کتاب مقدس

معرفی عهد جدید: رسالات زندان- رسالۀ فلیمون (فصل شانزدهم)

رای بدهید

معرفی عهد جدید

رسالۀ فلیمون

زمینه

رساله به فلیمون در همان زمان و در تحت همان شرایطی نوشته شده است که رسالات افسسیان و کولسیان به رشتۀ تحریر در آمده‌اند‌. انیسیمس که از غلامان فلیمون از تجار کولسی بود قسمتی از اموال ارباب خود را برداشته و به روم فرار کرده بود تا در میان انبوه جمعیت آنجا از دسترس آشنایان دور باشد. تصادفاً با پولس آشنا شد و به مسیح ایمان آورد (فلیمون ۱۰).

پولس که مایل بود خطای انیسیمس اصلاح شود، او را نزد ارباب سابق خود فرستاد و طی نامه‌ای خواهش کرد که او را بپدیرد و مورد عفو قرار دهد. پولس جبران زیان مالی را نیز تقبل کرد (۱۸و۱۹)‌ پولس اظهار امیدواری می‌نماید که بزودی از زندان آزاد شود و بتواند کلیساها را بازدید نماید.

محتوا و فهرست مطالب

هر چند این نامه مربوط به الاهیات نیست بلکه کاملاً شخصی است، معهذا شامل عالی‌ترین تصویر در مورد مفهوم بخشایش در عهد جدید است. فهرست نشان‌دهندۀ محتوا است.

فلیمون: تصویری از بخشش مسیحی

قسمت اول- سلام: خانواده   ۱-۳

قسمت دوم-مشارکت   ۴-۷

قسمت سوم- لطف و بخشش   ۸-۲۰

قسمت چهارم- خداحافظی    ۲۱-۲۵

ارزیابی

در این رساله تمام عوامل بخشایش وجود دارد: خطا (۱۱و۱۸)، دلسوزی (۱۰)، شفاعت (۱۰و۱۸و۱۹)، جبران کردن (۱۸و۱۹) اعادۀ حیثیت (۱۵)، ایجاد مشارکت و دوستی جدید (۱۶). تمام جنبه‌های بخشایش الاهی در مورد گناهان، در بخشایشی که پولس برای انیسیمس می‌خواهد، تکرار گردیده است. یک درس عملی است در مورد آن قسمت از دعای ربانی که می‌گوییم: «قرضهای ما را ببخش چنانکه ما نیز قرضداران خود را می‌بخشیم».

برگرفته از کتاب معرفی عهدجدید (انتشارات حیات ابدی)
نوشتۀ مریل سی تنی
ترجمۀ ط. میکائیلیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO