کتاب مقدس

مخاطب انجیل ها چه اشخاص یا گروه هایی بوده اند؟ ردّ وجود تناقضات در اناجیل و زمان نگارش آن ها

رای بدهید

مخاطب انجیل ها چه اشخاص یا گروه هایی بوده اند؟ ردّ وجود تناقضات در اناجیل و زمان نگارش آن ها

این چهار انجیل برای چه کسانی نوشته شده اند؟ همۀ اناجیل، اگر چه در اصل خطاب به بعضی افراد یا کلیساهای مشخص نوشته شده اند، ولی نهایتاً همۀ افراد بشر را مخاطب قرار می دهند. به نظر می رسد که متی، انجیل خود را برای کلیسای اورشلیم نوشته است و کلیساهای دیگر از آن نسخه هایی برای خود تهیه کرده اند. مرقس ، احتمالاً کتاب خود را خطاب به کلیسای روم می نویسد که بدون شک از این انجیل نیز نسخه هایی در اختیار سایر کلیساها قرار گرفته است. لوقا، انجیل خویش را برای شخصی به نام «تئوفلس» که یکی از مقامات عالی رتبۀ دولت روم بود، به رشتۀ تحریر در آورد. انجیل یوحنا در اصل خطاب به کلیسای افسس نوشته شده است. خدا در واقع هر یک از این افراد را بر آن داشت تا دقیقاً آن چه را که قصد الهی بود، به رشتۀ تحریر در آورند تا مورد استفاده بنی بشر در همۀ قرون قرار بگیرد. ولی در عین حال، هر یک از آنان خوانندگان خاصی را مدّ نظر داشتند و در مطالبشان به زمینه های فکری آنان توجه نموده اند. همین موضوع، بر سبک نوشته یا انتخاب مطالب اثر گذاشته است‌.

مسئله ای که در این بین باید به آن توجه داشت، شخصیت نویسندگان است. آن ها در حین این که اشخاص به خصوصی را به عنوان خوانندگان در نظر داشته اند، هر یک در مطالب خویش، شخصیت خود را نیز منعکس نموده است. همۀ آنان داستان زندگی یک شخص به خصوص را تعریف می کنند. آن ها دربارۀ این که او چگونه زیست، چه اعمالی انجام داد و چه سخنانی اظهار نمود می نویسند. ولی هر یک، این داستان را به سبک و روش شخصی خود نقل می کند. آن ها معمولاً به ذکر بخش هایی که خود نیز در آن دخیل بودند می پردازند و همین نکات باعث بروز تفاوت هایی جزیی شده است.

نکتۀ دیگری که باید مورد توجه قرار داد، مسالۀ «تناقضات در اناجیل» است. مایۀ تعجب است که تحقیقات اکثر دانشمندان امروزی، نشان گر وجود موارد ضد و نقیض در اناجیل اربعه است. اما وقتی که این تناقضات را مورد بررسی قرار می دهیم  شاید وسوسه می شویم که منکر دانشمند بودن این افراد سرشناس شویم که مدعی این تناقضات هستند‌ حقیقت امر این است که اناجیل، حاوی جزئیات مختلف و یک سری تفاوت های جزیی در تشریح و توضیح وقایع همگون هستند. همین مورد  نشان گر شهادت چهار فرد متفاوت دربارۀ یک شخص است و بنابراین ثابت کنندۀ قابل اعتماد بودن آن ها است.

مورد دیگری که خوب است مورد بررسی قرار گیرد، زمان نگارش اناجیل است. مفسران کنونی کتاب مقدس، انجیل مرقس را اولین انجیل مکتوب در نظر می گیرند. اما بر حسب روایات کلیسای اولیه انجیل متی قبل از اناجیل دیگر به رشتۀ تحریر در آمده است. ترتیب قرار گرفتن کنونی اناجیل دقیقاً مثل ایام قدیم بوده است. به نظر می رسد که این ترتیب، بر حسب زمان نگارش آن ها رعایت شده است. گاهی انجیل یوحنا، به عنوان اولین انجیل مطرح شده است. اما مرقس هیچ گاه این چنین فرض نشده است.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO