کتاب مقدس

مطلبی چند در بارۀ مریم مادر عیسی و فرزندانش

4.9/5 - (11 امتیاز)

مطلبی چند در بارۀ مریم مادر عیسی و فرزندانش

متی، پس از توصیف داستان تولد مسیح و سفر عیسی ۱۲ ساله به اورشلیم، اشارۀ مختصری به مریم می نماید. بر حسب متی ۱۳: ۵۵-۵۶ او مادر ۶ فرزند دیگر به غیر از عیسی بوده است. اولین معجزۀ عیسی در قانای جلیل شامل تبدیل آب به شراب، به پیشنهاد مریم صورت گرفت (یوحنا ۲: ۱-۱۱). بعدها می بینیم که او سعی می کند که در ازدحام و شلوغی جمعیت عیسی را پیدا کند (متی ۱۲: ۴۶، مرقس ۳: ۳۱ و لوقا ۸: ۱۹) و این همان زمانی است که عیسی برای مریم، مشخص می کند که ارتباط خانوادگی او با عیسی هیچ امتیاز روحانی خاصی به او نخواهد بخشید. او زمانی که عیسی را مصلوب کردند، در آن جا حاضر بود و در همان زمان، عیسی او را به یوحنا می سپارد (یوحنا ۱۹: ۲۵-۲۷). شواهدی حاکی از این که عیسی پس از قیام، خود را بر وی ظاهر نمود یا نه در دست نیست، در حالی که او خود را به مریم مجدلیه ظاهر کرد. آخرین باری که از مریم صحبت شده، در اعمال ۱: ۱۴ است که در حال دعا با شاگردان بود. این ها همه اطلاعاتی است که کتاب مقدس دربارۀ مریم ارائه می دهد. به نظر می رسد که در میان زنانی که در زندگی عمومی عیسی نام برده شده اند، مریم مجدلیه نقش بس مهم تری از مادر عیسی دارد (متی ۲۷: ۵۶ و ۶۱ و ۲۸: ۱؛ مرقس ۱۵: ۴۰ و ۴۷ و ۱۶: ۹، لوقا ۸: ۲ و ۲۴: ۱۰، یوحنا ۱۹: ۲۵ و ۲۰: ۱-۱۸ به یادداشت های ذیل لوقا ۸: ۱-۳ مراجعه شود).

مریم زنی آرام، متفکر، سرسپرده، با حکمت و با صداقت بود. او ملکۀ مادران، مادری که دارندۀ خصوصیات فداکارانۀ مادری است، بود. ما او را تحسین می کنیم، مورد احترام قرار می دهیم و دوست می داریم چرا که مادر نجات دهنده مان عیسای مسیح بود.

اما خواهران و برادران عیسی که در متی ۱۳: ۵۵-۵۶ و مرقس ۶: ۳ از آن ها سخن به میان آمده است چه کسانی می باشند؟ آیا آنان فرزندان مریم می باشند؟ یا شاید فرزندان یوسف هستند که احتمالاً حاصل ازدواج قبلی او می باشند؟ ساده ترین و طبیعی ترین معنی که می توان برای این بخش قائل شد این است که آن ها فرزندان مریم بودند. این عقیده ای است که بین اکثر مفسرین کتاب مقدس عمومیت دارد. این مطلب به وسیلۀ لوقا ۲: ۷ که اشاره به تولد «پسر نخستین» می کند به ثبوت می رسد. اگر فرزندان دیگری وجود ندارند چه لزومی دارد که در کنار پسر، کلمۀ نخستین بکار رود.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO