کتاب مقدس

معرفی کتابهای کتاب مقدس: میکاه

رای بدهید
کتاب میکاه   Micah

کتاب میکاه نیز یکی از دوازده کتاب مرتبط با انبیای کوچک در عهد قدیم است و از نظر طبقه بندی در گروه کتابهای نبوتی قرار گرفته و از ۷ فصل و ۱۰۵ آیه تشکیل شده است.

  نویسنده

همانطور که تقریبا در مورد تمام کتابهای نبوتی صادق است کتاب میکاه نیز نام خود را از نویسنده کتاب گرفته و فصل یک آیه یک بوضوح هویت نویسنده را اعلام می‌کند.
میکا نبی خود را در این کتاب بوسیله زادگاهش مورَشَت معرفی می‌کند که نزدیک مرز فلسطین و یهودا در حدود چهل کیلومتری جنوب غربی اورشلیم و در بخش عمدتا کشاورزی کشور واقع شده است. میکاه در خارج از مراکز دولتی و خارج از قدرت در کشور خود زندگی می‌کرد. او نگران و به فکر قشر کم اقبال و پایین رتبه جامعه و به فکر ”لنگان و رانده شدگان و مبتلایان“ بود. از اینرو نوک پیامهای نبوتی میکاه متوجه دولت مردان و رهبران مراکز حکومتی اسرائیل و یهودا، در سامره و اورشلیم بود.

  زمینه

کتاب میکاه مجموعهای از پیامهای میکاه میباشد. در سه فصل اول، میکاه آمدن داوری خداوند را اعلام میکند؛ و در چهارمین و پنجمین فصل، احیای اسرائیل در آینده را توصیف میکند؛ و در دو فصل آخر کتاب، او مردم را دعوت به توبه میکند. داوری بخاطر عدم وفاداری مردم مقرر و حتمی بود؛ احیا نیز بخاطر وفاداری خداوند حتمی بود. و ارتباط این دو رویداد بستگی به واکنش مردم نسبت به کلام خداوند داشت: آنانی که توبه کنند برکت خواهند یافت؛ و آنانی که چنین نکنند محکوم خواهند شد.

  تاریخچه

میکاه معاصر با اشعیا و در نیمه دوم قرن هشتم قبل از میلاد در بین سالهای ۷۵۰ تا ۶۸۶ قبل از میلاد و در طی دوران سلطنت یوتام‌ و آحاز و حِزْقیا مشغول به نبوت بود و اسرائیل در حال مرتد شدن بود (آیه ۱). پیام اصلی او بر این اساس بود که بخاطر بت پرستی و بی عدالتی اجتماعی موجود در بین اسرائیلیها، بزودی داوری خداوند بر اسرائیل و یهودا که شامل پادشاهی شمالی و جنوبی میشود نازل خواهد شد و سامره سقوط کرده و ویرانی یهودا نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود. پادشاهی شمالی در واقع دوران خدمت میکاه و در سال ۷۲۲ قبل از میلاد و یهودا نیز تقریبا در سال ۷۰۱ شروع به سقوط کرد. گرچه میکاه از پیش، روزی را نیز میدید که قوم خداوند دوباره احیا شده و بوسیله حکمرانی از بیتلحم هدایت خواهد شد، حکمرانی که ملکوت خداوند را بر روی زمین برقرار میسازد.

  کاربرد

کتاب میکاه از سه بخش تشکیل شده که بطور متناوب شامل عباراتی از هشدار و پیام امید است. میکاه روزی را پیش بینی می‌کند که تمامی اقوام در صلح و آرامش زندگی خواهند کرد زمانی که قادر خواهند بود ”شمشیرهای خود را برای گاوآهن و نیزه‌های خویش را برای ارّه‌ها خواهند شکست“، و نجات دهنده‌ای از خاندان سلطنتی ظهور کرده و قوم خدا را از تمامی دشمنانش رهایی خواهد بخشید و این نجات دهنده در بیت لحم متولد خواهد شد.

  جمع بندی

در طی این دوران، در حالی که اسرائیل از اثرات رهبران بد و فاسق در حال انفجار بود؛ به نظر می‌رسد که یهودا بواسطه رهبری حزقیا به بالاترین حدی که یک نسل می‌توانست از نظر معنوی صعود کرده بودند؛ هر چند آنها نیز بطور متناوب دارای رهبران بدی همچون آحاز نیز بودند.
کتاب میکاه یکی از تنها کتابهای عهد قدیم است که پیشگویی قابل توجه مکان تولد عیسی مسیح را فراهم می‌کند و این پیشگویی هفتصد سال قبل از تولد عیسی در بیت لحم ابراز می‌شود (میکاه ۵: ۲).

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO