کتاب مقدس

معرفی کتابهای کتاب مقدس: دانیال

رای بدهید
  کتاب دانیال   Daniel

کتاب دانیال پنجمین و آخرین کتاب از پنج کتاب انبیای بزرگ در عهد قدیم است و از نظر طبقه بندی در گروه کتابهای نبوتی قرار گرفته و از ۱۲ فصل و ۳۵۷ آیه تشکیل شده و ثبت کننده رویدادهای مهم دوران زندگی دانیال نبی در زمان تبعید قوم اسرائیل در بابل است. زندگی و رؤیاهای او اشاره به اهداف خدا برای نجات و اقتدار او بر وقایع تاریخ دارد.
باید توجه داشت که فصلهای ۲-۷ به زبان آرامی نوشته شده، در صورتیکه سایر فصلها و الباقی کتاب عهد قدیم به زبان عبری نوشته شده است. دانیال باید به هر دو زبان کاملا مسلط بوده باشد. آرامی در دوران دانیال یک زبان بینالمللی بود، و دانیال بویژه مایل بود که حکایتهای او درباره معجزات خداوند بوسیله تمامی مردم خوانده شود.

  تاریخچه

در طی آخرین سالهایی که یهودا به عنوان یک قوم هنوز به حیات خود ادامه میداد، سه گروه از یهودیان بوسیله نَبُوكَدْنَصَّر به بابل تبعید شدند. اولین گروه شامل یهودیانی از اعضای طبقه نجبا بودند که در سال ۶۰۵ قبل از میلاد تبعید شدند؛ و مرد جوانی به نام دانیال نیز در میان این گروه بود. دومین گروه در سال ۵۹۷ قبل از میلاد تبعید شدند؛ این گروه شامل یهُویاكین پادشاه (دوم پادشاهان ۲۴: ۸-۱۲) و حِزْقیال نبی میشد. و سومین گروه نیز در سال ۵۸۶ قبل از میلاد و در زمان سقوط اورشلیم تبعید شدند.
دانیال نبی، نبوکدنصر، شَدْرَک، میشَک، عَبْدْنَغُو، بَلْشصَّر، و داریوش پادشاه از شخصیتهایی هستند که مسیر تاریخی این کتاب را رقم زده‌اند.

  نویسنده

همانطور که تقریبا در مورد تمام کتابهای نبوتی در عهد عتیق صادق است نام این کتاب نیز برگرفته از نام نویسنده است و محصول زمانی است که دانیال به عنوان یک تبعیدی یهودی در بابل بسر می‌برد.
دانیال تجربیات و نبوتهای خود را برای یهودیان تبعیدی در بابل به رشته تحریر درآورد، در جایی که پادشاه به او این امتیاز را داده بود تا به بالاترین سطح از جامعه دسترسی داشته باشد. خدمت وفادارانه او به خداوند در یک سرزمین و فرهنگ بیگانه، تقریبا از او یک شخص منحصر بفرد در میان تمامی شخصیتهای موجود در کتاب مقدس می‌سازد. دانیال یکی از تنها چهره‌های اصلی در کتاب مقدس است که نوشته‌های او در جهتی کاملا مثبت به نگارش درآمده است.
این کتاب شامل خاطرات دانیال است که در طی نزدیک به هفتاد سال تبعید در بابل به رشته تحریر درآمده است. در طی این دوران دانیال ترقی کرده و در دربار دولت نَبُوكَدْنَصَّر تبدیل به یک مقام بلند پایه و مهم گردید؛ در این رابطه داستان دانیال بسیار شبیه به داستان یوسف در مصر است. دانیال در نیمه اول کتاب، برخی از تجربههای شخصی خود را در بابل بازگو میکند؛ و در نیمه دوم کتاب، تعدادی از رؤیاهای نبوتی خود را که در ارتباط با آینده اسرائیل است به ثبت میرساند.

  زمینه

دانیال در سال ۶۰۵ قبل از میلاد به همراه مردان جوان دیگری برای خدمت در دربار نبوکد نصر به بابل برده شد. زمانی که بابل توسط پارسیان فتح شد، دانیال یکی از کسانی بود که همچنان برای خدمت در دربار پارس انتخاب شد. دانیال در هر دو منصب خود همچنان به خداوند وفادار باقی ماند. از تعبیر خواب تا حکایتهای ملموس تون آتش، چاه شیران، نوشته‌های روی دیوار، تا رؤیاهای نبوتی، نشان از قدرت مطلق خدا بر امور انسانی دارد. خدا در این روند تاریخی، دانیال و دوستانش را به طریق مافوق طبیعی نجات داد. الباقی کتاب نیز رؤیاهای داوری خداوند در آینده و نجات بواسطه مسیح را در بر می‌گیرد. ما بازتاب برخی از زمینه‌های نبوتی دانیال را در عهد جدید و بخصوص در کتاب مکاشفه می‌بینیم.

  کاربرد

دانیال یکی از چهرههای تاریخی و بسیار مهم بشمار میآید. در طی سالهای تبعید اسرائیل در بابل، به نظر سایر اقوام دنیا اینطور میرسید که یهوه خدای اسرائیل در مقایسه با خدایان بابل در درجه و مقام نازلتری قرار دارد. خود تبعیدیان یهودی نیز علیرغم پیامهای انبیایی همانند حِزْقیال، در مورد خدای خودشان دچار شک و تردید شده بودند. از اینرو درست همانطور که خداوند یک بار خود را بواسطه خادم خود موسی به مصریان آشکار ساخت، پس اینک او خود را بواسطه خادم خود دانیال به بابلیان آشکار خواهد ساخت. آنگاه دنیای آن روز دانیال خواهند دانست که هیچ خدای دیگری مانند خدای اسرائیل وجود ندارد.
خداوند قدرت خود را بواسطه دانیال نشان خواهد داد؛ خدای اسرائیل نه تنها ضعیف نیست، بلکه بسیار بیشتر از هر خدای دیگری قدرتمند است. خداوند بواسطه دانیال وفاداری خویش را به قوم عهد خود نشان داد. خداوند آنها را ترک نکرده بود؛ بلکه او آنها را بخاطر عدم اطاعت ایشان مورد مجازات قرار داده بود. خداوند هم جهت پاداش دادن به قوم خود در هنگام اطاعت و هم جهت مجازات نمودن آنها در هنگام عدم اطاعت، امین و وفادار است (لاویان فصل ۲۶). این بخاطر گناهان خود ایشان بود که اسرائیلیها به تبعید فرستاده شدند، خداوند به سهم خود هیچ قصوری نکرده بود.

  جمع بندی

دانیال یکی از معدود کتاب‌های کتاب مقدس است که دقیقا در طول یک دوره از داوری خداوند و در یک سرزمین بیگانه به نگارش درآمده است. کتاب دانیال روشن می‌سازد که خدای حقیقی حاکم بر زمین و آسمان، یک خدای متعال و عظیم است، حتی زمانی که به نظر می‌رسد همه چیز از دست رفته و عواقب گناه درهم شکننده است. در هر دو بخش تاریخی و نبوتی این کتاب، دانیال اسنادی قوی برای حاکمیت مطلق خدا ارائه داده است.
بدینسان کتاب دانیال شهادت قدرتمندی برای نشان دادن عظمت و بزرگی خدای اسرائیل است. حتی هنگامی که قوم او در سرزمین بیگانگان بودند، خداوند با آنها بود. امروز نیز ایمانداران به مسیح به عبارتی در یک ”سرزمین بیگانه“ زندگی میکنند؛ آنها نیز در این دنیا ”غریبه“ هستند (عبرانیان ۱۱: ۹، ۱۳؛ اول پطرس ۱: ۱، ۱۷). دانیال بواسطه ایمان خود و بواسطه دعاهای خود، به ما نشان داده است که چگونه همانند یک غریبه در این دنیای متخاصم زندگی کرده و در همان زمان نیز سبب افتخار و جلال خداوند شویم.

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO