایشان است.” اين شش بركت، خلاصۀ معنای زندگی ابدی، تحت پادشاهی و فرمانروایی آسمانی خدا است:

  • خدا را خواهيم ديد. “زيرا آنان خدا را خواهند ديد.” متی 5: 8 پاک دلان خدا را خواهند دید.
  • بر ما رحم خواهد شد. “زيرا بر آنان رحم کرده خواهد شد.” متی 5: 7
  • بخشی از خانوادۀ خدا خواهیم شد. “زيرا آنان فرزندان خدا خوانده خواهند شد.” متی 5: 9
  • تسلی خدا را تجربه خواهیم کرد. “زيرا آنان تسلی خواهند يافت.” متی 5: 4
  • وارث زمین خواهیم شد. “زيرا آنان زمين را به ميراث خواهند برد.” متی 5: 5
  • از اجرای عدالت شخصی و جهانی سیر خواهیم شد. “خوشا بحال گرسنگان و تشنگان عدالت زيرا آنان سير خواهند شد.” متی 5: 6

پس چنین نتیجه می گیریم: (١) حضور خدا را می توانیم در چهرۀ مسيح ببینیم و از آن لذت ببریم. (٢) او با رحمت خد، تمام گناهانمان ما را می پوشاند (٣) ما را فرزندان خود می نامد (٤) با وجود همۀ دردها و رنج ها و فقدان هایمان در اين جهان، ما را تسلی می دهد. (٥) جهان را میراث و وطن دلخواه ما می سازد. و (٦) همه چيز در روح ما و در نظم اجتماعی دنیای جدید سر جای خود قرار می گیرد. اين پاداش عظیم ماست . این معنای واقعی برکت یافتن است.

نویسنده: جان پایپر- 10 سپتامبر 2021

آشنایی با نویسنده: جان پایپر بنیانگذار و معلم وب سایت اشتیاق برای خدا (desiringgod.org) و رئیس دانشگاه الاهیات و کالج بیت لحم هستند و به مدت 33 سال به عنوان کشیش کلیسای باپتیست (تعمیدی) بیت لحم در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا خدمت نموده. ایشان نویسندۀ بیش از 50 کتاب بوده اند که از آن جمله، اشتیاق برای خدا: تأملات یک مسیحی هِدونیست و اخیراً کتاب “تدارک” می باشند.

ترجمۀ: شبنم ابراهیمی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO