معرفی عهدجدید: انجیل یوحنا- مطابقت زندگی مسیح در اناجیل (فصل یازدهم)
معرفی عهد جدید
مطابقت زندگی مسیح در اناجیل
متی | مرقس | لوقا | یوحنا | |
اول-والدین و کودکی | ۲۳:۳- ۳۸ | |||
نسبنامه | ۱:۱- ۱۷ | |||
تولد یوحنای تعمیددهنده | ۱:۵- ۲۵و ۵۷-۸۰ | |||
پیام فرشته | ۱۸:۱- ۲۵ | |||
تولد عیسی | ۱:۲ | |||
فرشتگان | ۸:۲- ۲۰ | |||
ختنه و تقدیم در معبد | ۲۱:۲- ۳۹ | |||
مجوسیان حکیم | ۱:۲- ۱۲ | |||
فرار به مصر | ۱۳:۲- ۲۳ | |||
کودکی و زیارت اورشلیم | ۴۰:۲- ۵۰ | |||
سالهای سکوت | ۵۱:۲و۵۲ | |||
دوم- آمادگی | ||||
خدمات یوحنای تعمیددهنده | ۱:۳- ۱۲ | ۱:۱- ۸ | ۱:۳- ۲۰ | ۱۹:۱- ۳۷ |
تعمید گرفتن عیسی | ۱۳:۳- ۱۷ | ۹:۱- ۱۱ | ۲۱:۳و۲۲ | |
تجربهها | ۱:۴- ۱۱ | ۱۲:۱و۱۳ | ۱:۴- ۱۳ | |
سوم-خدمات اولیه در جلیل | ||||
عروسی در قانا | ۱:۲- ۱۲ | |||
چهارم- خدمات اولیه در یهودیه (عید فصح) | ||||
پاک کردن معبد | ۱۳:۲- ۲۵ | |||
ملاقات با نیقودیموس | ۱:۳- ۲۱ | |||
رقابت با یوحنای تعمیددهنده | ۲۲:۳- ۳۶ | |||
کنارهگیری از طریق سامره | ۱:۴- ۴۲ |
متی | مرقس | لوقا | یوحنا | |
پنجم- مراجعت به جلیل | ||||
ورود | ۱۲:۴ | ۱۴:۱ | ۱۴:۴ | ۴۳:۴- ۴۵ |
شفای پسر سرهنگ | ۴۶:۴- ۵۴ | |||
زندانی شدن یحیی و ورود به کفرناحوم | ۱۳:۴- ۱۶ | |||
مسافرت اول در جلیل | ۱۷:۴ | |||
دعوت اولین شاگردان | ۱۸:۴- ۲۲ | ۱۶:۱- ۲۰ | ||
یک روز کار | ۱۴:۸- ۱۷ | ۲۱:۱- ۳۴ | ۳۱:۴- ۴۱ | |
مسافرت و موعظه | ۳۵:۱- ۳۹ | 4: 42-44 | ||
معجزات و صحبتها | 8: 1-14 | 140-3: 12: | 5: 1-6: 19 | |
معجزات و صحبتها | 9: 1-17
12: 1-21 |
|||
انتصاب دوازده شاگرد | 3: 13-19 | 6: 12-16 | ||
موعظه در بالای کوه | 5: 1-7: 29 | (6: 20-49) | ||
خادم یوزباشی | 8: 5-13 | 7: 1-10 | ||
پسر بیوه زن | 7: 1-17 | |||
سوال یوحنا تعمیددهنده | 11: 2-30 | 7: 18-35 | ||
تدهین عیسی | 7: 36-50 | |||
مسافرت دیگر برای موعظه | 8: 1-3 | |||
اعتراض خانواده | 12: 46-50 | 3: 31-35 | 8: 19-21 | |
مَثَلها | 13: 1-35 | 4: 1-34 | 8: 4-18 | |
معجزات | 8: 18و23-34
9: 18-26 |
4: 35-5: 43 | 8: 22-56 | |
ششم- سومین مسافرت اوج خدمات | ||||
سفر دوم به اورشلیم | 5: 1-47 | |||
رد شدن در ناصره | 13: 54-58 | 6: 1-6 | ||
مسافرت دوازده شاگرد | 9: 36-11: 1 | 6: 7-13 | 9: 1-6 | |
مرگ یحیی | 14: 1-12 | 6: 14-29 | 9: 7-9 | |
مراجعت دوازده شاگرد | 13:14 | 6: 30-32 | 10:9 | |
خوراک دادن پنج هزار نفر | 14: 13-21 | 6: 33-44 | 9: 11-17 | 6: 15-21 |
رفتن به خلوت و راه رفتن | 6: 15-21 | |||
بر روی دریا | 14: 22-33 | 6: 45-52 | ||
موعظه در مورد نان حیات | 6: 24-71 | |||
صحبت در کنیسه | 15: 1-20 | 7: 1-23 | ||
هفتم-کنارهگیری در شمال | ||||
در صور و صیدا | 15: 21-28 | 7: 24-30 | ||
در دکاپولیس | 15: 29-31 | 7: 31-37 | ||
خوراک دادن چهار هزار نفرو صحبت | 5: 32-16: 12 | 8: 1-21 | ||
شفای شخص نابینا | 8: 22-26 | |||
ظاهر ساختن شخصیت واقعی | 16: 13-26 | 8: 27-37 | 9: 18-25 | |
تبدیل هیئت | 16: 27-17: 13 | 8: 38-9: 13 | 9: 26-36 | |
شفای پسر مصروع | 17: 14-21 | 9: 14-29 | 9: 37-43 | |
پیشگویی مرگ و رستاخیز | 17: 22و23 | 9: 30و32 | 9: 43-45 | |
هشتم- آخرین خدمات در جلیل | 17: 24-18: 35 | 9: 33-50 | 9: 46-50 | 7: 1-9 |
نهم- خدمات بعدی در یهودیه مسافرت به اورشلیم از طریق سامره | 19: 1و2
8: 19-22 |
1:10 | 9: 51-62 | 10:7 |
عید خیمهها | 7: 11-52 | |||
زنی که در حین زنا گرفتار شد | 7: 35-8: 11 | |||
مباحثه با فریسیان | 8: 12-59 | |||
کورمادر زاد | 9: 1-41 | |||
فرمایشات در مورد شبان نیکو | 10: 1-21 | |||
مأموریت هفتاد نفر | 10: 1-24 | |||
مَثَل سامری نیکو | 10: 25-37 | |||
مریم ومرتا | 10: 38-42 | |||
دعای ربانی | 6: 9-13 | 11: 1-13 | ||
مباحثه با فریسیان | 11: 14-54 | |||
تعالیم همگانی | 12: 1-59 | |||
عید تجدید | 10: 22-39 |
متی | مرقس | لوقا | یوحنا | |
دهم- خدمات در ماوراء اردن | (40:10-42) | |||
هشدارها | 2:13-35 | |||
غذا خوردن با فریسی | 1:14-24 | |||
شرایط متابعت | 25:14-35 | |||
تعلیم به خراجگیران و گناهکاران | 15:1-32 | |||
تعلیم به شاگردان | 16:1-10:17 | |||
زنده کردن ایلعازر | 1:11-44 | |||
کنارهگیری در افرایم | 45:11-54 | |||
یازدهم- آخرین مسافرت به اورشلیم | ||||
خدمات در سامره و جلیل | ||||
تعلیم در مورد طلاق | 1:19-12 | 1:10-12 | ||
تعلیم در مورد کودکان | 13:19-15 | 13:10-16 | 15:18-17 | |
حاکم جوان ثروتمند | 16:19-20:16 | 17:10-31 | 18:18-30 | |
پیشگویی مرگ | 17:20-19 | 32:10-34 | 31:18-34 | |
جاهطلبی یعقوب و یوحنا | 20:20-28 | 35:10-45 | ||
نزدیک شدن به اورشلیم | 29:20-34 | 46:10-52 | 35:18-28:19 | |
ورود به بیت عنیا | 35:11-28:19 | |||
دوازدهم- هفته آخر (هفته زحمات)
یکشنبه |
||||
ورود پیروزمندانه | 1:21-9 | 1:11-10 | 29:19-40 | 12:12-19 |
عیسی اورشلیم را نظاره میفرماید | 10:21و11 | 11:11 | 41:19-44 | |
دوشنبه
نفرین درخت انجیر |
18:21و19 | 12:11-14 | ||
پاک کردن معبد | 12:21و13 | 11:15-19 | 45:19-48 | |
شفا در معبد | 21: 14-17 | |||
سهشنبه
درخت انجیر خشک شده |
19:21-22 | 12:11-14 | ||
مباحثه | 23:21-46:22 | 27:11-37:12 | 1:20-24 | |
محکومیت کاتبان و فریسیان | 1:23-39 | 38:12-40 | 45:20-47 | |
هدیه بیوه زن فقیر | 41:12-44 | 1:21-4 | ||
بازدید یونانیان | 20:12-26 | |||
یهودیان عیسی را رد میکنند | 37:12-50 | |||
فرمایشات در مورد پایان جهان | 24و25 | 1:13-37 | 5:21-38 | |
پیشگویی در مورد صلیب | 1:25-5 | 1:14و2 | 1:23و2 | |
تدهین توسط مریم | 6:26-13 | 3:14-9 | 2:12-8 | |
خیانت یهودا | 14:26-16 | 10:24و11 | 3:22-6 | |
چهارشنبه
چیزی ثبت نشده است |
||||
پنجشنبه
غذای عید فصح |
17:26-29 | 12:14-25 | 7:22-30 | 1:13-38 |
فرمایشات در موقع خداحافظی | 1:14-31 | |||
فرمایشات در راه جتسیمانی | 15و16 | |||
دعای شباتی مسیح (به عنوان رئیس واقعی کاهنان) | 17 | |||
در باغ | 30:36و36-46 | 26:14و32-42 | 39:2-46 | 11:18 |
تسلیم و توقیف | 7:26-56 | 43:14-52 | 47:22-53 | 2:18-12 |
محاکمه در حضور حنانیا | 12:18-14و19-23 | |||
محاکمه در حضور قیافا | 57:26و59-68 | 53:14و55-65 | 54:22و63-65 | 24:18 |
انکار پطرس | 58:26و69-75 | 54:14و66-72 | 54:22-62و 27:25 | 15:18-18 |
محاکمه در حضور سهندرین | 1:27 | 1:15 | 66:22-71 | |
مرگ یهودا | 3:27-10 | |||
جمعه
محاکمه در حضور پیلاطس |
2:27و11-14 | 1:15-5 | 1:23-5 | 28:18-38 |
در حضور هیرودیس | 6:23-12 | |||
مراجعت به نزد پیلاطس | 15:27-26 | 6:15-15 | 13:23-25 | 39:18-16:19 |
تمسخر توسط سربازان | 27:27-30 | 16:15-19 | ||
در راه جلجتا | 31:27-34 | 20:15-23 | 26:23-32 | 16:19و17 |
مصلوب شدن | 35:27-56 | 24:5-41 | 33:23-49 | 18:19-30 |
تدفین | 57:27-60 | 42:15-46 | 50:23-54 | 31:19-42 |
شنبه
بر سر قبر |
61:27 | 47:15 | 55:23و56 | |
نگهبانی قبر | 62:27-66 |
متی | مرقس | لوقا | یوحنا | |
سیزدهم- رستاخیز
یکشنبه زیارت زنان |
1:28-8 | 1:16-8 | 1:24-12 | 1:20-10 |
ظهورهای عیسی:
مریم مجدلیه |
9:16-11 | 11:20-18 | ||
سایر زنان | 9:28و10 | |||
گزارش نگهبانان | 11:28-15 | |||
دو شاگرد | 12:16و13 | 13:24-32 | ||
پطرس | 33:24-35 | |||
ده رسول | 14:16 | 36:24-43 | 19:20-25 | |
یازده رسول | 25:20-31 | |||
در کنار دریای جلیل | 15:21-25 | |||
صحبت با پطرس | 16:28-20 | 15:16-18 | ||
شاگردان در جلیل | 44:24-49 | |||
یازده رسول در کوه زیتون | 44:24-49 | |||
مأموریت عظیم و صعود | 18:28-20 | 19:16و20 | 50:24-53 |
بررسی فهرست فوق که مربوط به شرح حال مسیح است نشان میدهد که مطالب تکراری زیاد است. مطالب زیادی لااقل سه بار توسط اناجیل همنظر و گاهی توسط انجیل یوحنا تکرار شده است. قسمتهایی که هر سه در مورد آنها موافقت دارند عبارتند از شرح معجزات و مَثَلها. بعضی از وقایع مهم، تجربهها خوراک دادن پنج هزار نفر، تبدیل هیئت و هفته آخر در هر سه انجیل همنظر نیز مذکور است.
لوقا و یوحنا مطالب بیشتری دارند که در سایر جاها تکرار نشده است. مطالب مذکور در لوقا ۵۱:۹ تا ۱۴:۱۸ از نظر محتوا منحصر به فرد است مگر بعضی از فرمایشات که در متی در زمینههای دیگری تکرار شده است. غالب مطالب مذکور در انجیل یوحنا با مطالب اناجیل همنظر تفاوت دارد، هر چند از نظر ترتیب تاریخی موافقت کلی موجود است.
هدف اصلی اناجیل عبارت است از معرفی یک شخص نه نوشتن یک شرح حال. موضوع اصلی عبارت است از مفهوم وقایع نه کامل بودن و یا ترتیب آنها. تفاوتهایی که در نحوۀ شرح وقایع وجود دارد نشان میدهد که اینها تکمیلکنندۀ یکدیگر میباشند ولی احتمالاً نویسندگان اناجیل از نظر انسانی عمداً چنین کاری نکردهاند. توافق این گزارشات، ما را مطمئن میسازد که اطلاعات صحیح و جامع دربارۀ عیسی جزئی از تعالیم قطعی کلیسای اولیه بوده و این اطلاعات بر اساس شهادتهای معتبر گواهان عینی قرار داشته است.
در قسمتهای مربوط به اناجیل چهارگانه مطالب کافی ذکر گردیده است و دیگر احتیاجی به تکرار آنها نیست. صرفنظر از برداشتهای هر یک از اناجیل در مورد شرح حال خداوند مسیح، این موضوعات در تمام اناجیل روشن است: مسیح همه را دعوت مینماید، بحرانی به وجود میآید و رهبران یهود او را طرد مینمایند، اکثریت مردم او را ترک میکنند، شاگردان هم مقاصد او را خوب درک نمیکنند. در موقع کشته شدن یوحنای تعمیددهنده و مراجعت دوازده رسول از سفر بشارتی، معلوم میشود که خدمات عیسی به اوج خود رسیده است و بهتدریج سیر نزولی به طرف صلیب آغاز میگردد. کنارهگیری به طرف شمال و خدمات بعدی در یهودیه و ماوراء اردن به طرز فزایندهای با مناقشات و تضادها توام بود. عکسالعمل عیسی نشان میداد که او امیدی نداشت که دشمنانش پیام او را بپذیرند ولی از این جریانات برای تعلیم شاگردانش، که تا آخر با او بودند، استفاده میکرد.
رستاخیز عیسی نقطۀ اوج زندگی وی است. وی در این مورد بارها پیشگویی فرمود. در مورد صحّت و اعتبار اناجیل و درستی محتوای آنها در مورد رستاخیز بدنی عیسی از مرگ هیچ شکّ قابل قبولی وجود ندارد. تمام اناجیل موافقت دارند که در روز اول هفته، قبر مسیح خالی بود و مسیح به طرز واضح و قابل شناسایی در موارد متعدد به پیروان خود ظاهر شد.
هیچ یک از دورههای زندگی عیسی به طرز کامل و با ذکر تمام جزئیات گزارش نشده است و حتی هفتۀ آخر زندگی وی هم همینطور است زیرا مثلاً در مورد روز چهارشنبه هیچ واقعهای ذکر نگردیده است.
برگرفته از کتاب معرفی عهدجدید (انتشارات حیات ابدی)
نوشتۀ مریل سی تنی
ترجمۀ ط. میکائیلیان
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |