کتاب مقدس

معرفی کتابهای کتاب مقدس: پیدایش

رای بدهید
 پیدایش   Genesis

این کتاب در مجموع دارای ۵۰ فصل و ۱۵۳۳ آیه می‌باشد. کتاب پیدایش در اصل به زبان عبری نوشته شده و در زبان عبری (bereshit) نامیده می‌شود که به مفهوم ”در ابتدا“ می‌باشد؛ در واقع این یک نام مناسب برای کتابی است که بیان کننده ابتدای آفرینش است. اما کتاب پیدایش در حدود ۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح به زبان یونانی ترجمه گردید و یونانیها نام این کتاب را (geneseos) گذاشتند که به مفهوم ”منشاء“ یا ”سرآغاز“ است و به درستی که در ترجمه فارسی از واژه کاملا مناسب ”پیدایش“ برای این کتاب استفاده شده است.

  شرح حال

کتاب پیدایش شرح حال منشاء زمین و نژاد انسان است. این کتاب سرآغازی از تاریخ قوم اسرائیل به عنوان قوم برگزیده خداوند نیز هست. پیدایش نه تنها نشان دهنده کار مستقل و منحصر بفرد خداوند در آفرینش و گزینش قوم اسرائیل میباشد، بلکه همچنین نشان دهنده تدارک کار خداوند برای فدیه گناهان انسان است که در عهد جدید به انجام میرسد، و این فدیه در نهایت از طریق خدمت و قربانی شدن عیسی مسیح امکان پذیر میگردد؛ از اینرو کتاب پیدایش پایه و اساسی برای درک سایر قسمتهای کتاب مقدّس نیز هست.

  نویسنده

پنج کتاب نخست عهد عتیق ”پنتاتوک“ یا تورات نامیده میشود که به معنی ”کتب پنجگانه“ یا ”اسفار پنجگانه“ است. یهودیان بصورت سنتی، موسی را نویسنده پنتاتوک میدانند، موسی حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد متولد شد. در نتیجه کتاب پیدایش باید در حدود سال ۱۴۰۰ قبل از میلاد نوشته شده باشد. هرچند موسی اولین نویسنده کتاب تورات بود، اما احتمال به یقین پس از مرگ موسی، این نوشتهها توسط یک یا چند نفر از معاصران موسی ویرایش و به شکل نهایی در آمده است. یقینا قسمتی از این نوشتهها از قبیل ثبت مرگ موسی، نباید توسط وی نوشته شده باشد.

  مدت زمان تاریخی

کتاب پیدایش گسترده‌ترین زمان تاریخی را در میان کتابهای عهد قدیم دارد. در واقع از تاریخ پیدایش هستی شروع و تا سال ورود قوم اسرائیل به مصر را در بر می‌گیرد (در حدود ۱۸۰۰ قبل از میلاد).

  تقسیم جغرافیایی

پیدایش را می‌توان به سه منطقه جغرافیایی وسکونتی تقسیم کرد:
هلال حاصلخیز (فصل ۱-۱۱) – نام بخشی تاریخی از خاورمیانه که شامل بخش‌های غربی دریای مدیترانه، و رود دجله و فرات، و مصر باستان است. هلال حاصلخیز امروز شامل کشورهای مصر، اسرائیل، لبنان، کرانه باختری رود اردن، و نوار غزه می‌شود. این یازده فصل اول در یک گستردگی زمانی ۲۰۰۰ ساله و به وسعت ۲۶۰۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد که بطور مکرر در حال تغییر بوده است.
اسرائیل (فصل ۱۲-۳۶) – این سکونت از نظر زمانی حدود ۲۰۰ سال طول کشیده که با مهاجرت از هلال حاصلخیز به سرزمین کنعان آغاز می‌شود.
مصر (فصل ۳۷-۵۰) – آخرین سکونت شامل مهاجرت از سرزمین کنعان به سرزمین مصر در دوران خشکسالی بوده که خداوند تعداد هفتاد نفر از نسل ابراهیم را به مصر انتقال می‌دهد.

  قسمت بندی

کتاب پیدایش از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
بخش اول از فصل ۱ تا ۱۱ و توصیف کننده تاریخ کهن و در بر گیرنده رویدادهای مهمی از قبیل خلقت جهان و انسان، سقوط انسان، توفان نوح، و اغتشاش زبان در برج بابل است. این بخش از کتاب پیدایش مدت زمانی در حدود ۲۰۰۰ سال را پوشش می‌دهد تا مقدمات ورود به قسمت بعدی و اصلی داستان را مهیا کند که شامل فصل ۱۲ تا ۵۰ می‌باشد.
بخش دوم در ارتباط با طرز برخورد خداوند با قوم عهد خود اسرائیل است که از نسل اسحاق پسر ابراهیم می‌باشند.

  دو نوع رویداد

همچنان که ما به بررسی کتاب پیدایش ادامه می‌دهیم متوجه ثبت دو نوع رویداد اساسی می‌شویم. رویداد اول شامل وقایعی می‌شود که در مقیاس جهانی رخ داده است که شامل خلقت جهان و هستی و طوفان نوح می‌شود.
کتاب پیدایش همچنین وقایعی را که محدود به یک منطقه مشخص و مربوط به ابراهیم و نسل او می‌شود را نیز ثبت کرده است. در این راستا خداوند به ابراهیم و نسل او وعده دریافت سرزمینی را می‌دهد که سرزمینی ابدی برای آنها خواهد بود. هفتاد نفر از این قوم در زمان قحطی وارد مصر شده و چهار صد سال بعد حرکت این قوم عظیم به طرف سرزمین موعود آغاز می‌شود. سرآغاز این قوم با ثبت تولد خارق العاده اسحاق در کتاب پیدایش شروع می‌شود.

  صحرای سینا

یکی از مهمترین مواردی که در کتاب پیدایش عنوان میشود، موضوع عهد است. موضوع عهد، تقریبا در تمامی کتابهای عهد قدیم دیده میشود، و در نهایت در کتاب عهد جدید به تکمیل میرسد. خدا عهد خود را با ابراهیم برقرار ساخت و این عهد برای نجات و رهایی نسل انسانی بود که بوسیله گناه آدم گرفتار شده بود.
یکی از اهداف نویسنده این کتاب، همانا ایجاد ارتباط مابین نقشه اصلی برکت خداوند برای نوع بشر و عهد خداوند با قوم اسرائیل در صحرای سیناست. عهد در صحرای سینا نقشه اصلی خداوند برای احیای برکتی بود که وقتی انسان در باغ عدن بر علیه خدا طغیان کرد از دست رفته بود. احیای این برکت از دست رفته از طریق نسل ابراهیم محقق خواهد شد.

  تاریخچه قومی

کتاب پیدایش یک روایت تاریخی از نسب نامه و شکل گیری یک قوم است؛ موسی بزرگترین رهبر قوم اسرائیل بود و آنها را از اسارت مصریان رهایی بخشیده و به آنها تورات را اهدا کرد که شامل قوانین شریعت خداوند بود.
آدم، حوا، نوح، ابراهیم، سارا، اسحاق، راحیل، یعقوب و یوسف، از شخصیتهای اصلی این کتاب هستند.

  جمع بندی

کتاب پیدایش، خداوندی را به ما آشکار کرده و نشان میدهد که یکتا و قدرتمند و آفریننده و دانا است، صحبت میکند و عمل دست او در طول تاریخ و در زندگی هر روزه دیده شده و بر تمامی چیزهای روی زمین و جهان تسلط دارد. پیدایش کتابی است فوق‌العاده که در مورد ایجاد رابطه سخن گفته و چیزهایی را که مابین خداوند و آفرینش او، مابین خداوند و نوع بشر، و سرانجام چیزهایی را که در مابین مخلوقات بشری می‌گذرد برجسته می‌کند.
در واقع این کتاب نوشته شد تا ثبت کننده خلقت جهان توسط خداوند و نشان دهنده عشق او به تمامی این خلقت باشد.

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO